beluga

Häät juhannuksena? (yhdistetty)

103 viestiä aiheessa

Miten nykyään on jussihäiden kanssa asiat?

Ennenhän jussi oli se tavoitelluin hääpäivä, nykyään moni menee naimisiin heinäkuussa tai muulloin.

Itse mietimme juhannushäitä, mutta aloimme pelkäämään, tuleeko häihin väkeä vai onko juhannuksesta tullut juhla, jolloin kaikki menevät "perinteisesti" johonkin omaan juttuunsa. Uskaltaako juhannushäitä pitää? Tuleeko vieraat?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun haaveissa oli ennen juhannushäät, mutta sitten otin realiteetit huomioon. Juhannus on kuitenkin se paras mökkiaika ja kovin moni ei varmasti vieraista olisi innoissaan juhannushäistä (paitsi ehkä vanhempi polvi). En usko juhannuksen paljoa vieraita karsivan, mutta ehkä pientä purnausta voisi kuulua.

Tietysti jos pystyisi yhdistämään häät ja mökkeilyn niin sehän olisi hienoa! Varmasti moni pitäisi ns. rennoista juhannushäistä kokon ja makkaranpaiston sekä saunomisen kanssa. :)

Muokattu: , käyttäjä: Cressie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä voisinkin tulla, kun juhannus ei minulle niin erikoinen ja suuri juhla ole. Monen olen kuitenkin asiasta kuullut valittavan, enkä itse kyllä juhannushäitä pitäisi juurikaan sen vuoksi, ettei vieraiden tarvitsisi valita kahden heille tärkeän juhlan väliltä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä mulle vieraana häät menisi ehdottomasti muun juhlimisen edelle, eli ei siinä päivällä niin väliä, jos joku ystävä menee naimisiin. Riittävän ajoissa vain kutsut postiin, niin vieraat osaavat varata päivän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselleni ei varmasti olisi mikään ylittömätön ongelma, jos joku läheinen menisi juhannuksena naimisiin, mutta tuttavapiirissäni kyllä yleisesti suhtaudutaan ajatukseen negatiivisesti. Monet pitävät sitä jollain tapaa itsekkäänä. Miettisin hyvin tarkkaan, ennen kuin järjestäisin häät juhannuksena.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästä aiheesta on joka kesä keskustelua netin mielipidepalstoilla, ja enemmistö tuntuu suhtautuvan juhannushäihin vähintäänkin nihkeästi. Ihmisillä tuntuu useimmiten olevan jo valmiit suunnitelmat juhannusta varten, eikä niihin yleensä kuulu juhlavaatteissa patsastelu jonkun kaukaisen sukulaisen häissä, näin karkeasti sanottuna siis ;) Ehkä kannattaisi kuitenkin vielä harkita jotain muuta ajankohtaa, ellet halua aiheuttaa närää ja mutinaa lähipiirissä. Juhannus on kuitenkin vain se yksi viikonloppu vuodessa, joten ehkä kannattaisi antaa ihmisten juhlia sitä omilla tahoillaan ja järjestää häät joskus muulloin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Monilla on juuri juhannukseen liittyviä perinteitä, joista ei olla valmiita helposti luopumaan. Suunnitelmat saatetaan tehdä hyvissä ajoin ja toiselle puolelle Suomea sijoittuvat häät katkaisevat vapaan viikonlopun pahasti.

Itseäni ei haittaisi, vaikka juhannushäihin tulisi kutsu. Viime vuosina olemme viettäneet lähinnä kaupunkijuhannusta kotona, koska olen ollut sekä aattona että sunnuntaina töissä. Meillä on kuitenkin tuttuja, joille voisin kuvitella olevan ikävä valinta mökki(dokaus)viikonlopun ja hääjuhlan välillä.

Käytännön asioiden kannalta mietin, miten juhannuksena onnistuu kimpun ja kampauksen yms. hoitaminen. Kannattaa siis harkita huolella, jos juhannushäitä mielii järjestää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juhannushäät olisi toiveissa, mutta taitaa kuitenkin käydä niin että joudutaan muutamalla päivällä suuntaan tai toiseen siirtämään häitä juuri tuosta syystä, että monelle juhannus on Se Juhlapäivä eivätkä varmasti olisi kovin mielissään. Toisaalta taas kun ajattelee että jos joku jättää häihin tulematta siksi, että on juhannus niin ei se kovin tärkeänä minua pidä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juhannushäät...

Kyllä mun mielestä juhannus on hyvä aika mennä naimisiin, jos sitä päivää olette ajatelleet. Jos ajattelee että vieraat/ystävät kokee sen hankalaksi, eivät he ole kutsun arvoisia. Näin saat juhliisi ainakin ihmisiä jotka oikeasti pitävät teitä tärkeinä ihmisinä heidän elämässään. Me menemme ensikesänä naimisiin juuri juhannuksena ja ajatuksena onkin, että vain meille läheiset ihmiset tulevat paikalle juuri päivän takia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei mun mielestä voi ajatella ihan noin yksioikoisesti kuin Naanuli tuossa yllä. Monella on juhannusperinteitä, ja se voi olla monelle juuri se viikonloppu, jolloin tavataan sukua, ystäviä tms. Kaikille juhannus ei ole vain ryyppyjuhla. Meillä miehen suvussa on tapana kokoontua mökille, jossa väkeä on ympäri Suomea useita kymmeniä. Juhannus on ainoa kerta vuodessa kun kaikki saadaan saman katon alle, ja kyllä minä ainakin harmistuisin, jos tuo päivä jäisi viettämättä. Häitä kun voi viettää vuoden kaikkina muina lauantaina.

Tuskin moni jättää tulematta vain sen vuoksi että on juhannus, vaikka monella saattaa olla silloin jo suunniteltuna menoja. Mielestäni ei ole reilua laittaa vieraita valitsemaan, vaikka moni varmasti valitsisi häät juhannuksen vieton edelle. Ainakin itse toivoisin kesässä olevan monta muistorikasta viikonloppua: häät yhtenä viikonloppuna, juhannus toisena. Enkä oikein ymmärrä, että miksi ne häät olisi ihan pakko pitää juuri juhannuksena?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen m.cranen kanssa ihan samoilla linjoilla. Vaikka juhannuksena emme mitenkään erityisesti haikaile dokaamista, niin monena vuonna se oli meille ainoa pidempi yhteinen loma kesällä. Pätkätyöntekijöille ei äkkiä tuota kesälomaa kerry, joten kolmekin päivää parisuhteen laatuaikaa putkeen on tosi luksusta. Toki rakkaan ihmisen häihin menisimme, mutta kyllä se kovasti harmittaisi.

Ja hyvät ihmiset huomioikaa myös se, että kaikki eivät omista autoa. Julkisilla kulkeminen jussina on ihan mahdotonta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä piti olla ensin juhannushäät, mutta siirsimme (syyt suurimmilta osin mainittu jo) häät elokuulle..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni juhannus kuuluu samaan kastiin muitten tärkeiden päivien kanssa kuten pääsiäinen tai joulu, enkä nyt tarkoita hengellistä ulottuvuutta vaan itse juhlapäivää. Ainakin itselleni ja suvulleni se on aina ollut suuri juhlapäivä jolloin perhe/suku kokoontuu yhteen viettämään rentoa ja juhlallista kesätapahtumaa. Itse en järjestäisi häitä juhannuksena, ja jos kutsu kävisi häihin niin hetken harmittelisin ajankohtaa.

Te teette tottakai miltä teistä tuntuu, mutta harkitkaa asiaa ennen kuin päätätte. Monille juhannus on yksi tärkeimmistä juhlapäivistä, jolloin juhlapuvuissa seisominen sukulaisten häissä ei tulisi ensimmäisenä mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tähän ikään on jo niin monta juhannusta nähnyt, että ihan tervetulleena pitäisin niille päiville ajoitettua hääjuhlaa. Mut odottaisin kyllä että juhlakalut olisivat ottaneet ajankohdan huomioon juhlapaikassa ym. järjestelyissä. Ehkä vähän rennommat ja kotikutoisemmat häät olisivat toimivammat tuohon aikaan. Ja olettaisin että pitopalvelu tai ravintola saattaisi velottaa ylimääräistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En olisi tyytyväinen jos juhannukseksi osuisi hääjuhla. Pakko sanoa.

Meillekään, kuten parille muullekin tässä ketjussa, juhannus ei ole millään tavalla ryyppyjuhla eikä liity biletykseen eikä humaltumiseen. Meille se on perinteinen aika, jolloin me toisistamme kaukana asuvat siarukset, vanhemmat ja muut lähisukulaiset kokoonnumme yhteen. Mulle juhannus on rentoutumisen aikaa ja yhdessäoloa ja se miksi tämä yhteiskokoontuminen osuu juhannukseksi on nyt vaan jo aikoja sitten alkanut traditio meidän perheessä.

Yhdet kaukaisemman tuttavan juhannushäät jätin vaan väliin. En tosin ymmärtänyt alunperinkään miksi minut oli kutsuttu kun en paria edes juuri tuntenut, mutta enpä usko, että kukaan otti mun poissaolosta nokkiinsa. Joten varsinkin tämän tietäen menin mielihyvin meidän kesäpaikkaan sen sijaan, että olisin ajanut 500 km toiseen suuntaan puolituntemattomien häihin.. :D

Please antakaa ihmisten pitää lomansa. Kesä on viikonloppuja täynnä! Ja kaikkein kivoimmat häät onkin mun mielestä juuri muihin vuodenaikoihin. Eipä ole häiden sumaa muina vuodenaikoina ja häät ovat silloin ennen kaikkea mukava piristys, niissä jaksaa oikein olla mukana ja ne jäävät mieleen paremmin (jos on ollut jo kolmissa häissä kesän aikana, alkaa vähän hääväsymys iskeä.. :).

Juhannus on muihin juhliin verrattuna siitä erilainen, että silloin ihmiset nimenomaan haluavat pois kaupungista ja omiin oloihinsa. Jouluakin vietetään useammin omassa kodissa kuin juhannusta! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ja hyvät ihmiset huomioikaa myös se, että kaikki eivät omista autoa. Julkisilla kulkeminen jussina on ihan mahdotonta.

Niin on! Ja sitten jos hääpaikkakunnalle pääseekin, niin pidemmästä matkasta edellisenä päivänä saapuva vieras ei satavarmasti löydä ainoatakaan auki olevaa ruokapaikkaa, ellei nakkikioskeja tai huoltoasemia lasketa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

vuodessa on kaksi perhejuhlaa toinen joulu ja toinen juhannus. siihen mahtuu vielä 50 muutakin viikonloppua väliin.

miksei naimisiin samantien jouluna?

ennenmuinoin juhannus oli hää-aikaa mutta ajat ovat muuttuneet viimeisen 60 vuoden saatossa.

muunmuassa liikenteen ruuhkat, työ-ajat ja ihmisten yleinen kiireellisyys.

ketä kiinnostaa lähteä jonottamaan juhannusruuhkaan häiden takia kun voisi olla perheen ja ystävien kesken rauhassa. nauttia hyvästä ruuasta ja ennenkaikkea saunoa tuoreen vastan kera. illalla polttaa kokko ja saunoa taas.

miksi vaihtaisin tämän ruuhkassa jonotteluun, tiukkaan hiostavaan pukuun, häissä odotteluun, yleensä huonoon ruokaan ja saunattomuuteen?

paras esimerkki löytyy kaveristani joka asuu lahdessa ilman autoa. kutsu kävi juhannushäihin torniosta 20km johonkin korpeen, eikä arvon pariskunta ollut hoitanut majoitusta hääpaikalle. pariskunta suuttui perinpohjin kun kaveri ilmoitti ettei pääse millään paikalle. sensijaan istuttiin rauhassa porukalla mäntyharjulla järvenrannalla saunoen.

paljonkohan olisi reissu tullut maksamaan jos olisi mennyt?

itseppä tietysti päivänne valitsette mutta ei kannata vetää hernettä sieraimeen jos puolet tutuista puuttuu.

turhat sukulaiset tietysti jää itsestään pois joka on tietysti vaan positiivista.

-eemeli- tirpiäisen ukkeli

Muokattu: , käyttäjä: tirpiainen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Silloin kun me alettiin häistä puhumaan ensimmäistä kertaa, niin miehen täti sanoi että juhannuksena ette naimisiin sitten mene, että heillä on juhannukseksi muita suunnitelmia :o

Ja niinhän se taitaa olla, että juhannuksena ihmiset suunnittelee menonsa, niinkuin mekin ;)

Mutta eipä meille juhannus muutenkaan tullut mieleen, että silloin häitä juhlisimme :)

Ja jos itse saisin juhannus häihin kutsun, en menisi niihin juhliin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on häät juhannuspäivänä. Kesähäät haluttiin ja ajateltiin, että mikäs sen parempi kun juhannuspäivä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me lähtisimme kyllä juhlimaan häitä juhannuksena, mutta varmasti muutamaan kertaan tulisi harmiteltua, miksi ollaan puvussa ja korkkareissa, kun voitaisiin olla mökillä saunomassa.. :girl_smile: . Minun mielestä yleisesti ainakin minun tuttavien keskuudessa juhannushäitä pidetään toisten juhannuksen pilaamisena..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tähän ketjuun kirjoittaneilla tuntuu olevan aika suppea kuva siitä, miten häitä voidaan järjestää. Ei häihin ole välttämättä pakko kutsua laajalti sukua ja kavereita, vaan häitä voi viettää yhtä hyvin sillä porukalla, jonka kanssa olisi muutenkin juhannuksena. Osallistuisin mielelläni pienen piirin rentoihin juhannushäihin, joissa olisi vaikka vihkiminen mökin pihassa ja ilta jatkuisi hyvän ruoan ja saunomisen merkeissä. Morsiamelle kukkaseppele ja vaalea kesämekko. :) Miltä sellainen kuulostaisi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

amandus: ei mun kuva ole mitenkään suppea, mutta luulenpa vain, että harva näistä juhannusmorsioista järjestää kuvailemiasi häitä (luulen et he olis asiasta maininneet). Jos näin on niin ok, mutta jaksan uskoa suurimman osan pitävän perinteiset häät pukuineen ja tiloineen. Kyllä mullekin hyvän kaverin mökkihäät kävis, ei siinä mitään. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei tullut juhannushäät mieleenkään, oon aina ajatellut sitä hiukan huonona vaihtoehtona.. Juhannushäiden ongelmia ovat julkisen liikenteen hiljaisuuden lisäksi, että monille se saattaa olla kesän ainoa pitempi vapaa viikonloppu. Itsekin olen ollut töissä kesäviikonloppuisin - juhannuksena niin monet paikat kaupungissa ovat kiinni, että pääsee hiukan pidemmäksi aikaa vapaalle. Juhannushäät perjantaina ovat mielestäni jotenkin enemmän ok silti kuin lauantaina, ainakin jos häihin pitää lähteä yhtään kauemmas. Tottakai näissä on aina poikkeuksia, niinkuin täällä otetaan esiin, mutta mä kyllä ymmärrän niitä jotka eivät lähde etäisemmän kaverin tai sukulaisen juhannushäihin, varsinkaan monen sadan kilsan päähän... Itse en luultavasti kehtaisi jättää häitä väliin ja perisuomalaisesti kiukuttelisin huonoa ajankohtaa itsekseni ;) ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Serkullani oli juhannuksena kihlajaiset ja uuden vuoden päivänä häät. Kumpaankaan en osallistunut, ja tiedän että se häntä harmitti. Kyllä harmitti minuakin, ja harmittaa välillä vieläkin, mutta silloin valitsin niin. Itse päätin samoihin aikoihin (5 vuotta sitten), etten järjestä omia juhliani millekään juhlapäivälle. Häämme ovatkin maaliskuun lopulla, ennen pääsiäistä.

En halua viedä läheisiltäni tärkeitä juhla/lomapäiviä, koska tiedän itse kuinka ikävää valitseminen on. Mieluummin joku tavallinen lauantai. Ne tulee ketkä pääsee ja haluaa. Mutta jokainen tavallaan. Silti, luultavasti kieltäytyisin tulevaisuudessakin juhannus ym. juhlapäivähäistä, ellei kyseessä olisi joku TODELLA läheinen ihminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä on nyt niin paljon näitä juhannushäitä vastustavia mielipiteitä, että laitetaan nyt yksi toisenlainenkin :)

Itse olimme juhannushäissä viime kesänä. Mukavat, rennot ja pienehköt häät olivat, kenenkään en huomannut tuskailevan juhlapuvussaan (en edes minä, vaikka olinkin viimeisilläni raskaana ;) ). Häät olivat (uskoakseni) hääparin näköiset ja tosiaan rennot, paikalla parin läheisimmät ihmiset. Meillä ei kukaan kokenut juhannushäitä minään ongelmana, eikä ymmärtääkseni kutsutuistakaan jäänyt monikaan osallistumatta. Ihmiset olivat hyväntuulisia, ilmapiiri oli mukava, eikä mistään ruuhkista ollut tietoakaan juhlapaikalle/ -paikalta kuljettaessa.

Me otimme myös kutsun juhannushäihin ihan yhtä ilolla vastaan kuin minkä tahansa hääkutsun. Meille juhannus on vain yksi päivä muiden joukossa, vietetään se kotona tekemättä mitään sen ihmeellisempää kuin tavallisenakaan päivänä. En tiedä, olisinko suhtautunut kutsuun eri tavoin, jos meillä olisi vahvatkin juhannusperinteet. Mutta eipä tosiaan ole, eikä em. hääparin onneksi tainnut juuri muillakaan kutsutuilla olla. Sitä paitsi sitä sukua näki tuolla häissäkin, luulenpa, ettei oltaisi tuona juhannuksena juuri sukulaisia nähtykään ilman kyseisiä häitä.

Nämä nyt kuitenkin taitavat olla niitä asioita, joihin melkein jokaisella on oma mielipiteensä. Lisäksi monille juhannus tuntuu olevan kovinkin tärkeä juhla, joten jos silloin päättää häät pitää, täytynee varautua vieraskatoon. Jos juhannus on kuitenkin hääparille itselleen tärkeä päivä ja juhlat halutaan juuri silloin pitää, niin mikä jottei. Itse ainakin pitäisin pääni, sillä eipä sinne häihin kukaan kirveellä uhaten pakota (luulisin). Jos ajankohta on vieraalle ylitsepääsemätön ongelma, niin ei osallistu. Ei sen monimutkaisempaa mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään