Heidinen

Häävieraalla kokovalkoista/valkoista, mitä mieltä?

414 viestiä aiheessa

Moderaattori tai joku siirtäköön tän viestin johkin toiseen ketjuun, jos tää ei tänne morsiusparin asusteiden joukkoon kuulu..

Eli siis, saako vieraalla olla häissä MITÄÄN valkoista vaatekappaletta, esim. housut, jos yläosana on selkeesti erivärinen kapine ja asu ei millään tavalla muistuta hääpukua (vaikka siis moderni morsianhan voi toki astella alttarille vaikka valkoisessa housupuvussa, jos tahtoo)?  ???

Itte en olis omissa häissäni valkoisista housuista jollakin vieraalla pahastunut, mutta rikonko nyt pahasti jotain etikettiä, jos laitan ne valkoiset pöksyt päälleni toisten häihin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Kyllä saa olla "jotain" valkoista, onhan se kesäinen väri. Pää asia on, että kukaan vieraista ei ole täysin valkoisissa, se etuoikeus kun kuuluu pelkästään morsiammelle.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei haittaa, jos et kerta kokonaan valkoiseen pukeudu ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu, ei haittaa, jos on erivärinen paita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nykyään aika usein morsian pukeutuu johonkin muuhun väriin kuin valkoiseen, mutta kyllä kokovalkoinen silti perinteisesti morsiamen yksinoikeus häissä on. Tämä olisi sinänsä uuden keskustelun paikka, että kuinka moni siihen kokovalkoiseen nykyään pukeutuu.... Itse en koe sitä omakseni ja luulen, että se johtuu siitä, että olen jo yhden lapsen äiti naimisiin mennessäni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käytöksen kultaisessaa kirjassa tms. oppaassa sanotaan, että vieraalle ei ole suotavaa laittaa päällensä vaaleaa ala-osaa  :-/ Ohje taisi olla 80-luvulta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä mitä virallinen etiketti sanoo, mutta en minä ainakaan pahastuisi jos jollakin vieraalla olisi osittain valkoinen asu.  Mielestäni pahempi virhe on olla liian ylipukeutunut, esim. iltapuku ja upea kampaus jollakin muulla kuin kaasolla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo särähti hieman korvaan, miten voi olla häihin ylipukeutunut? ???

Pikemminkin ongelma tuntuu suomalaisissa häissä joskus olevan toisinpäin..

Valkoinen yhtenä osana omaa pukua lienee sallittua, riippuen vähän häiden tyylistäkin, kuinka tarkasti siellä noudatetaan/ halutaan noudattaa etikettiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mielestäni pahempi virhe on olla liian ylipukeutunut, esim. iltapuku ja upea kampaus jollakin muulla kuin kaasolla.

Siis mitä häh ???

Häät ovat normaalille rahvaalle niitä harvoja juhlia mihin voi ja saa pukeutua juhlavasti. Miten hem**tissä joku voi ottaa itseensä jos toinen pukeutuu edustavasti häihin? Todella käsittämätöntä.

Sitten tilanne on tietty eri, jos ohjeissa lukee, että pistäkää farkut päälle.

Juhlava kampaus on ainakin minun mielestäni osa edustavaa iltapukua. Miksi laittaa päälle edustava iltapuku ja tyylikkäät kengät, jos hiukset ovat kuin normaali raflailtana?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tosta ylipukeutumisesta... Jos muut vieraat on kesäisissä kukkamekoissa ja jakkupuvuissa ja mulla ois täyspitkä paljettikoristeinen iltapuku, niin kyllä tuntisin itseni ylipukeutuneeksi! Riippuu tietysti juhlan luonteesta paljon, mutta esim. meidän suvun häät on yleensä aika rentoja tilaisuuksia, joihin ei oikein iltapuvut sovi. Jossain toisessa suvussa taas voi olla erilainen tyyli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tosta ylipukeutumisesta... Jos muut vieraat on kesäisissä kukkamekoissa ja jakkupuvuissa ja mulla ois täyspitkä paljettikoristeinen iltapuku, niin kyllä tuntisin itseni ylipukeutuneeksi! Riippuu tietysti juhlan luonteesta paljon, mutta esim. meidän suvun häät on yleensä aika rentoja tilaisuuksia, joihin ei oikein iltapuvut sovi. Jossain toisessa suvussa taas voi olla erilainen tyyli.

Tätä minäkin tarkoitin. Meidän suvussa häihin "kuuluu" mennä juuri kesäisissä kukkamekoissa ja jakkupuvuissa. ;D  Tyylikäs iltapuku herättäisi niin paljon huomiota, että tämä henkilö kilpailisi ehkä jo morsiamen kanssa..  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuosta ylipukeutumisesta... olen ollut kerran vieraana häissä, joissa eräällä vieraalla oli vanhojenpäiväpuku tai joku vastaava "uhkea" mekko. Minä kyllä tulkitsin sen siinä tilaisuudessa ylipukeutumiseksi. Puku oli vielä lähes valkoinen pieniä yksityiskohtia lukuun ottamatta.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kerran ollut häissä (Briteissä), jossa yhdellä vieraalla oli kokovalkoinen puku... jakku, housut, asusteet hulppeaa höyhenhattua myöten, kaikki valkoista. Täytyy kyllä myöntää, että aika pitkään tuli tyttöstä katsottua, sen verran epäsopivalta asu mielestäni häihin oli.

Mutta varmasti on ok laittaa esim. valkoiset housut/hame värillisen yläosan kanssa, vaikka etikettikirja muuta väittäisikin... vain kokovalkoinen on mielestäni morsiamen yksinoikeus.

Ja tuosta ylipukeutumisesta... aika harvoin sellaista kyllä suomalaisissa juhlissa näkee  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tyylikäs iltapuku herättäisi niin paljon huomiota, että tämä henkilö kilpailisi ehkä jo morsiamen kanssa..  :)

Tätä en ymmärrä miksei vieraat saisi olla upeasti pukeutuneita. Minä ilahtuisin siitä, että vieraat olisivat panostaneet hähini pukeutumalla parhaisiinsa.

Minua ei vähääkään haittaisi se, että naisvieraat olisivat minua kauniimpia ja upeampia, koska kyseessä ei ole mikään ihmeen missikilpailu vaan hääpäivä. Mistä kummasta tulee tällainen käsitys, että morsiamen pitäisi olla kaunein. Miksi se olisi vähääkään tärkeää?

2000-luvulla naisen kauneus ei ole hänen tärkein avunsa, eihän?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen samaa mielät miebin kanssa.

Mun mielestä valkoinen asu on kyllä morsiamen etuoikeus mutta en minäkään ymmärrä sitä, miksei vieraiden saisi pukeutua parhaisiinsa ja olla kauniita, kauniimpia kuin morsian ??? Eihän kukaan voi omaa naamaansa vaihtaa ;D Mä tiedän ainakin että en tule hääpäivänäni olemaan kaunein koska monet serkkutytöistäni ovat jopa missikauniita...joten siinä ei ole kilpailemista hieman ylipainoisen morsiamen kanssa ;D ;D ;D No ehkä meni vähän aiheesta...mut mun mielestä on hyvä jos näen ihmisiä meidän häissä, jotka ovat todellakin panostaneet asuihinsa ja kampauksiin :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun nyt näyttää olevan keskusteltu vain valkoisesta alaosasta, niin kysyisinkin, käykö yhtä hyvin valkoinen paita/toppi värillisen alaosan kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Kyllä valkoinen yläosa minun mielestäni käy, etenkin jos siinä on värikäs alaosa. Kunhan vaaleus ei ole liian läpikuultava.

Juhlavasta pukeutumisesta sen verran, että itse tykkään että häät ovat nimenomaan juhlat, joihin on lupa pukeutua kivasti ja laittautua. Tyylillä tietysti. Ei mitään paljettimekkoja tai iltapukuja. Ei ole kiva, jos juhlavieraat tulevat arkisissa vaatteissa kun toiset ovat tehneet hurjasti töitä kivojen juhlien eteen. Tulee mieleen, että  vieraat eivät halua kunnioittaa toisten ihanaa juhlapäivää.

J-M

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En lähtisi pistämään ihan valkoisia vaatteita, ylä- tai alaosa pitää olla munmielestä jonkun muun värinen. Itse menen häävieraaksi parin viikon päästa ja laitan valkoisen bleiserin, himmeänroosat housut ja roosan paidan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli viime kesänä häissä hyvin vaaleat pellava housut, mutta ei kuitenkaan ihan valkoiset. Niiden kanssa oli tumman ruskea tunika. En osannut edes ajatella, etteikö niitä housuja olisi voinut laittaa.. Tosin morsiammilla muutenkaan harvemmin on pellavavaatetusta  :)

Kävin myös kampaajalla, jotta kokonaisvaikutelmasta tuli juhlavampi. Poikaystäväni oli nimittäin bestmaninä, niin mielestäni minunkin piti silloin olla suht juhlava.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut semmoinen mielikuva, että musta ja valkoinen ovat molemmat vähän ikäänkuin "pannassa" mitä häihin vieraiden osalta tulee (tai ovat ainakin joskus olleet).. silti ollessamme häävieraina viime lauantaina pukeuduimme mieheni kanssa molemmat ainoastaan mustavalkoisiin.  Eipä tuosta mitään noottia tullut.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihin oli yksi naisvieras pukeutunut täysin valkoiseen. Enpä itse asiassa edes huomannut sitä ennen kuin jälkeen päin valokuvista.  ::) Tosin kyseessä ei ollut mitenkään juhlava asu.

Sen sijaan kun katselin kaasoni häävideota 80-luvun lopulta, niin sieltä bongasin heti pari täysin valkoisiin pukeutunutta.  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuosta ylipukeutumisesta vielä on mainittava, että kun nyt olen jo jonkunaikaa asunut maassa, jossa pukukoodit kutsuissa mainitaan, niin välillä kovasti ärsyttää niiden Suomessa puuttuminen.

Totta kai sitä haluaa laittaa kaunista ja juhlavaa päälle, mutta aina on mietittävä, että mitäköhän ne muut laittaa. Uskaltaisko laittaa iltapukumaisen pitkän mekon vai pitäytyäkö kukkamekkolinjalla, ettei vain poikkeaisi joukosta. Tämä mielessä pitäen pukukoodit on taivaan lahja!

Suurinpiirtein kaikki naisvieraat, jotka tulivat meidän häihimme olivat ilolla ottaneet vastaan minun vihjeeni "että olen kaikille naisille sanonut, että pitkän mekon voi hyvin laittaa, jos tahtoo." Moni käytti tilaisuuden hyväkseen ja pukeutui iltapukuun, jokunen kertoi jopa (iloisena) saaneensa mahdollisuuden ostaa uuden ja hyvällä syyllä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti hyvien tapojen mukaan, muut kuin morsian eivät pukeudu kokovalkoiseen.

Kerran olin kyllä 90-luvun alussa häissä, joissa morsiamen ÄITI oli vitivalkoisessa jakkupuvussa ja veljet farkuissa...mahtavaa.

Jollei hääpari ole ihan lähipiiristä (eli tyyli tunnettua ennestään), voi mielestäni päätellä pukeutumiskoodia hyvin myös juhlapaikan perusteella. "mökkihäihin" ei varmaan kannata lähteä iltapuvussa, tai "tallinvintti-tanssihäihin". Jos juhlat taas ovat tyyliin Kämpissä tai muussa Ravintolassa, isolla R:llä  ;) kandee varmaan laittaa päälle jotain erityisen juhlavaa.

Toki kaikki häät ovat Juhlan arvoiset, eli ehkei sinne "mökillekään" ihan tuulipuvussa kannata mennä... ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, mä luulen kanssa että suomalaisissa häissä se alipukeutuminen on yleisempää ;) Mulla oli talvella häissä musta mekko, ja ei kai sitä kukaan mitenkään pahana pitänyt. Ei musta toi musta oo mitenkään pelkkä hautajaisväri. Onhan ennen hääpuvutkin olleet mustia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valkoinen yläosa saattaa näyttää pöytäkunnista otetuissa valokuvissa kokovalkoiselta, kun alaosaa ei näy. Vaan haitanneeko tuokaan, harva yläosa näyttää morsiuspuvun yläösalta.

Naruolkaimellinen toppi ei sen sijaan kuulu mielestäni häihin vaan rannalle, vaikka kyseistä olkainta näkee jopa hääpuvuissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään