Jump to content
Naimisiin.info

Mikä pelottaa häitä suunnitellessa?


Syysmorsian 2013

Recommended Posts

Olen niin tottunut hoitamaan melkein kaikki asiat itse, niin jännään niitä hommia, joita on delegoitu toisten hoidettaviksi. Nyt on vaan opeteltava relaamaan ja luottamaan siihen, et toisetkin osaa. Helpointa vaan on, kun on langat omissa käsissä ;)

Link to comment
Share on other sites

Olen niin tottunut hoitamaan melkein kaikki asiat itse, niin jännään niitä hommia, joita on delegoitu toisten hoidettaviksi. Nyt on vaan opeteltava relaamaan ja luottamaan siihen, et toisetkin osaa. Helpointa vaan on, kun on langat omissa käsissä ;)

 

Tiedän niin tunteen...  En voisi koskaan olla esimies, en vaan pysty delegoimaan :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Mua jännittää, että meillä on edellisenä päivänä järjestelystressistä johtuva jättiriita ja sitten hääpäivänä ollaan molemmat apein mielin. Molemmat kun ollaan tosi räjähdysherkkiä kun on paljon tekemistä ja stressiä.. Mutta tämän voi tietysti välttää kun saadaan kaikki valmiiksi hyvissä ajoin ja yritetään muistaa, että tämä on kuitenkin meidän päivä ja tarkoitus olisi siitä nauttia :kiss3:

Link to comment
Share on other sites

Olen niin tottunut hoitamaan melkein kaikki asiat itse, niin jännään niitä hommia, joita on delegoitu toisten hoidettaviksi. Nyt on vaan opeteltava relaamaan ja luottamaan siihen, et toisetkin osaa. Helpointa vaan on, kun on langat omissa käsissä ;)

Tässä ehkä minunkin suurin ongelmani..luottaa että muut suoriutuvat antamistani tehtävistä. Toisekseen..se että voisin relata ja olla stressaamatta että joku "joutuu" tekemään hommia hääpäivänäni..sitte kyllä joo se perus että millanen tunnelma sitte häissä vallitsee lopulta..mutta se on kait eniten vieraista itsestään kiinni..me voidaan vaan vähän auttaa koristelulla ja omalla toiminnallamme..

Muokattu: , käyttäjä: i_sabel
Link to comment
Share on other sites

^ Mä en edes ole delegoinut mitään hommia kaasoille/bestmaneille/vanhemille tai edes sulhaselle, vaan teen kaiken itse tai annan ammattilaisten hoitaa :D Juurikin samoista syistä. Ainut, mikä on jäänyt muiden (vielä miesten) huoleksi on juhlapaikan ulkotilan koristelu, koska sitä ei uskalleta ennen hääpäivän aamua koristella, ja itselläni ei ole silloin aikaa siihen. Pakko varmaan mennä silti itse tarkistamaan lopputulos, jotta se olisi yhtään oikeanlainen :D

Link to comment
Share on other sites

Muakin pelottaa raha-asiat. Hetki tässä jo mietittiin että kannattaako pistää 10 000€ taivaan tuuliin yhdeksi päiväksi vai laittaisiko ne asuntosäästöön...

Olen tarkka rahasta, mutta maksan kyllä aiheesta. Olen jo nipistänyt menoja ja osassa budjetti onkin mennyt yli... ja se hirvitttää aivan  mielettömästi.

 

Päätimme pitää häät. Olemme säästäneet rahaa reilun vuoden ja kyllä me parissa vuodessa häiden jälkeen saadaan asunnon 10% säästettyä. Vähän aikaa jos tähän nykyiseen mahdutaisiin.

Link to comment
Share on other sites

^

Tuota samaa vähän miettinyt. Noin 10 000 meillä on budjetissa ja tuntuu se villiltä. Varsinkin kun jokainen sentti on itse säästetty, niin kuluttamista miettii tosi tarkkaan. Mitä enemmän saadaan kasaan, sitä pihimpi musta on tullut.

Ensin pelotti, saako sitä summaa kasaan. Nyt sen käyttäminen jännittää.

Toisaalta, mikään mitä on suunniteltu, ei ole ylimääräistä luksusta. Ruoka ja juoma (ravintolahäät) on se suurin kulu. Joten sen ruoan on kans parasta olla loistavaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minua pelottaa, että tapahtuu jotain yllättävää, jonka vuoksi ei saadakaan hääbudjettia kasaan... Pelkään hirveästi myös sitä, että joku rakkaani sairastuu, eikä pääse paikalle tuona tärkeänä päivänä! Tietysti myös jännittää, onko ohjelma vieraille mieluista, miten suvut tulevat toimeen keskenään ja miten kaikki viihtyvät.

Link to comment
Share on other sites

Jännittelen tällä hetkellä mm sitä, että menkat alkaa hääpäivänä ja jos ei niin varmasti kärsin todella ihanista pms-oireista äksyilyineen ja turvotuksineen. Pelottaa myös se, että joku jättiläisfinni napsahtaa keskelle naamaa just sinä päivänä tai mekko ei jotenkin istukaan päälle...

 

Sitten ihan hääjuhlassa jännittää edelleen se, että vieraat ei viihdy tai joku vetää kamalat känniöverit.

 

:girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

Pelottaa aika monikin asia. Hääpäivä saatiin vasta päätettyä, ja häihin aikaa kaksi vuotta, mutta silti vähän jännittää että saammeko säästettyä tarpeeksi rahaa. Minä kun valmistun koulusta vasta vuoden päästä, joten en ehdi niin paljoa säästämään palkoista kuin mieheni. Toinen (ja ehkä suurin) pelon aihe on isäni. Emme ole olleet juurikaan tekemisissä miltei kymmeneen vuoteen, mutta en tiedä uskallanko jättää häntä kutsumatta. Tiedän että saan kuulla PALJON negatiivisia kommentteja suvulta ja veljiltäni jos en isääni häihimme kutsu, mutta kuitenkin hänen läsnäolonsa aiheuttaa jo melkein painajaisia. Mieheni ehdotti että kutsuisimme hänet vain kirkkoon, joten saisin rauhassa nauttia hääjuhlasta. En kuitenkaan halua kävellä alttarille isäni kanssa, vaan mahdollisesti isoveljeni kanssa, mutta tästäkös riemu syntyisi isäni suvun puolella...

Link to comment
Share on other sites

Pelkään, että en saa kaikkea järjestetyksi: kirkko ja paikka varattu, suunnitelmia tehty paljon, ei vielä muuta. Entä, jos ei saadakaan hyvää cateringia/dj:tä jne. Häät syyskuun alussa 2014. 
Pelkään, että olen sairaana hääpäivänä. Voi tuntua hassulta pelolta, mutta kun olen aika usein kipeänä  :girl_impossible:  

Pelottaa, ettei saada paikasta tarpeeksi juhlavaa. Hääpaikkamme kyllä ihana, kaunis vanha rakennus, mutta olen nähnyt liikaa suomalaisia hääohjelmia, joissa joku kauhea seuraintalo ja muutama ilmapallo, ja paikka näyttää hirveältä...

Budjetti huolettaa tietysti myös: onko varaa unelmiehi hääpukuun, tasokkaisiin palveluihin ym. 

Link to comment
Share on other sites

Isoin pelko on ehdottamasti budjetti, plekään että se tulee räjähtämään käsiin. Tiedän mitä haluan ja tiedän ettei se halvaksi tule ja en haluaisi mistään luopua. Tai no ei ehkä se rahan käyttö pelota vaan se, että kaikki säästöt menevät ja mites sitten suu pannaan jos tulee häiden jälkeen pahapäivä ja ei ole sitä pahanpäivän varaa enää tilillä!?

 

Pienemmässä mittakaavassa ahdistaa sukulaisten kutsuminen. En ole suku ihminen ja suvussani on ihmisiä joita en halua mistään hinnasta paikalle ja jätän heidät kutsumatta. Lähinnä kuinka nämä hylätyt sukulaiset reagoivat on se suurin pelon aihe.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on aivan järjetön stressi jo tässä vaiheessa, ja pelottaa saanko kaikki ajoissa valmiiksi... Nyt olen niin herkällä päällä, että joka kerta kun ajattelenkin jotain häihin liittyvää, alan itkemään. Varmasti suurin pelko tällä hetkellä, että juuri kun olen saanut kaiken tehtyä, mies haluaakin perua häät... Tiedän että tämä ajatus on vain minun omassa päässä syntynyt hölmö ajatus! :)

Millainen stressi mahtaa lainkaan olla sitten kun häihin on enää viikko taikka päivä aikaa... Nyt jo vatsassa perhosia kokoajan, eikä ruoka maistu, kun niin kovin jännittää!

Link to comment
Share on other sites

Eniten pelottaa, että riittäkö rahat kaikkeen "pakolliseen" (suomennettuna: kaikkeen mitä minä pidän pakollisena ja haluan kun ei ihan kaikesta turhastakaan vaan voi luopua :D )

Toiseksi pahin pelko että vieraat ei osaa käyttäytyä ja juoda sivistyneesti vaan alkaa kännissä riehumaan. Hyvin paljon mahdollista kun molempien suvusta löytyy näitä tapauksia jotka ei sovi yhteen alkoholin kanssa.

Ja listaa voisin jatkaa vaikka kuinka kauan. Kyllähän niitä pelkoja löytyy ja löytyy. En vaan osaa olla stressaamatta turhista. Mitenköhän hermona olen kun pari kuukautta häihin kun nyt vielä vuos ja kaksi kuukautta.. :D

Link to comment
Share on other sites

Kuten näköjään monia muitakin, minua pelottaa ennen kaikkea se, viihtyvätkö vieraat. He kun ovat kuitenkin aikamoisen olennainen tekijä hääjuhlassa...

 

Olen yrittänyt pohtia, mitä voisin tehdä, jotta vierailla olisi häissä kivaa. Ainakin nämä ovat tulleet mieleen:

 

- Istumajärjestys: ennestään tutut tai muuten samanhenkiset vieraat samaan pöytään, jotta olisi jotain puhuttavaa keskenään eikä syntyisi vaivaantunutta tunnelmaa.

- Tervetulleeksi toivottaminen: haluan kertoa vieraille jo alkuun, että arvostamme heidän saapumistaan tärkeään juhlaamme todella paljon.

- Ruokailu jo juhlan alkuvaiheessa: ei tarvitse kenenkään sinnitellä tyhjin vatsoin ja vilkuilla kelloa, josko pian saisi verensokeria ylöspäin.

- Painettu hääohjelma pöytiin: pysyvät vieraatkin perillä siitä, mitä tapahtuu, ettei olisi epämääräistä odottelua.

- Oma asenne: hymyilevä hääpari varmaan kohottaa tunnelmaa enemmän kuin vakava, mutta toivottavasti tätä ei tarvitse miettiä hääpäivänä sen enempää, vaan hymy tulee luonnostaan, hehheh.

 

Tulisiko muita keinoja mieleen?

 

Muoks. Lisään vielä, että pyrin välttämään niitä mokia, joita muut ovat tehneet omissa häissään, joissa olen ollut vieraana.

 

- Vieraat eivät joudu tärisemään ulkona kylmässä sillä aikaa, kun odottavat valokuvattavana olevaa hääparia. (Ei ollut tunnelma kovin korkealla sen jälkeen, kun oikeasti tärisimme kylmästä juhlamekoissamme tunnin verran, koska sisätiloihin ei saanut mennä.)

- Pöydässä istuvien vieraiden on päästävä liikkumaan vapaasti; seinän ja ruokapöydän välissä on oltava tilaa enemmän kuin 60 cm.

- Häissä ei pidetä tuntia kestävää juhlapuheiden maratonia.

Muokattu: , käyttäjä: Ranju
Link to comment
Share on other sites

Nyt alkanut pelottaa muutkin asiat kuin sää. Tällä hetkellä olen kauhuissani siitä, millainen päsmäri tulevasta anopista on kehittynyt. Se ei enää edes kysele, mikä sopisi meille vaan päättää suoraan esimerkiksi juhlien juomatarjoilusta (jotka me sulhasen kanssa maksamme ja tilaamme kylläkin). En jaksa enää pistää sille hanttiin ja toisaalta raivo kasvaa päivä päivältä, joten odotettavissa on luultavasti ihan järjetön räjähtäminen anopille jossain vaiheessa. Ja se harmittaa jo valmiiksi, mutta muuten jään jyrän alle. Olen stressiherkkä, joten verenpaineet ovat aika tapissa jatkuvasti näiden pippaloiden takia.

 

Lisäksi pelottaa se, että miehen vanhemmat eivät maksakaan lupaamiaan asioita ja pahimmillaan meille lankeaa useamman sadan euron lisälaskut yllätyksenä. Jotenkin tiedän jo valmiiksi, että jos jotain matkarahaa tulee lahjaksi niin siitä joudutaan maksamaan joku näiden lupaama asia. Ahdistavaa.

Link to comment
Share on other sites

Asiat, jotka itselläni aiheuttanut pelkoa/stressiä häitä suunnitellessa:

 

- Ruoat tai juomat loppuu kesken (olen ollut häissä jossa molemmat loppuivat kesken, se oli äärimmäisen noloa hääparille!)

- Vieraita ei tule kuin kourallinen

- Vieraat eivät viihdy, vieraiden kesken tulee tappelua, tms.

- Sää on katastrofaalinen, sataa ihan ku Esterin sieltä, tuulee ja on kylmä.. hääpaikka kun on vielä järven rannalla, nii siinä tuuli tuntuu voimakkaammin kun muualla

- Yleinen vaivaantunut tunnelma, jos vieraat eivät tule juttuun keskenään, eli että juttu ei luista ja koko ajan kaaso ja bestman joutuu "ylläpitämään" tunnelmaa

- Että osaisin itse rentoutua ja nauttia, tajuta sen, että juhlien ohjelma ja emännointi EI ole minun tehtävänäni :)

 

No, siinähän ne suurimmat mieltä piinaavat stressipeikot..

Link to comment
Share on other sites

Minua jännittää se, että saanko kaiken järjestettyä ennen häitä. Päätimme vasta viime viikolla, että häät järjestetään ja ne pidetään vielä tänä vuonna. Päivää ei vielä ole lyöty lukkoon (saadaan vasta parin viikon päästä tietää milloin meillä alkaa putkiremontti ja häitähän ei missään nimessä pidetä samaan aikaan), mutta haluan ehdottomasti vielä tänä vuonna (mieluiten jo loka-marraskuussa) ja nyt stressaan että aika ei riitä. Itse koen, että en voi odottaa esim ensi vuoteen (en jaksa selitellä syitä tässä :)) joten ihan itsehän tässä olen syypää stressiin.

Minulla on tosi hyvät kaasot (työkseen järjestävät tapahtumia), että sinänsä itse tilaisuuden järjestäminen ei jännitä, mutta jännitän sitä, että en esim. löydä pukua! Mitä jos näytän häissä ihan hirveältä kun en löydä sopivaa pukua? :girl_cray2:

Ja koska aikaa on vähän, pelkään että budjetti karkaa sen takia aivan käsistä, kun kerran ei ole aikaa tehdä kaikkea itse ja kilpailuttaa halvinta/kiertää etsimässä edullisempaa ratkaisua.

 

Huoh! Viikon ollut kihloissa ja olen jo aivan hermoraunio :D Ja mies ei tietenkään ymmärrä yhtään miksi stressaan :D

Link to comment
Share on other sites

Eniten pelottaa, etteivät vieraat viihdy juhlissa. Tai että rahatilanteellemme tapahtuisi jotain niin kaoottista, että juhlien järjestäminen suunnittelemassamme mittakaavassa ei onnistuisi. Siinä varmasti ne kaksi pahinta pelkoa. Niitä pieniähän on sitten vaikka kuinka paljon ;)

Link to comment
Share on other sites

Tällä hetkellä eniten pelottaa, että kukaan ei tule meidän juhliin. Kutsut on kohta olleet kuukauden perillä, ja ilmoittautumisia on vanhempien ja sisarusten lisäksi neljä (4). NELJÄ! Ei sillä että kieltäytymisiäkään olisi juuri tullut (vain kaksi), mutta jos kutsuja on lähetetty 100 hengelle, niin aika heikko on tämä ilmoittautumisprosentti. 

 

15.7. on ilmoittautumisissa vika päivä, ja nyt harmittaa että jätin sen niin myöhäksi. Kuukausi enää siitä aikaa häihin. Ehkä saan joitain kavereita (joita ei alunperin pitänyt olla mahdollista kutsua, koska kutsuttuja kertyi jo pelkistä sukulaisista niin runsaasti) vinguttua paikalle, jos vieraiden määrä uhkaa jäädä vähäiseksi.

Link to comment
Share on other sites

NiE: Sama juttu meillä. Kutsuja lähetettiin noin 100 hengelle ja tosiaan jo yli kuukausi sitten menivät perille. Kutsuissa oli maininta, että ilmoittaisivat tulevatko vai eivät tule. Nyt on vain se kourallinen meilläkin vasta kasassa ja itsellä kamala paniikki, jos ei kukaan tulekaan. Kaikki muu onkin sitten jo hoidettuna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...