-Fanny-

Kasvattaako kukaan itse hääkukkiaan?

77 viestiä aiheessa

Hei, eipä ole tullut vähään aikaan käytyä foorumilla joten en ole huomennut kysymyksiä :) Auringonkukkien kanssa kävi vähän huonosti, eli kukkivat eri aikaan, osa ehti mennä yli ja toiset ei kunnolla puhjenneet kukkaan. Kannattaa myös käyttää tarpeeksi suurta riviväliä, ja matalia lajikkeita. Meillä korkeaksi kasvaneet varret kaatuivat pienempien päälle siten vähän tuhoten niitä.

Ostimme muutamia aurongonkukkia lisäksi, omiakin kyllä käytimme. Erityisesti pidin ruosteenpunaisista kukista, tuolta aiemmin mainitusta isoäidin kukkakaupasta (?) tilasin siemenet. Ötökkä ongelmaa ei enää ollut kun ehti muutama kylmempi ilta olla ennen häitä. Suurin ongelma mun mielestä nyt tässä omien kukkien kasvattamisessa on et saa tarpeeksi suuren määrän kukkimaan juuri oikeaan aikaan. Meillä oli pieni penkki, 1m*2,5m, mutta isommalla alueella todennäköisesti saa paremman sadon. Tsempit kasvattajille!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuten hääpäikystäni käykin ilmi, kylvin kyllä ruiskaunokkia, mutta myöhässä... Taimet ovat varsin hyvin kehittyneitä ja aikaa kukkien tarpeelle on vielä kuukausi. Eli hyvinkin voivat olla kukassa heinäkuun puolivälissä. Hajuhernettä kylvin myös, mutta sen kukkiminen on kyllä oikeaan aikaan hyvin epävarmaa.

Nö, minulla on melkoinen perennavalikoima, klippaan sieltä sitten jotakin poikki. Ja ellei ruiskukka kuki, toivon vuorikaunokin olevan jonkinlaisen uusintakukinnan vallassa silloin. Ne kukathan on paljon isompia, kuin tuon tavallisen, mutta mitäs se sitten haittaa.

Kimpun aion tehdä itse ja juuri siitä, mitä käsiini tuolta ulkoa saan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mites onko kenelläkään onnistunut liljonen kasvatus ? Meillä on häät vaasta syyskuun loppupuolella, ja mietin että ovatko enää silloin hyvässä kunnossa, jos itse kasvattaa? Ens keväänä ajattelin että laitan kasvamaan niin nään syksyllä miten niiden käy, koska vasta 2014 on häät. Paitsi että muistelisin jostain lukeneeni ettei liljat välttämättä samalle vuodelle vielä ees kuki ? :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Monessa paikassa sanotaan,että liljat kukkivat pitkään,mutta en osaa sanoa kuinka pitkään, Tällä hetkellä meidän pihan liljat eivät ainakaan kuki edes vielä.

Mun on tarkoitus kasvattaa itse tulppaanit ens maaliskuun häihin. Euroopasta saa halvalla tilattua useita satoja tulppaanin sipuleita jotka vaan tuppaan ruukkuihin ja leikkaan maaliskuussa leikkokukiksi.:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Liljojen kukkimisaika riippuu tietysti paljon lajikkeesta, mutta olen melko varma, etteivät Tyrnävällä kuki enää syyskuun lopulla. Olen itsekin lähikunnasta, ja minulla osa liljoista on alkanut kukkia jo nyt.

Tiesittekö, että pionit voivat säilyä jääkaapissa tai pakastimessa jopa 6 kuukautta? Martha Stewart Show'ssa oli eräällä kerralla mielenkiintoinen pionijakso, jossa tästä kerrottiin. Eli ainakin jotkut pionit säilyvät hyvin, kun katkaisee vasta nupullaan olevan kukan, ja käärii esim. sellofaaniin jääkaappiin. Kuukausien kuluttua, kun kukka otetaan huoneenlämpöön ja laitetaan veteen, se avaa kukkansa. Minun puutarhassani eivät pionit vielä ole kertaakaan kukkineet, mutta olisipa mielenkiintoista kokeilla!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me istutettiin pellolle matalia auringonkukkia about 300 kappaletta. Tarkotuksena on käyttää niitä kimpussa, vieheissä ja pöytien koristelussa. Kuitenkin kiitos pimeän ja sateisen kesäkuun, kukat on vasta nyt nupullaan ja häihin on aikaa viikko! Sormet ja varpaat ristissä ollaan, että ne ehtis kukkia. Mut jos ei ehdi niin ei voi minkään, tuskin meidän häät yksiin kukkiin kaatuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Katselin tossa maaseutuajelulla reilu kuukausi sitten, että teiden pielustat oli täynnä violettia, valkoista ja keltaista pientä kukkaa. En yhtään muista mitä ne on nimeltään, mutta varmaan joku muistaa?

Mietin, et saakohan kukkia kerätä isoa kasaa jokamiehen oikeudella jonkun tien reunasta ja pellonpientareelta? Jos vaikka käyttäisi edellä mainittuja ja kasvattaisi jotain niihin sopivaa kaveriksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oijoi mikä ketju! On pitänyt mennä kukkakauppaan kyselemään ohjeita, mutta kysytään nyt ensin täältä kaikentietävältä foorumilta :girl_haha:

Meillä on häät kesäkuun alussa 2013. Muutettiin juuri omakotitaloon, jossa on iso kukkapenkki ja ajattelin siihen jotakin kylvää häitä varten. Tuo häiden ajankohta on kuitenkin niin aikainen, että on vähän kinkkistä. Ehdotelkaa arvoisat naikkarit jotain, joka kukkisi tuohon aikaan?? Meillä ei ole mitään väriteemaa tms, joten ihan kaikki käy :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaimaani: Kannattaa käydä sellasella palstalla pyörähtämässä kuin puutarha.net, löytyy paljon keskusteluja myös kukkivista kasveista. Siellä ei haittaa vaikka kyselisi kuinka tyhmiä, yleensä joku vastailee kärsivällisesti kaikkeen tai ainakin kertoo mistä tietoa löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaimaani: Kannattaa käydä sellasella palstalla pyörähtämässä kuin puutarha.net, löytyy paljon keskusteluja myös kukkivista kasveista. Siellä ei haittaa vaikka kyselisi kuinka tyhmiä, yleensä joku vastailee kärsivällisesti kaikkeen tai ainakin kertoo mistä tietoa löytyy.

Siis mitä, meinaatko että kyselisin tyhmiä?? :girl_haha: Kiitos viinkistä! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli onko kukaan ajatellut kasvattaa itse kukkiaan häihin? 

 

Oon tämmönen viherpeukalo, ja omaa tonttia on tarpeeksi, missä kasvattaa, niin ajattelin kasvattaa itse.

Kannattaako? Onko kukaan kasvattanut? :D

 

Mietiskelin myös, että mitkä ehtivät, kesäkuussa viikko ennen juhannusta olis The Day. 

Jos täällä sattuu joku floristikukkatietäjä, neuvoja otetaan vastaan! Mitkä kukat ehtii tulla? 

 

Ja mitä sillon kasvaa luonnossa, joita vois käydä poimimassa? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samoja mietteitä täällä, mä kans kaipaan tietoja kauniista kukista jotka kasvais nopeasti mutta kukkivat loppukesällä ja yhdistän luonnonkukkiin, ainakin olisi tarkoitus :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu tietysti vähän siitäkin missä päin asut, löytyisikö vinkkejä esim.:

 

naikkariketju Luonnonkukat

naikkariketju Kesäkuun kukat

 

artikkeli keväisiä kukkia

artikkeli pioneista

artikkeli 10 kauneinta kesäkukkaa

artikkeli 4

artikkeli kesäkuun vinkit

 

Keskustelu toisella foorumilla Haen kesäkuussa kukkivia

 

Sitten voisi ehkä kysyä jossain kukka/puutarhafoorumilla yms. asiaa kanssa? Löysin esim. tämmösen kun puutarha.net en kylä tiedä ollaanko siellä aktiivisia.

 

Eikös ainakin omenapuut, juhannusruusut ja lupiinit kuki kesäkuussa :girl_pinkglassesf:

 

lisää vielä: artikkeli keväällä kukkivat  & kesäpäivänlilja blogissa

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mietiskelin myös, että mitkä ehtivät, kesäkuussa viikko ennen juhannusta olis The Day. 

Jos täällä sattuu joku floristikukkatietäjä, neuvoja otetaan vastaan! Mitkä kukat ehtii tulla? 

 

Ja mitä sillon kasvaa luonnossa, joita vois käydä poimimassa? :)

Hieman sama on ajatusten suunta. Aloin haaveilla kielokimpusta, kun näin Inside Weddings winter 2010 -lehdessä todella kauniin kielokimpun. Kieloja on ollut mm. Herttuatar Catherinella, ruhtinatar Gracella ja Audrey Hepburnilla, jos haluaa katsoa ideoita. Pitäisi olla kesäkuussa jo kukassa.

Harmi, että tulppaanikausi on silloin jo vähän ohi. Valkoiset tulppaanit voisin koittaa kasvattaa ihan testimielessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos!

Meillä häät kauniissa maaseutumaisemassa, ja teemana luonnonläheinen maalaisteema. Siksi ajattelinkin juurikin noita luonnonkukkia. Tai itse kasvattaa.

Onko tuo kielojen kukinta Tampereen seudulla vielä kesäkuun puolivälissä? Jokapuolella hieman eri tietoa..

Lubiinit, syreeni, kielot ja omenapuun kukat olis kaikki hirmusen kauniita! Mutta saapi nähdä mitä silloin on oikeasti...

