kaakaomuro

Kihlat, lupaus avioliitosta

330 viestiä aiheessa

Kuinka moni täällä olevista ajattelee ns. vanhanaikaisesti.

eli että kihloihin meno on lupaus avioliitosta?

(varmaan aika moni kun täällä palstalla ollaan :girl_sigh: )

Tuntuu vaan siltä että nykypäivänä mennään niin helposti kihloihin, todella nuoretkin.

Se on varmaan tätä nykyaikaa mutta itse ajattelen asian niin että kihloihin vasta sitten kun on varma että haluaa naimisiinkin, eli on suhteessa ihan tosissaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin oon ehdottomasti ton ajattelutavan kannattaja!! Harmittaa, kun kihlojen merkitys on nykyään täysin kadonnu ja sillä tunnutaan vaan "syventävän" suhdetta. Niin huvittavaa, kun oon törmänny muutamaan ihmiseen, jotka on ihmetelly "ai mitä meettekste naimisiin vai?" kun kuitenkin kihloissa ollaan, niin luulis sen olevan selvää, että naimisiin mennään:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niinpä.

Itsella vielä sellainen "vanhanaikainen" ajattelutapa

että menen vain kerran elämässäni naimisiin.

sitä ei ole vielä tapahtunut vaikka vakavia suhteita onkin ollut.

mutta nyt on kyllä sellainen tunne että nyt on löytynyt ihminen jonka kanssa haluaa jakaa elämän :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me myös sulhon kanssa ajatellaan molemmat, että kerran elämässä:) Meillä kummallakaan ei mitään vakavia suhteita takana, kun kovin nuorina alettiin toistemme kanssa seurustelemaan, mutta kyllä nää melkeen 4 yhteistä vuotta on osottanu, että oikee ihminen on löytynyt.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

:girl_haha:

Ihanaa kuulla että on muitakin jotka ajattelevat samoin kun minä.

ei vaan voi ymmärtää joitakin jotka muutaman viikon seurustelun jälkeen menevät jo kihloihin ja parhaassa tapauksessa naimisiinkin.

Mutta pitää muistaa että meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toden totta! Ja samaan kategoriaan itsekin kuulun, eli siis että kihlaus ON lupaus avioliitosta ja kerran elämässä mennään naimisiin :girl_sigh: mutta ehkäpä kihlauksen merkitys vielä korottuu, ja saa paikkansa vielä takaisin, jos meitä näin ajattelevia on riittävästi..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä tämä asia oli meille ehdottoman selvä kun kihloihin menimme (vaikka kovin nuori, 19-vuotias tyttönen olenkin). Kihlojen vaihdon ja häiden välillä alle 12kk.

Hassua oli, että ihmiset ihmettelivät missä sormuksemme olivat kun olimme menneet kihloihin. Saimme ne vasta jonkun parin viikon jälkeen kihlautumisesta. Tämä oli ihan asiatonta joidenkin mielestä. Sormuskaupassakin kyseltiin "milloinkas menette kihloihin?" Noh, vähän niin kuin oltais jo :girl_haha: Tuli kummeksuvia katseita ;)

Itse olisin voinut olla kihloissa myös ilman sormusta, se oli se lupaus avioliitosta, mikä toi varmuuden :)

Pitäisi keksiä joku uusi traditio, että ihmiset jotka eivät halua oikeasti mennä naimisiin, eivät silti menisi kihloihin ja pitäisi sormusta vasemmassa nimettömässä, vaan jossain toisessa sormessa "seurustelusormuksena". Monella on tarve tuoda julki ympäristöön seurustelu, joten helposti pujotetaan sormus sormeen ilman mitään naimisiin meno aikeita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuten Avioliittolaissa sanotaan: "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet".

Eli saman "vanhanaikaisuuden" kannalla ollaan täälläkin! :flirt: Ja oikeastaan tuosta lainkohdastahan voi päätellä ettei kihlausta edes ole ilman avioliittoaikeita. Eri asia taas on laittaa sormukset vain sormeen ja olla "kihloissa".

Itse ajattelen, että kun kihloihin menee, myös avioliitto tulee (vähintäänkin ajatuksen tasolla) ajankohtaiseksi. Mielestäni kihlausta ei tarvitse välttämättä virallistaa avioliitoksi vuoden- tai kahdenkaan päästä, kunhan se on aikomus joskus tehdä. :)

Kuten on ilmennyt, Suomessa esiintyy paljon nk. "teinikihloja" (näköjään wikipediassakin tuo termi; enkä siis missään nimessä tarkoita sitä, etteikö nuorena sovittu kihlaus voisi johtaa avioliittoon!). Pohjois-Amerikassa törmäsin nimitykseen "Promise-ring" eli "lupaussormus", jotka seurusteleva pari saattoi vaihtaa lupauksena tulevasta kihlauksesta, joka siis johtaa avioliittoon. Tällä siis parisuhteelle saatiin jokin ulkoinen "vakavuussymboli", joka voisi olla mielestäni käytössä Suomessakin, ainakin tapauksissa joissa "kihlautuvilla" ei avioliitto käy vielä edes mielen vieressä.

Muokattu: , käyttäjä: Chantelle

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkään en niin vanhanaikaisesti ajattele, että kosinnan yhteydessä pitää heti olla päivä tiedossa, kunhan itse ymmärtää, että naimisiinmeno on nyt sovittu. Meillä kihlautumisesta häihin ehtii kulua 3v3kk, mikä ei mielestäni ole liian pitkä aika, koska kokoajan olemme säästäneet rahaa ja tienneet menevämme naimisiin:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästä samasta asiasta taisi jo aiemmin olla täällä pitkä ketju (oisko ollut joku Gallup, onko kihloihin meno kosinta tms). Taisi käydä niin, että se jossain vaiheessa suljettiin, koska lähes kaikki olivat asiasta samaa mieltä (eikä siis syntynyt mitään keskustelua). Kihloissa ollaan kun joku on kosinut tai muuten on yhdessä päätetty, että mennään naimisiin.

Ei kovin yllättää, kun ottaa huomioon millaisella keskustelupalstalla ollaan :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niinhän eilen esitettiin kaikelle kansalle Salkkareissakin, "Oona, meetsä kihloihin mun kanssa", avioliitosta ei pahemmin puhuttu mitään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joskus teininä ex-poikaystävän kanssa meillä oli semmonen "esi-kihlaus" (en muista symboloiko sitä joku sormus vai kaulakoru vai mikä..), eli lupaus siitä, että joskus mennään kihloihin ja sitten naimisiin. Nyt näin aikuisena kun katselee elämäänsä taakse päin niin aika naurettavaahan tuo on ollut. Vaikka toisesta kovasti tykkääkin, niin ei sitä silti ole vielä mitään takeita siitä, että suhde kestää avioliittoon asti saatikka loppuelämän.

No olen onnellinen siitä, ettei sillon menty "oikeasti" (teini)kihloihin. Olen sitä mieltä, että kihlaus on lupaus avioliitosta. Olemme nyt olleet tulevan mieheni kanssa noin kaksi kuukautta kihloissa ja häät on ensi kesänä. Ihmettelin kuitenkin joidenkin reaktiota, kun kuulivat meidän menevän naimisiin. "Mikä kiire teillä nyt on..?!" tai "Ai siis te meette ihan oikeesti naimisiin?!" Outoa, onhan tässä jo vuosikaupalla seurusteltu, yhdessäkin asuttu pari vuotta ja kihlaus kai yleisesti (niinku tästäkin keskustelusta voi päätellä) johtaa avioliittoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mikä muukaan kihlaus voisi olla kuin lupaus avioliitosta. Sehän se koko idea ja tarkoitus on.

Sen takia ihmettelen, kun törmää sellaisiin pareihin, että "ollaan kihloissa, mutta ei haluta varmasti ikinä naimisiin". Siis häh?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Dante: kihlaus mielletään nykymaailmassa helposti pihvin kypsyysasteen logiikalla, eli se on "seurustelu plus". Ei tarpeeksi vakava ollakseen avioliittoon johtava, mutta ulkomaailmaan halutaan viestittää suhteen olevan "vakiintunut".

Muokattu: , käyttäjä: Jenny-Maria

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, myös mä pidän kihalusta lupauksena avioliitosta. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että pitää samalla päättää hääpäivä. Me mentiin kihloihin vuoden 2007 alussa ja silloin päätettiin vain, että 3-5 vuoden kuluttua on häät. Noh, häät ovat ensi kesänä, kun ollaan oltu kihloissa 3,5 vuotta.

Eli tosiaan kihlaus = lupaus avioliitosta, mutta päivää ei tarvitse päättää. Sen verran kuitenkin että molemmille on selvää, että tulevaisuudessa mennään naimisiin (tulevaisuuden määritelmä riippuu toki parista :)).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

nakku: Me saimme myös noita ihmettelyjä "nopeasta" naimisiin menosta. Päätimme siis hääpäivän melkein kihlauspäivänä, kunhan oltiin juhlapaikka varmistettu. Ja kihlauksesta tuleviin häihin oli n. 8 kuukautta. Olemme myös molemmat sen tradition kannattajia, että hääpäivä sovitaan kihlautuessa, eikä siinä sitten enää mitään ihmetellä pidempään.

Mutta kukin tavallaan. Eipä se mitään minulta ole pois :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle kihlaus on ehdottomasti ja itsestäänselvästikin lupaus avioliitosta, eikä mun mielestä oo ees järkevää mennä kihloihin jos ei suht pian (esim. 1,5 vuoden sisällä) ole menossa naimisiinkin. Mutta siis mä oon toooodella perinteinen ja ajattelen jopa niinkin, että jo seurusteleminen on aikomus jakaa toisen kanssa yhteinen tulevaisuus ja mennä naimisiin myöhemmin. :girl_smile: Tarkoitukseni ei ole arvostella kenenkään muiden mielipiteitä tai toimintaa, itse vain ajattelen näin. Tästä syystä en ole aiemmin seurustellutkaan, koska otan jo senkin niin vakavasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on yks kaveri, joka on nyt kolmatta kertaa "kihloissa" ja ikää on 21. Naimisiinmeno aikeita kun kerran kyselin, niin kaverini vastasi, että ei todellakaan ole menossa naimisiin ja kun kerroin, että me olemme päivän päättäneet, niin oli tosi ihmeissään, kun meinataan kihlojen tarkoituksen mukaisesti mennä naimisiin:D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sisareni (lukioikäinen) on ollut "kihloissa" jo 2X. Jokainen tietty tyylillään, mutta välillä harmittaa, kun minulle tärkeästä asiasta tehdään melkeinpä vitsi.. :girl_sigh:

Meillä kihlapäivä oli siis se päivä, jolloin päätimme hääpäivämme. Tosin se päivä siirtyi parilla kuukaudella eteenpäin, mutta kuitenkin perusperiaate oli se, että vasta silloin kun tiedetään varmasti naimisiinmeno, niin sitten vasta kihlasormukset sormeen. Kihlasormuksetkin hankittiin, mutta tärkeintä minulle on oma tieto siitä, että olen kihloissa. Sormus jää välillä useammaksikin päiväksi koteloonsa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me päätimme kihlauksen yhteydessä vuoden, mikä sekin kyllä aikaistui:) Päivää emme kokeneet tarpeelliseksi päättää samantien.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

me päätimme kihlauspäivänä naimisiin menon vuoden ja katsottiin kalenteristakin sopivat päivät. seuraavana päivänä sitten juhlapaikan varmistukseen ja sitä seuraavana kirkon. mitäpä sitä jahkailemaan. näin meillä. (OT ja en niin malttaisi odottaa!)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihlaus on todellakin lupaus avioliitosta ja sen takia mekin päätimme päivän suurinpiirtein samalta istumalta :) Voi voi, siihen on vielä niiiin pitkä aika :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen myös samaa mieltä että kihlaus on lupaus avioliitosta, tai parisuhteen rekisteröinnistä, kuten omalla kohdallani on kyse.

Sovittiin tämän kuun alkupuolella että rekisteröidään parisuhde heti kun on varaa pitää hääjuhlat, eli voi viedä nyt vielä vuoden tai parikin kun molemmat opiskelijoita ollaan. Viralliseksi kihlajaispäiväksi laitettiin 16.11.09 joka on samalla kumppanini syntymäpäivä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen samaa mieltä kanssanne, että kihlaus on lupaus avioliitosta. Me sovimme hääpäivän samalla kun menimme kihloihin. Olen ollut myös teininä "kihloissa". Tiesin kyllä, että en ikinä olisi mennyt ko. ihmisen kanssa naimisiin. Silloin kihlaus oli muodikasta ja kaikki kaveritkin olivat "kihloissa". :girl_haha: . Taitaa tuo kihlaus olla teinien keskuudessa vieläkin muodikasta.

Muokattu: , käyttäjä: rizie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään