Jump to content
Naimisiin.info

Auttaako teidän äiti valmisteluissa?


soffala

Recommended Posts

Minun äitini ei tee mitään, ei edes ole kysynyt tarvitsenko apua. Lapsenvahdiksi olen pakottanut sen että päästään hääjärjestelyjä tekemään. Mutta hiukkasen alkaa vituttaan tun tädit ja serkut soittelee ja kyselee tarvitsenko apua jossain jne. mutta oma äiti ei mitään?? Olen siis vihjaillut että voisi auttaa esim. tekemällä kasvispiirakkaa niille jotka ei syö lihaa, pitopalvelusta tulee muut ruuat. Ei se tee, sano vaan että eikös karjalanpiirakat ole kasvisruokaa, laita niitä... Miten äidit yleensä käyttäytyy kun tytär menee naimisiin? Auttaako ja missä asioissa?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hehe, meillä on vähän päinvastainen ongelma meidän äitien kanssa. häihin on kyllä vielä vuosi, mutta ei voida ajatellakaan ees kertovamme niille kummallekaan hääsuunnitelmista yhtään mitään ainakaan ennen kesää. sillon on ehkä pakko koska mun äiti reissaa niin paljon ja ois hiukka noloa jos se ei pääsis häihin :D mutta siis joo, pikkusisko meni kesällä naimisiin ja siitä viisastuneena nyt siis toimimme näin. siskon häissä nimittäin äiti tunki nokkansa joka hiton asiaan ja siinä meni sitte hermot sekä siskolla että äidillä. ihan hyvällä äiti kyllä luuli kauheasti auttavansa mut unohteli vaan aina välillä et kyseessä ei ole hänen häänsä... että semmosen sopivan välimuodon ku näistä ääripäistä sais ni olis varmaan ihan kiva. tylsää ettei oman äitinsä kanssa pysty kunnolla siitä häähössötyksestä nauttimaan jos se pilaa kaiken joko sekaantumalla sillonkin kun sitä ei haluta tai sitten tosiaan vaikuttamalla siltä että ei oikein kauheasti kiinnosta auttaa... voi äitejä...

Muokattu: , käyttäjä: ompu
Link to comment
Share on other sites

Meillä molempien äidit auttavat kyllä pyydettäessä, mutta kumpikaan ei ole puuttunut suunnitelmiin. Meidän hääthän ne on ja he ovat sen hyvin ymmärtäneet :-X Sekä oma äitini ja tuleva anoppi ovat kyllä kovin kiinnostuneita suunnitelmista ja heille on kiva esitellä hankintoja ja tehtyjä koristeita ym.

Paljon apua en ole vielä tarvinnut, mutta tarjouksia olen kyllä saanut. Tarvitsen apua oikeastaan vasta juhlapaikan koristelussa ym. Siinä on tulossa auttamaan molempien vanhemmat.

Link to comment
Share on other sites

Mun äiti on ollut alusta asti mukana meidän hääsuunnitteluissa. Hänelle kerroin ensimmäisenä kihloihin menostakin. Mulla on siis hyvin läheiset ja hyvät välit äitiini. Soittelemme päivittäin ja yhteispeli toimii jyvin. Äitini on äitini, mutta myös ystäväni.

Äitini oli myös mukana siskoni hääsuunnitteluissa muutama vuosi sitten. Ja sekin toimi todella hyvin. Tähän mennessä äitini on ollut mukana kanssani kirkkoa valitsemassa, juhlapaikkaa ja mun hääpukua. Nyt viikonloppuna menemme myös yhdessä häämessuille, koska kaasoni on ulkomailla. Äitini on innostunut häistä oikealla tavalla, hän ei hössää eikä tuputa mielipiteitään. Minulle on luonnollista kertoa hääsuunniteluidemme etenemisestä äidilleni, sillä hänen tuki ja turva ovat minulle tärkeitä.

Mutta pääsääntöiset hääsuunnittelut teemme siis kaason ja bestmanin kanssa :) Hekin ovat innostuneita järjestämään juhlia kanssamme. Siskoni auttaa myös askarteluissa ja ehkäpä hääpaikan koristeluissa, hänellä on pienet lapset, joten en halua liikaa vaatia.

Link to comment
Share on other sites

Aluksi olin sitä mieltä, että parempi, kun äiti ei turhan paljoa ole suunnittelussa ja valmisteluissa mukana. Äitini on aika voimakastahtoinen ja monia asia pitäisi tehdä juuri kuten hänen mielestään on parasta.

Nyt kuitenkin, kun konkreettisia juttuja ollaan ruvettu tekemään, on äidin apu ollutkin parasta. Kaasoista en juuri ole saanut apua vielä, tosin asiatkin ovat olleet sellaisia, että heiltä ei apua ole voinut/viitsinyt edes pyytää. Äidilläni on kuitenkin paljon enemmän käytännön taitoa ja kokemusta juhlien järjestämisestä, joten senkin takia nyt mielellään kuuntelen mielipiteitä ja neuvoja. Yritän kuitenkin pitää myös oman pääni, jos siltä tuntuu.

Mä veikkaan, että äitini käytös lipuu sinne liiallisen innokkuuden puolelle, mitä lähemmäs häät tulevat, mutta toivon, ettei kovin suuria riitoja saada asiasta aikaiseksi. Hän kuitenkin haluaa vain auttaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä äiti auttaa ja aika monessa luotan hänen tyylitajuun. Kyllä meilläkin varmaan tulee pieniä riitoa siitä miten joku asia tehdään tai ei tahdä mitä lähemmäs häät tulee. Mutta aika pitkälle äiti varmaan antaa meidän päättää koska häät on meidän.

Link to comment
Share on other sites

Mä mieluiten hoidan nämä suunnittelut yksin ja ruoka-asioissa sulhon kanssa. Haluan että juhlat ovat perheelle ja ystäville vähän yllätys :)

Link to comment
Share on other sites

Mun äiti on ollut yllättävän vähän hössöttämässä ja tunkemassa suunnitteluihin mukaan. Odotin pahempaa. Mutta pyysin äidiltä koristeluapua (hän on innokas ja taitava askartelemaan, joten saa tehdä paperikukkia pöytäkoristeiksi) ja sitä saan. Lisäksi äiti on ostanut meille Tahdoin sinut -vieraskirjan, mutta kysyi ensin luvan, että sopiiko jos hän sen ostaa.

En usko siis että äitini on tunkemassa liiaksi järjestelyihin (ehkä siksikään, että suuremmat jutut oli jo hoidettu pois alta, ennen kuin edes kerroin häistä äidilleni). Mutta apua saan jos sitä pyydän. Samoin miehen vanhemmat sanoivat, että apua saa kun sitä pyytää, mutta toistaiseksi emme ole heiltä mitään vielä pyytäneet.

Link to comment
Share on other sites

Mahdollisemman vähän pyydän apua, äiti on todella voimakastahtoinen niinkuin allekirjoittanut. Joten välttäen riitoja koitan hoitaa itse, ja kun meillä on siunaaminen kyseessä jota äiti ei tiedä, on joitakin pakko hoitaa itse jo senkin takia. Mutta koska äitini asuu samalla paikkakunnalla missä siunaus tapahtuu emmekä ole kumpikaan koskaan siellä asunneet, joitakin asioita voi vain äiti hoitaa/ehdottaa.

Eli siis mutkien kautta vastaus. Äiti auttaa, mutta mahdollisemman vähän :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Meillä minun äiti auttaa PALJON :lol: ja olen tästä asiasta ylpeä ja mahdottoman onnellinen!

Hän tarjoaa ideoitaan, mutta kuuntelee minua ja tyyliäni... :-X:-X

On tietenkin monta yllätystä matkassa joista en ole puhunut äitini kanssa, tulee sitten hänelle yllätyksenä hääpäivänä...

Link to comment
Share on other sites

Mun äiti alko hössöttään samantien häistä, kun miehen kanssa kihloihin mentiin :D Hääpaikkoja miettii, koristelua jne. Meillä on äitin kans melkolailla samanlainen maku monessa asiassa, äiti tietää minkälaisesta tykkään ja mistä en todellakaan.

Voi olla, että meillä muutamat yhteenotot tulee kun mulla pettää hermot sen kaiken hössöttämisen kanssa. Mutta hyväähän äippä tarkottaa, ja minusta on ihana, ettei kaikkea tarvii miettiä ite, eikä sillai kaikkea ees hoksaa ite. Miehen äiti alkaa varmaan kans hääräileen kaikkea, mutta tuskin ihan vielä.. Vaikka mistäs sitä tietää, noin ne vaan näkyy sekasin menevän :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Minun äitini ei tee mitään, ei edes ole kysynyt tarvitsenko apua. Lapsenvahdiksi olen pakottanut sen että päästään hääjärjestelyjä tekemään. Mutta hiukkasen alkaa vituttaan tun tädit ja serkut soittelee ja kyselee tarvitsenko apua jossain jne. mutta oma äiti ei mitään?? Olen siis vihjaillut että voisi auttaa esim. tekemällä kasvispiirakkaa niille jotka ei syö lihaa, pitopalvelusta tulee muut ruuat. Ei se tee, sano vaan että eikös karjalanpiirakat ole kasvisruokaa, laita niitä... Miten äidit yleensä käyttäytyy kun tytär menee naimisiin? Auttaako ja missä asioissa?

Minun äitini ei aluksi puuttunut mitenkään hääjärjestelyihin, kyseli kyllä kovasti kaikesta, mutta heti kun itse pyysin apua, sitä alkoi tulemaan. Luulen, että äitini ensin tunnusteli ilmapiiriä, että toivommeko apua vai haluammeko hoitaa järjestelyt ihan itse. Mielestäni lähipiiriltä kannattaa ihan rohkeasti pyytää apua sellaisissa asioissa, joihin sitä toivoo eikä olettaa, että he osaavat toimia automaattisesti toiveiden mukaan. Kukin tietenkin tuntee oman perheensä parhaiten ja toimii sen mukaan.

Muokattu: , käyttäjä: elsalsa
Link to comment
Share on other sites

Minun äiti on ollut innoissaan auttamassa ja suunnittelemassa, mutta kuitenkin niin, että on kuunnellut meidän mielipiteitä ja toiveita. Mutta on siis puuhannut askarteluapuna ja suunnitteluapuna. Meillä on äidin kanssa läheiset välit, soittelemme muutenkin usein ja juttelemme kaikenlaista. Minä olisin pitänyt outona ja olisin vähän loukkaantunutkin, jos äiti ei olisi yhtään kiinnostunut meidän häistä eikä haluaisi auttaa. Meillä myös sulhasen äiti on ollut innokas auttamaan kaikessa, missä vaan apua on tarvittu.

Muokattu: , käyttäjä: Belgemine
Link to comment
Share on other sites

Mun äiti on lupautunut auttamaan leipomalla karjalanpiirakoita ja ruisleipää ja isä nikkaroi juhliimme tölkki- ja roskisjätesäkkejä sekä viinitonkkia varten telineitä. Oikea anoppini aikoo leipoa myös karjalanpiirakoita ja toinen leipoo varmaan pikkuleipiä :girl_blum: Oikea anoppini ostaa myös servetit häihini, sillä luotan hänen tyyliinsä :)

Molempien vanhemmat ovat lupautuneet tulemaan perjantaina jo juhlapaikalle auttamaan valmisteluissa ja viimeisissä asioissa ja ilmeisesti oikean anoppini siskokin tulee apuun :) Ihana suku molemmilla, kun ovat niin auttamisintoisia :-X

Link to comment
Share on other sites

Oma äitini ja tuleva anoppi ovat molemmat pitäneet kunnioittavan etäisyyden suunnitteluihin: ovat molemmat kyllä todella innoissaan tulevista juhlista, mutta eivät ole tyrkyttäneet apua tai neuvoja mikä on minusta oikein hyvä vaihtoehto. Tekevät kyllä molemmat mitä vaan jos vain pyydämme, mutta ainakaan toistaiseksi hyvät ideat ja mielipiteet ovat olleet riittävä apu. :)

Link to comment
Share on other sites

Eipä auta täällä :/ Olen koettanut jutella hänelle, laittanut kuvia ja ideoita ja antanut ymmärtää, että apu kelpais (ja suoraan sanottuna sanonutkin, et "voitko auttaa") mutta eipä se ole edes suostunut kommentoimaan mitenkään mun hääpukua, vieraslistaa, kirkkoa, juhlapaikkaa, mitään.. Haluaisin kovasti, siskon kanssa se kuitenkin hoitelee ja osallistuu ja on mukana siskon eri hommissa (mm asunnonhankinta, sisustus) mutta ei yhtään edes -suostu puhumaan- mun häistä. Harmittaa ihan kamalasti. :s

Link to comment
Share on other sites

Kyllä auttaa, mun maun mukaan mennään ja tarjoaa ehdotuksia yms... mä sitten hyväksyn tai torjun :girl_haha: Tosin sen mielestä oon ajoissa liikenteessä, että kaikkia hössötyksiä ei jaksa niin vakavasti vielä. Pääpiirteissä on ollu vahvasti mukana esim. katsomassa meidän kanssa juhlapaikkaa, varasi meille kirkon, osti ulkomailta pöytäliinat, hoitaa kaasojen puvut ja menun (tietty kaikki vasta kun oon hyväksynyt ne)...

Link to comment
Share on other sites

Ei auta ei, enkä jaksa/halua/viiti edes pyytää!

Ennen oltiin muutenkin paljon tekemisissä, asutaan samalla paikkakunnalla, mutta kun tapasi tämän nykyisen miesystävänsä, ni siihen se on aika paljon jäänyt.

Välillä soiteltu, nähty kun olen käynyt pikkusiskoa moikkaamassa äitini luona, muttei äitini ainakaa sanallakaan mitää kysele! :girl_sad:

Haluisin kovasti, että olisi asiassa mukana, mutta toisaalta, kuten tuntuu, ettei niin kiinosta, minkä mahtaa..

Link to comment
Share on other sites

Kivempi oli järjestää häät yhdessä sulhasen kanssa kuin että sulhasen tuleva anoppi - tai kukaan muukaan, kuten vaikka kaaso- olisi siinä ollut jotenkin kolmantena pyöränä :girl_blum:

Link to comment
Share on other sites

Mun äiti auttaa todella paljon. Hän on lupautunut (oma-aloitteisesti ) huolehtimaan juhlapaikan somistuksesta. Lisäksi hän tuo paljon muitakin ideoita ja raahaa mulle häälehtiä. Hän pyysi meiltä myös valokuvia, jotta hän voi tehdä diaesityksen meidän elämästä ja suhteesta. Olen todella kiitollinen. Äiti tekee paljon enemmän kuin mun kaasot yhteensä. Luotan äitiin enemmän kuin kaasoihini kaikissa asioissa, sillä äidillä on tosi hyvä maku. Tiedän, että voin olla täysin stressaamatta koristelusta ja juhlapaikasta tulee varmasti häkellyttävän kaunis kun äitini koristelee sen.

Sulhasen äiti ei ole (vielä) ainakaan tarjoutunut tekemään mitään. Onhan häihin vielä 8 kk. :)Varmasti auttaa jos pyydetään.

Link to comment
Share on other sites

Äiti varmasti auttaisi jos pyytäisin, mutta en ole pyytänyt. Koen, että nämä on sulhasen ja minun juhlat eikä niistä tarvitse muiden huolehtia. Toki kaasoni auttaa tarvittaessa, mutta koetan säästää häntäkin valmisteluissa. Jos olisin paljon nuorempi niin varmasti pyytäisin äidiltä apua monessakin asiassa, silloin en ehkä oikein olisi vielä luottanut itseeni isojen juhlien järjestelyissä. Ja lisätään tähän nyt vielä, että puhun tässä ainoastaan itsestäni, enkä todellakaan viittaa äidiltään apua saavien/tarvitsevien morsianten olevan epävarmoja. Se vain olisi itselläni ollut syy kysyä joka asiaan mielipidettä tai apua äidiltä. Lisäksi meillä ei tehdä paljoakaan talkoilla häissä, joten apua ei tarvita paljon senkään takia. Rahallisesti vanhempani kyllä auttavat jonkin verran, mutta siitä ei kai nyt tässä ketjussa ollutkaan kyse. :)

Link to comment
Share on other sites

^Meillä on just toisinpäin, vaikkei mekään enää mitään nuoria olla. Tajusin aikasemmin, etten tuu saamaan sellasia unelmien häitä, joista en ois ees uskaltanu haaveilla, joten oon ulkoistanu kaiken suunnittelun ja järjestelyn äitille ja siskoilleni. Olen melko romanttinen luonne, toisin kuin sulhaseni. Toivoisin romanttisia yllätyksiä ja ihanat häät, mutta en halua, että itse aina joudun järjestämään kaiken. Eli haluan yllätyksiä ja nyt häiden kohdalla on ihan luvallista, että joku suhteemme ulkopuolinenkin voi yllätyksiä järjestää. Sulhanen ei paljon juhlista perusta, joten en voi vaatia häneltä, että hän järjestäisi jotain ihanaa.. Jäisi saamatta :) Joten ratkaisin asian näin. Äiti auttaa ja paljon. Järjestämällä ihanat juhlat, joihin meidän sulhaseni kanssa tulee vain saapua paikalle :girl_dance:

Edit: Toki raamit on annettu. Kuten juhlan luonne, vierasmäärä (10) ja erilaisia toiveita ruuasta ja paikasta. Melko paljon järjestäjät myös varmistavat meiltä (=minulta) onko jokin idea ok. Silti luvassa on varmaan jonkin verran täysiä yllätyksiäkin.

Muokattu: , käyttäjä: Mai2010
Link to comment
Share on other sites

Kyllä äiti auttaa jonkin verran, varmaan enemmänkin jos pyytäisin, mutta suurin apu tulee tyttären hoidossa kun itse hoitelee asioita. Toki vasta on alettu häitä valmistelemaan. 13 vuotta vanhempi isosiskoni hössöttää äitinikin edestä, ja tulee tekemään lähes kaiken tarjottavan. Tuleva anoppi taas asuu reilun 100 kilometrin päässä, niin varsinainen valmisteluapu on varmaan aika vähäistä.

Link to comment
Share on other sites

Emme ole vielä "uskaltaneet" kertoa vanhemmillemme avio-aikeistamme, koska luulen, että anoppini tulee osallistumaan (eli hössöttämään) aika voimakkaasti. Samoin miehen veljen vaimo. Molemmat saattavat olla aika voimakastahtoisia, joten toivon vain, että minullekin jää joku sanan vara.. :unsure:

Mutta sen tiedän, ettei oma äitini tule osallistumaan järjestelyihin, hän ei ole mikään leiki-laula-askartele- ihminen. Enkä halua pakottaa häntä osallistumaankaan, koska tiedän ettei hän viihtyisi eikä kokisi olevansa avuksi. Luultavasti hän tarjoutuu avustamaan rahallisesti.

Ja koska juhlistamme on tulossa pienet ja rennot, uskon että tarvittavat vapaaehtoiset avustajat löytyvät kyllä! ^_^

Link to comment
Share on other sites

^Meillä on just toisinpäin, vaikkei mekään enää mitään nuoria olla. Tajusin aikasemmin, etten tuu saamaan sellasia unelmien häitä, joista en ois ees uskaltanu haaveilla, joten oon ulkoistanu kaiken suunnittelun ja järjestelyn äitille ja siskoilleni. Olen melko romanttinen luonne, toisin kuin sulhaseni. Toivoisin romanttisia yllätyksiä ja ihanat häät, mutta en halua, että itse aina joudun järjestämään kaiken. Eli haluan yllätyksiä ja nyt häiden kohdalla on ihan luvallista, että joku suhteemme ulkopuolinenkin voi yllätyksiä järjestää. Sulhanen ei paljon juhlista perusta, joten en voi vaatia häneltä, että hän järjestäisi jotain ihanaa.. Jäisi saamatta :) Joten ratkaisin asian näin. Äiti auttaa ja paljon. Järjestämällä ihanat juhlat, joihin meidän sulhaseni kanssa tulee vain saapua paikalle :girl_dance:

Edit: Toki raamit on annettu. Kuten juhlan luonne, vierasmäärä (10) ja erilaisia toiveita ruuasta ja paikasta. Melko paljon järjestäjät myös varmistavat meiltä (=minulta) onko jokin idea ok. Silti luvassa on varmaan jonkin verran täysiä yllätyksiäkin.

Niin, tämä on just näitä makuasioita. Minulle häät taas ovat juhlat, jotka me järjestämme vieraillemme, eikä niin että muut järjestävät minulle yllätyksiä. :) Mutta se onkin ihan eri asia kun meille on tulossa kymmenkertaisesti vieraita ja teille taas varmaankin hyvin intiimi tilaisuus, joten juhlan luonne on varmasti hyvin erilainen. Toivotaan, että äitisi keksii ihania juttuja teidän häihinne!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...