Jos olisin fiksu ollut, niin olisin pistänyt viimekesänä ylös johonkin itselleni, että mikä kukkii alueella milloinkin :) mutta eipä juolahtanut mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä on aikomus kasvattaa itse osa kukista, saa nähdä miten onnistuu. :) Kasvatan ruukussa ja aion siis käyttää kukkivia kesäkukkia hääkoristeluissa. Haastetta tuo se, että joudun tämän kasvattamisoperaation suorittamaan parvekkeella, koska piha lähti edellisen asunnon mukana eikä tässä uudessa kämpässä ole pihaa. Harmi vaan! Ainakin viime kesänä pihakukkamme olivat sen verran hienot, että niistä olisi voinut hyvin ottaa varsia hääkukka-asetelmiin. Olen ajatellut hankkia kukkakaupasta lähinnä jonkun asetelman ja suurimman osan kasvattaa itse niin, että laitan maljakoihin näitä kasvattamiani kukkasia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä aloitin kukkien kasvattamisen jo kevättalvella (meillä jo heinäkuussa häät).

Laitoin ruukkuihin sisälle liljoja ja gladioluksia, tällä hetkellä ne ovat jo hyvällä mallillaan :)

Aikomus olisi koristella gladioluksilla kirkkoa, sekä myös juhlapaikalle niitä liljojen ohella.

Meille tulee juhlapaikalle myös teltta ym. ulkotilaa, joten koristelemme samoilla kukilla ulkotilojakin.

 

Kirkon penkin päätyihin tulee yhdet gladioluksen oksat.

Koska penkit ovat sellaiset umpinaiset, ettei saa rusetilla tms. sidottua kukkaa,

kävimme testaamassa homman kaksipuolisella teipillä johon ensin on kukat kiinnitetty,

toimii hyvin!!! Yes :) Teippi on siis jotain muuta kuin tiimarin teippiä, mies jossain autohommissa on sitä käyttänyt.

 

Rahallinen säästö on huomattava, sen lisäksi että on ihan mielettömän kiehtovaa seurata niiden kasvamista!

 

Minulla on loput sipulit ja mukulat tuolla myynnissä, vielä ennättää loppukesän ja syksyn häihin kasvattaa,

laittele viestiä jos olet kiinnostunut!

Taimiakin pikkasen jää, mutta niiden postitus voi olla vaikeaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kylvin pihalle muutama viikko sitten morsiusharsoa (harsokukkaa), ja ilmeisesti muutama siemen on lähtenyt kasvamaan. Kuinka suureksi tuo yksi taimi kasvaa, paljonkohan noita taimia tarvitsee?

 

Onko muita harsokukan kasvattaneita?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi myös joka haaveilee kukkien kasvattamisesta itse. Luonnosta myös aika paljon tulee otettua. Haluaisin kasvattaa liljoja, joten kaikki vinkit siihen liittyen on tervetulleita, myös muitakin kukkia tulee. En vain ole vielä päättänyt.

Onnistuuko kasvatus erikoisvaloilla? En tiedä mitä ne on, mutta mies kasvattaa chilejä meidän saunassa sellaisen punaisen/violetin/pinkin valon ja lämpövalojen alla. Sinne voisi ensi keväänä tehdä tilaa meidän hääkukillekin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kasvatetaan anopin kanssa ensi kesänä koristeeksi sekä viljat, että hääkukkina auringonkukkia. Tänä kesänä kokeiltiin jo eri lajikkeita..... kaunista, mutta halpaa =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äitini kasvattaa kukat häihini. Muunmuassa auringonkukkaa (yksi lempikukistani) myös meillä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Auringonkukkien kasvattajille vinkkiä (jonka varmaan tiedättekin),laittakaa kasvamaan ensimmäiset hyvissä ajoin ja mieluusti useammassa erässä sekä eri lajikkeita.Meilläkin oli hillittömät viljelykset viime kesänä,minulla,sukulaisilla ja ystävillä.Kylmän kesän takia tasan yksi kukka kukki häiden aikaan,kuukauden päästä häistä oli sitten auringonkukkaa joka nurkka täynnä :D Jouduimme siis ostamaan kaikki.Auringonkukkaa kyllä lämpimästi suosittelen,on ostettunakin edullinen ja siitä saa todella näyttävät asetelmat.Minulla oli kimppuna kolme auringonkukkaa ja vähän jotain vihreää,hiuskukkina ja vieheinä oli ihanat miniauringonkukat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Onko vinkkejä, mitä kaikkia lajikkeita kannattaisi kylvää kukkapellolle, jotta ainakin suurin osa kukkisi heinäkuun alussa? Kiitos! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä häät vasta kesällä 2016, mutta tänä kesänä aion kokeena kasvattaa itse morsiusharsoa sekä ruiskaunokkia. Tuossa on tietysti riskinä se, kun meilläkin häät heinäkuun puolessa välissä, että mitä jos tänä kesänä onkin tosi lämmin ja kukat kasvavat ajoissa ja taas ensi vuonna onkin kylmää... Nooh, katsotaan tuleeko tämän kesäisistäkään mitään.. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään