Guest Tähdikki

Kihlauspäivän valintaperuste?

528 viestiä aiheessa

Tuli vaan mieleen, että millä perusteella olette valinneet kihlauspäivän vai onko se tullut yllätyskosintana tai hetken mielijohteena?

Mikä merkitys päivämäärällä on teille?

Täällä lueskeltuani olen saanut käsityksen että

on tosi monia joita ei ole varsinaisesti "kosittu"

(minä itse mukaanlukien) vaan kihlauksesta ja häistä on alettu yhdessä puhumaan.

Meillä kihlaus kävi niin että oltiin puhuttu siitä jo muutama kuukausi että mennään ostamaan sormukset, ja sitten eräänä kesäpäivänä sulho tuli hakemaan mua töistä ja tokaisi että mennäänkö nyt.  :-X

Sitten mentiin, ja kun kultasepänliikkeessä kysyttiin

mikä päivä sormuksiin kaiverretaan, niin

sanottiin vaan että no vaikka tämä päivä. En sillä samalla hetkellä varmaan edes muistanut monesko päivä oli  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me oltiin kanssa puhuttu kihlauksesta jo pidemmän aikaa. Kihlauspäiväksi valittiin sitten mun synttäripäivä jolloin oltiin lähdössä risteilylle luksushytissä  :-X

Vaikka oltiin sovittu päivä ja sormuksetkin oli ostettu yli kuukausi aikasemmin, niin silti koko päivän jännitin että koska se mies mua kosii  :) Ja kosihan se sitten ihan perinteisesti polvillaan  :-* :-* :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun synttäripäivä. Tuli täytenä yllätyksenä muutama vuosi takaperin  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oltiin puhuttu mahdollisesta kihlautumisesta jo kauan ja sitten sulho otti ja kosi kunnolla, jotta saatiin asia virallistettua. Ei paatetty mitaan tiettya paivaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hetken mielijohteesta keksittiin, että mennään naimisiin (taisi olla minun ideani...). Seuraavana päivänä sormusostoksille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulho kosi mua 3kk seurustelun jälkeen yllättäen kesken rakastelun, sain venytettyä kihlausta 2kk ja sitten eräänä isänpäivän iltana mies kysyi että käydäänkö ostamassa kihlat kun nyt on rahat mukana   ;D No käytiin kultakaupassa ja laitettiin se päivä sormukseen. Lähettiin sitten illalla kotiin ja siellä mies sitten kosi oikein.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhdessä päätettiin eräänä kauniina, kylmänä joulukuisena sunnuntaina, että sormukset mennään seuraavana päivänä ostamaan, joten tuo päätös -päivä on se kihlajaispäivä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mies päätti kosia yllättäen ja se päivä oli sitten kihlajaispäivä, kun kerran vastasin myöntävästi eli ei sen kummempaa valintaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mies kosi yllättäen 2-vuotispäivänä, ja siitä tuli sitten myös kihlajaispäivä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sovittiin kanssa joskus epämääräisessä vaiheessa, että mennään naimisiin, joten periaatteessa ollaan oltu siitä asti kihloissa, mutta sormuksissa on karkauspäivä, kun mä silloin kosin miestäni ja laitettiin sormukset sormeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kosimis- ja "kihlapäivä" on eri.. Kosimisen jälkeen etsittiin sopivia sormuksia ja sormuskaupassa mietittiin sitä päivää lähin helppo päivämäärä ja otettiin se. Hääpäivä jatkaa tätä numerokikkailua.  :)

Ei varmaan erityisemmin juhlisteta kosimisenpäivää mutta tradition vuoksi vietetään se kuitenkin joka vuosi samassa paikassa laskettelun merkeissä!  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä alunperin varmaankin minä rupesin jutteleen kihlautumisesta leikkimielellä mutta sitten tuo avokki 'innostu' siitä ihan kunnolla ja näin sovittiin alustavasti tuo kihlapäivä. Pari kuukautta myöhemmin kuitenkin rupesin puhumaan että josko tuota päivää voitais siirtää eteenpäin kun tuo tuntu tulevan niin nopeesti. Ja sitten muutamia viikkoja myöhemmin yksillä sukujuhlilla avokki sano että kuule, mä kihlaan sut vielä ennen joulua (silloon aikaa oli jäljellä 3 kuukautta) ja niinhän se sitten tapahtukin lopulta..;D Sormukset käytiin kuitenkin kattomassa yhdessä mutta sitten mun puhelin soi ja menin liikkeen ulkopuolelle puhuun ja sillä välin avokki oli sekä 'päättäny päivämäärän' että maksanu sormukset.... Ja tuona päivänä tuli sitten kosinta ihan perinteisesti polvillaan... :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olimme sulhaseni kanssa kävelyllä kauniina kevätpäivänä, kun hän yllättäen otti kihlautumisen puheeksi.   :-X Hän sanoi, että oli jo päättänyt päivänkin. Niinpä sitten kihlauduimme syntymäpäivänäni. Sulho kosi minua romanttisesti päivällisellä eräässä helsinkiläisessä ravintolassa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakaan kihlapäivää ei mitenkään "valittu". Se on se päivä, jolloin mies kysyi mentäiskö naimisiin "ens kesänä" (meillähän ei sitten ollutkaan kesähäät, mutta se on sitten eri juttu). Itselleni tuo siis tuli yllätyksenä, enkä usko että mieskään ajankohtaa sen kummemmin oli valinnut. Ajatusta varmaan oli päässään pyöritellyt.

Itseasiassa en edes muista mikä päivämäärä se oli... ::) Ei tullut sormuksiinkaan sitä kaiverrettua, etten voi tarkistaakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olimme olleet kaksi vuotta yhdessä ja juhlimme vuosipäivää (illallinen ravintolassa). Kotimatkalla sulho sitten otti puheeksi, että jos ois aika ottaa se seuraava askel.. Ja kosi polvillaan.  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tätä kosittiin meidän seurustelun 7-vuotispäivänä, viime huhtikuussa. Kihloihin ei haluttu ennenkuin hääpäivä on lähes selvillä. Osasin tuota hieman arvellakin, kun mielipiteitä varten kiikutettiin kultakaupoissa ;) Koirien kanssa olin lenkillä yöllä kun avo oli kynttilöitä laittanut kämpän täyteen ja vaihtanut puvun päälle. Olihan se :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minun sulhoni opiskeli toissakeväänä saksassa. kirjeitse sovittiin että katellaan kihlat sieltä ja mennään kihloihin aprillipäivänä, kun se niin sopivasti sattui sille viikolle. kihlat ostettiin kölnistä päivän etsiskelyn jälkeen ja ne teetettiin kahdessa tunnissa meitä varten kaiverruksilla ja timantteineen. Illalla pantiin ne sitten sormeen kämpillä. Aprillipäivä tuntu meistä hauskalta vaihtoehdolta, kun meiltä ei vielä kihloja odoteltu välimatkan takia. hääpäivä päätettiin vasta seuraavana syksynä.

kihlauksen huomasi ekana äippä, joka laski että nyt on pöydälle hiusten värjäyksen ajaksi jätetyissä sormuksissa yksi liikaa. tuli sitten kysymään että mikä tämä on. ensimmäiset kihlajaiskahvit juotiin sitten ilman sulhoa ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yksivuotispäivän kunniaksi mentiin kihloihin. (Sovittiin siitä etukäteen.) Ei tosin kerrottu kenellekään. Isäni vitsailee, ettei hän tiedä vieläkään, koska ei olla suoraan sanottu.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihlauspäiväksi tuli luonnollisesti se päivä, jolloin mieheni kosi minua. Oli miettinyt ja kysellyt aiemmin, että millainen päivä olisi hyvä kihlautua (kun olen päivämääräsymboliikasta niin älyttömän kiinnostunut) - minä siihen, että mikä tahansa: päivästä tulee ihana, oli se mikä tahansa. Nyt siis on 13kin meille yksi onnenluku  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kihlapäiväksi valittiin on talon anturan valu päivä.

Ei ostettu sormuksia, piirrettiin nimet jä päivä märkään sementtiin. Ei kerrottu asiasta kenellekkään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kosinta tapahtui lomamatkalla.

Oli kihlauksesta kyllä puhuttu aiemminkin.

Sormukset ostettiin reissusta. :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei meillä varsinaista kosintaa ollut. Todettiin, että oltiin oltu kylliksi pitkään kimpassa ja todettiin, että halutaan jotenkin virallistaa suhdetta. Seuraavana juhannusaattona mentiin kihloihin( johan sitä mummo ja kummitäti olivatkin odottaneet). Hääpäivä edelleen auki (siis kaksi vuotta ollaan oltu kihloissa). Nyt on pikkuhiljaa ruvettu suunnittelemaan häitä. Päivämäärä on auki lähinnä kustannustekijöiden vuoksi, mutta hiljaa hyvä tulee. Nyt on kutsujen malli saatu suunnitelluksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mentiin kihloihin pari vuotta sitten hienoisen vihjailun jälkeen :). Yhtenä päivänä mies tuli töistä sitten kotiin ja kysyäisi, että lähettäiskö käymään kultasepällä  :). Seuraavana päivänä käytiin sitten morsiamen kotona kertomassa aikeistamme. (Hyväksyntä saatiin :)). Sitten sormusten ostoon, ja päiväksi valittiin sormusten saamisen jälkeinen lauantai, kun ne piti kaivertaa eri paikassa, niin ei saatu heti mukaan. Ja mieskin oli viikot töissä, niin olihan se mukava mennä naimisiin vapaapäivänä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mies kysyi kihloihin menosta yöllä, matkalla Jalasjärveltä Laihialle. Itse olin kuskina ja mies istui vieressä. Yhtäkkiä kuuluu vierestä että mitäs jos mentäisiin kihloihin. Yritä siinä nyt sitten keskittyä ajamiseen ja tuollaiseen kysymykseen yhtäaikaa. Vastasin ilosta halkeamaisillani että mennään vaan. Sitten käytiin ostamassa sormukset kun päästiin sukulaisreissulta takaisin Poriin, silloiseen kotiin. Päiväksi päätettin juhannusaatto kun se kerran oli sopivasti siinä lähellä. Aatto vietettiin romanttisesti kahdestaan ja aamuyöllä laitettiin sormukset sormiin.  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me alettiin jo seurustelun alkuaikoina puhua kihloihin menosta ja sitten päätettiin jo päiväkin, joka oli paria päivää vajaa 2kk seurustelupäivästä. :) Sormukset ostettiin ja kaiverrutettiin, mutta ennen ei sormeen laitettu. Vasta, kun lähdimme "juhlimaan" laivalle kihlautumistamme niin sitten illalla hytissä vaihdoimme sormukset ja sitten käymään laivan ravintolassa... Mielestäni oikein ihana tapa vaihtaa kihlat :-X Oman rakkaan kanssa kahdestaan :-X Sitä en muista polvistuiko sulhoni hytissä... :-/ :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään