Hope

Tampereen ja ympäristön papit ja kanttorit

187 viestiä aiheessa

Mä ehdin jo kyseleen joku aika sitten.. Puhuttiin kans sillon joskus maaliskuusta.

Meillä häät elokuussa ja sanoivat etteivät lomat vielä selvillä eli kesäkuullekin asti voi mennä. Eli odotellaan, odotellaan. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on häät heinäkuussa ja muutama viikko sitten saatiin soitto, jossa ilmoitettiin pappi ja annettiin hänen numeronsa (kanttori ei vissiin vielä ole tiedossa, sulho vastas puheluun niin en mee vannomaan). En ole kyllä vielä soittanut papille, mutta luultavasti tuon ehtii kesäkuussakin hoitaa. Pappi tulee Harjun seurakunnasta ja kanttori tuomiokirkon.

Muokattu: , käyttäjä: Cicero

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemuksia Kangasalan seurakunnan Marja Hissusta? tai kanttori Tarja Sillanpäästä (toimii eläkkeelle jääneen kanttorin sijaisena toistaiseksi). Ovatko kuinka rentoja tms.?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tänään saatiin mekin soitto kirkkoherranvirastosta :). Otin tämän asian rauhallisesti enkä vielä itse ehtinyt soittaa. Papin nimi saatiin (Merja Halivaara). Kanttoria kysyttäessä eivät vielä sitä tienneet ja juttu jäi sen osalta siihen, että meidän pitää itse soittaa virastoon toukokuun loppupuolella ja silloin tietävät kanttorin (he eivät siis enää soita).

Onneksi sentään soittivat niin onpahan tämä merkkinä, ettei kukaan ole tehnyt "Salloja" (Salkkareiden mukaan ja peru toisten aikoja :girl_haha:). Nyt tässä pohdin pitäisikö heti soittaa papille......

Meillä molemmat siis tulee Tuomioseurakunnasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko kellään kokemuksia Kangasalan seurakunnan Marja Hissusta? tai kanttori Tarja Sillanpäästä (toimii eläkkeelle jääneen kanttorin sijaisena toistaiseksi). Ovatko kuinka rentoja tms.?

Papin nimi on Marja HYSSY.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kokemuksia Lempäälän Henri Karvisesta? Ainakin puhelimessa vaikutti ihan mukavalta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedoksi: jos olette miettineet Marko Sagulinia vihkimään Kangasalan seurakunnasta, hän on virkavapaalla 23.6. alkaen ja palaa tehtäviensä ääreen 1.1.2010. Sijaisena toimii Teemu Voutilainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tunteeko kukaan Jari Pulkkista Messukylän seurakunnasta? Millaisia kokemuksia teillä on hänestä? Ensisijaisesti toivomamme papit ovat joko lomalla tai muissa tehtävissä hääpäivänämme... Kiitoksia kommenteista!

Tunnen Pulkkisen ja siinä on kyllä oikeesti tosi hyvä pappi. On nuori ja tosi hyvä tyyppi. en voi kuin kehua häntä! :)

Yhdyn tähän täysin. Pulkkinen kastoi meidän pojan ja pelkkää hyvää vaan olen hänestä mieltä. :)

***

Itse varasin kirkon jo siis aikaa sitten ja sieltä sanottiin että otetaan takasin päin yhteyttä. Mut mitään ei oo kuulunu. :unsure:

Täytyy varmaan kohta sinne päin soitella.

Muokattu: , käyttäjä: ¤Sophia¤

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suosittelen lämpimästi Nokian seurakunnan nuorisopastoria Lassi Peurakoskea. Rento ja mukava pappi, joka piti kauniin ja hääparin näköisen puheen, johon kuului hääparin toivoma runo. Eteenkin morsianta auttoi papin rohkaiseva hymy, kun jännitti kauheesti vihkiminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan Kangasalan kanttoreista? Kangasalan kirkossa vihitään, pappi tulee muualta, mutta tuttuja kanttoreita ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemusta Tuula Haavistosta? Hän tulee vihkimään meidät ja on ihan vieras nimi minulle. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen itse kanttorina, en kylläkään Tampereen seudulla, mutta luulen, että tietyt asiat pätevät tässä hommassa ympäri maata. Ensinnäkin tuosta yhteydenottamisesta. Papit ja kanttorit saattelevat kesän aikana kymmeniä ja taas kymmeniä pariskuntia avioliiton satamaan. Jos virastohenkilökunta lupaa työntekijöiden puolesta, että he ottavat pariin yhteyttä, niin silloin he useimmiten taitavat luvata valitettavasti hieman liikaa (tai ainakin kanttoreiden osalta). Normaalikäytäntö suuremmissa seurakunnissa on nimenomaan niin päin, että vihkipari itse huolehtii yhteydenoton kanttoriin siinä vaiheessa kun on aika sopia musiikeista.

Mikäli toiveet ovat ns. "perinteisiä", riittänee yhteydenotto pari viikkoa/viikko etukäteen. Mikäli toiveissa on vähänkin jotain erikoisempaa, kannattanee ottaa yhteyttä heti kun mahdollista. Kaikki kanttorit soittavat tietysti jonkin verran urkuja, mutta kaikki eivät silti ole pääaineenaan välttämättä opiskelleet urkujensoittoa, vaan esimerkiksi laulua tms. Kaikki eivät siis niin sanotusti ole "urkureita". Siksi jokaisella kanttorilla on hieman erilainen repertuaari häämusiikkia ohjelmistossaan ja erilaiset valmiudet valmistella/soittaa urkuteoksia. Jos kanttori joutuu muiden töidensä ohella harjoittelemaan uutta ohjelmistoa (=uuden kappaleen, esimerkiksi juuri häämarssin), on siihen varattava riittävästi aikaa. Siksi kuukausi, parikin ennen on hyvä aika ottaa kanttoriin yhteyttä. Tämä siis niissä tapauksissa, jos toiveissa on esimerkiksi jokin suurempi urkuteos. Jos ei tiedä tai löydä itse sopivaa musiikkia soitettavaksi, kannattaa sopia tapaaminen kanttorin kanssa erikseen, hän kyllä mielellään esittelee vaihtoehtoja.

Mitä tulee vihkitilaisuuden musiikkiin, on hyvä ottaa huomioon se, että kyseessä ei ole pelkkä perhejuhla (vaikka luonnollisesti ja ilman muuta sitäkin), vaan vihkiminen on jumalanpalvelus, kirkon pyhä toimitus, jossa seurakuntana saavutaan Jumalan kasvojen eteen pyytämään avioliitolle siunausta. Siksi musiikki on valittava juuri sitä silmällä pitäen, että kyseessä on ennen kaikkea _jumalanpalvelus_, siis luonteeltaan sunnuntaiaamujen jumalanpalveluksiin verrattava tilaisuus. Tätä näkökulmaa valitettavan harvoin kuulee otettavan esille, mutta näin asia on.

Kirkkokäsikirjassa on selvästi mustaa valkoisella, että vihkitilaisuudessa olevan laulun tulee olla virsi tai hengellinen laulu. Kirkkokäsikirja on kirkon työntekijän, tässä tapauksessa kanttorin ohjenuora, jonka mukaan hänen tulee työtään tehdä. Siksi on mielestäni kohtuutonta arvostella kanttoria kovin suureksi puupääksi, jos hän tekee työtään sen mukaan, kuin häntä siihen kirkko (=työnantaja) ohjeistaa. Tietysti tekstiä tulkitaan joskus hyvinkin vaihtelevasti, mutta ketään ei mielestäni tule moittia, jos toimii ohjeistuksen mukaan kirjaimellisesti. Ei kenenkään kanttorin halu ole ketään tietenkään tahallaan kiusata tai olla kantona kaskessa kenenkään ainutlaatuisena ja ihanana juhlapäivänä, päinvastoin. Vihkiparien olisi hyvä muistaa, että kirkkoon tullaan paitsi palveltavaksi, myös siinä mielessä vieraaksi, että kaikkea ei voi tullessaan sanella. Kaikesta tietysti voi ja tulee keskustella sekä sopia, mutta esimerkiksi näissä lauluvalinnoissa kehottaisin ajattelemaan asiaa myös siltä kannalta, että kanttori on paitsi musiikin, myös jumalanpalveluksen ja kirkollisten toimitusten ammattilainen (yhdestä maan arvostetuimmista yliopistoista valmistunut), joka tietää mitä tekee. Ja kenelläkään papilla ei ole valtuuksia kävellä kanttorin yli musiikkiasioissa, sillä kanttori on vastuussa koko seurakunnan musiikkielämästä ja toimitusten musiikeista, ei pappi, he eivät ole kirkkomusiikin ammattilaisia, vaikka teologeja ovatkin. Musiikin suhteen viimeisen sanan sanoo aina kanttori. Mikäli pappi (tai joskus vihkipari) ei tätä ymmärrä, voi kanttori toimia kuten täällä joku kirjoittikin - voi kehottaa vihkiparia itse hankkimaan esiintyjät/säestäjät. Kanttoreilla on kirkon työntekijänä vapaus toimia omantuntonsa mukaisesti.

Haastaisin siis ajattelemaan asiaa myös tästä näkökulmasta, silloin vältytään suuremmilta kahnauksilta, koska niitähän ei tietenkään kukaan toivo, ei vihkipari eivätkä kirkon työntekijät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Kun kirkkoa ja henkilökuntaa varaa vihkimiseen, niin luulisi pareilla itsellään olevan vastuuta/mielenkiintoa selvittää lähempänä toimitusta ketkä ovat tulossa toimittamaan. Varaajia on paljon, joten minä ymmärrän jos virastolta ei erikseen ilmoitella pappia ja kanttoria. Vihittäviä on monia satoja ja soittorumpa on näin ollen kova. Parin on helpompi soitella ja kysellä toimittajia, kuin virkailijoiden soitella takaisin kaikille varaajille. Parihan myös itse ottaa pappiin ja kanttoriin yhteyttä, ei toisin päin. Meille jokaiselle oma juhla on ainutlaatuinen, tiedän, mutta näitä ainutlaatuisia varaajia on muitakin kuin minä. Itse pidän huolta että asiat on ajallaan kunnossa ja tiedustelen asiaa - se ei ole ongelma - vastuu omista häistähän on minulla ja siitä että asiat kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihki viime syksynä Tampereella Harri Luoma, enkä voi muuta kuin kehua häntä. Ennakkotapaamisemme ei ollut kovin pitkä, joten en voi vieläkään ymmärtää, miten hän pystyikin puhumaan niin koskettavasti. Pyysimme ennakkoon lyhyttä kaavaa, mutta pappi varoitti jo ennakkoon, että hän on kova puhumaan. Kirkossa naurettiin ja itkettiin, niin me, kuin vieraatkin. Jälkeenpäin ihmiset tulivat kyselemään, että onko pappi meille perhetuttu, vai mistä tiesi niin hyvin puhua meille. Jopa miehet, joilla yleensä on se suurempi kiire pois kirkosta, tulivat jälkeenpäin kehumaan, kuinka hyvä oli papin puhe ollut. Tulevaisuudessa haluamme ehdottomasti Harrin kastamaan lapsemme, jos sellainen jossain vaiheessa siunaantuu. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt, kun omasta vihkimisestä on pieni hetki aikaa, pitää tulla tänne hehkuttamaan Ruoveden seurakunnan pappia, Sirpa Riihimäkeä. Hän vihki meidät ja täytyy sanoa, että hän on ihana ja lämminhenkinen (suorastaan sydämellinen) ihminen, joka pienistäkin aineksista sai rakennettua meille kauniin vihkipuheen. Eli suosittelen, käykää menemässä naimisiin Ruoveden kirkoissa. Kirkkojahan siellä on kaksi, toinen keskellä kylää ja toinen sivummalla Muroleessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä rupes mietityttämään kun tätä ketjua luin, että onko muut saaneet saman ohjeen kuin me. Eli kun varattiin kirkko viime kesänä (häät ensi kesänä) niin toimistosta sanottiin, että HE palaavat asiaan keväällä pappien ja kanttorien osalta. Eli ite ei tarvii mitään tehdä vaan odottaa heidän yht.ottoaan? Onko muille annettu samanlainen ohje?

Meidät vihitään tuomiokirkossa. Heidän papeista ja kanttoreista tahtoisin kuulla infoa. SRK:n nettisivujen mukaan kanttoreina on Matti Hannula ja Tuomas Laatu. Onko tietoa suostuuko kumpikaan soittamaan ei-kirkollista musaa?

Pappeina näyttää olevan Marita Hakala, Merja Halivaara, Olli Hallikainen, Antero Niemi, Matti Nikkanen, Asko Peltonen ja Minnamaria Tammisalo - kokemuksia? Esa Eerola on virkavapaalla heinäkuun loppuun, joten meidän osalta hän poissuljettu.

Hei haloo!!Matti Hannula on kansainvälisesti tunnettu urkuri!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostetaans ketjua kun tänään saatiin tietää oma pappimme: Mauri Virtanen.
Yritin jo kovasti netistä hänestä tietoa löytää, mutta ei mitään... Yhden kuvan löysin, mutta sekään ei taida kovin tuore olla. En edes löydä hänen kotiseurakuntaa vai eikö kaikilla edes ole sellaista..

Eli kaikki tieto miehestä otetaan vastaan! Toivottavasti rento ja leppoista mies, eikä kovin "saarnaavainen" :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostetaans ketjua kun tänään saatiin tietää oma pappimme: Mauri Virtanen.

Yritin jo kovasti netistä hänestä tietoa löytää, mutta ei mitään... Yhden kuvan löysin, mutta sekään ei taida kovin tuore olla. En edes löydä hänen kotiseurakuntaa vai eikö kaikilla edes ole sellaista..

Eli kaikki tieto miehestä otetaan vastaan! Toivottavasti rento ja leppoista mies, eikä kovin "saarnaavainen" :girl_haha:

 

Jos kyseessä on todella sama Mauri Virtanen, joka on kastanut minut ja sisareni sekä käynyt kouluaikoinani luokassa höpöttelemässä jotain uskontojuttuja niin uskoisin että saatte erittäin mukavan miehen vihkijäksi. Ikää taitaa olla kyllä jo reippaasti yli kuudenkymmenen...Omat muistikuvani ovat kylläkin melko hataria kun aikaa on jo vierähtänyt paljon, mutta muistan kuinka vanhempani kehuivat Mauria ja halusivat ehdottomasti että hän kastaa kaikki lapset, joten en mitenkään usko että hän olisi liian saarnaavainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Nostetaans ketjua kun tänään saatiin tietää oma pappimme: Mauri Virtanen.

Yritin jo kovasti netistä hänestä tietoa löytää, mutta ei mitään... Yhden kuvan löysin, mutta sekään ei taida kovin tuore olla. En edes löydä hänen kotiseurakuntaa vai eikö kaikilla edes ole sellaista..

Eli kaikki tieto miehestä otetaan vastaan! Toivottavasti rento ja leppoista mies, eikä kovin "saarnaavainen" :girl_haha:

 

Jos kyseessä on todella sama Mauri Virtanen, joka on kastanut minut ja sisareni sekä käynyt kouluaikoinani luokassa höpöttelemässä jotain uskontojuttuja niin uskoisin että saatte erittäin mukavan miehen vihkijäksi. Ikää taitaa olla kyllä jo reippaasti yli kuudenkymmenen...Omat muistikuvani ovat kylläkin melko hataria kun aikaa on jo vierähtänyt paljon, mutta muistan kuinka vanhempani kehuivat Mauria ja halusivat ehdottomasti että hän kastaa kaikki lapset, joten en mitenkään usko että hän olisi liian saarnaavainen.

 

Papille soitettu ja vaikutti oikein leppoisalle tapaukselle! Ja hyvä mieli jäi puhelusta.

On ilmeisesti eläkkeellä, jonka takia hänelle en ilmeisimmin kotiseurakuntaa löytäny!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisikohan jollakulla kokemuksia Ikaalisten papeista ja kanttoreista? Luin tätä ketjua läpi, mutta en huomannut mitään kommentteja Ikaalisista. Olemme jo varanneet Ikaalisten kirkon ensi kesälle, ja olisi tosi kiva kuulla mielipiteitä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
 

 

 

 

Tunteeko kukaan Jari Pulkkista Messukylän seurakunnasta? Millaisia kokemuksia teillä on hänestä? Ensisijaisesti toivomamme papit ovat joko lomalla tai muissa tehtävissä hääpäivänämme... Kiitoksia kommenteista!



Tunnen Pulkkisen ja siinä on kyllä oikeesti tosi hyvä pappi. On nuori ja tosi hyvä tyyppi. en voi kuin kehua häntä! smile.gif

 

Yhdyn tähän täysin. Pulkkinen kastoi meidän pojan ja pelkkää hyvää vaan olen hänestä mieltä. smile.gif

***

Itse varasin kirkon jo siis aikaa sitten ja sieltä sanottiin että otetaan takasin päin yhteyttä. Mut mitään ei oo kuulunu. unsure.gif
Täytyy varmaan kohta sinne päin soitella

 

 

Kävin tän vuoden puolella aikuisrippikoulua netin välityksellä, pastorina tietysti oli Pulkkinen :) Pyysin häntä sitten vihkimään meitä ja onneksi Jari suostui :) On aivan kiva ja mukava ihminen! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jari Pulkkinen on paras! Vihkii myös meidät, kun hänet nimenomaan pyysin! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin ikionnellinen kun saimme papiksemme Jorma Sataman, vaikka hän on ehtinyt juuri ennen häitämme jäädä eläkkeelle, niin lupautui suorittamaan vihkimisemme kotonamme. Kuulemma menee entisyyden piikkiin (on toimittanut lähes kaikki sukumme kirkolliset tilaisuudet)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään