Eloliina

Hääparin läheisten pukeutuminen hääpäivänä

32 viestiä aiheessa

Onko semmoista olemassakaan? Annoin kaasoilleni vapaat kädet hankkia omat pukunsa, koska en halua heitä velvoittaa ostamaan vain minun mieltymyksen mukaista pukua. Nyt sain toiselta kaasoltani kuvan hänen puvusta ja se on lähes valkoinen, ainakin siltä se kuvassa näyttää! :blink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos se on sun mielestä liian vaalea niin sehän sen ratkaisee... Muutenhan se lienee aivan sama vaikka kaasolla olis vitivalkoinen kolttu. Kyse on varmasti läheisestä ihmisestä kerta olet hänet kaasoksi valinnut, joten uskallat ja voit varmasti sanoa hänelle jos sinusta tuntuu puku liian vaalealta ja et toivoisi hänen sitä käyttävän. Luulisi/ uskoisin hänen ymmärtävän...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Jos se on sun mielestä liian vaalea niin sehän sen ratkaisee... Muutenhan se lienee aivan sama vaikka kaasolla olis vitivalkoinen kolttu. Kyse on varmasti läheisestä ihmisestä kerta olet hänet kaasoksi valinnut, joten uskallat ja voit varmasti sanoa hänelle jos sinusta tuntuu puku liian vaalealta ja et toivoisi hänen sitä käyttävän. Luulisi/ uskoisin hänen ymmärtävän...

Samaa mieltä kuin lenan paitsi, että jos kaasosi on ostanut tämän puvun häitäsi varten ja nyt pyydät häntä ostamaan uuden, niin mielestäni silloin sinun kuuluu myös maksaa se. Varsinkin kun annoit vapaat kädet etkä sanonut mitään ehtoja. Voihan puku olla lähes valkoinen vain kuvassa (esim. valosta johtuen) tai ehkä hän voisi laittaa jonkin värillisen huivin tai muun värillisen yläosan sen kanssa. Ei kun keskustelemaan, niin asiat selviää. Tuskin kukaan kaasoa kuitenkaan morsiameen sekoittaa, jos se on pelkosi takana liian vaaleasta puvusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ymmärrä miksi sinua häiritsee vaikka kaason puku olisikin valkoinen? Ei kai kukaan häntä tosiaan morsiameen sekoita? Jos kaasoni (tai kuka tahansa) olisi ostanut omilla rahoillaan itselleen puvun päästäkseen juhlimaan häitäni, mieleeni ei ikimaailmassa tulisi arvostella hänen valintaansa. Olen kiitollinen jokaiselle vieraallemme joka laittaa aikaansa ja rahojaan siihen että voi jakaa hääpäivämme kanssamme, puhumattakaan rakkaista kaasoistani, ja pelkkä ajatus sitä että arvostelisin heitä jonkin etikettisäännön perusteella saa minut voimaan pahoin :blink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaasona kysyin morsiammelta, onko tällä erityisiä vaatimuksia kaasojen pukujen suhteen. Ainoa oli, että se olisi hame/mekko. Mitään muita vaatimuksia ei ollut. Ostin sitten valkoisen (on siinä mustia yksityiskohtia). Kysyin kyllä ensin mielipiteen morsiammelta vieläpä kuvan kera ennen ostoa. Tämä mekko on kapeahelmainen ja ulottuu hieman polvien alapuolelle. Ei millään muotoa mahdollista, että sekoittaa morsiammeen.

Morsiammen on hyvä esittää ennen puvun hankintaa kaasoilleen mahdolliset vaatimukset/toiveet puvun suhteen ja kaason tietysti olisi myös itse hyvä kysyä niitä.

Hieman ehkä myöhäistä esittää muita vaatimuksia jos toinen on puvun jo hankkinut. Jos asia vaivaa niin eikun juttelemaan kaason kanssa. Ja jos asiaan haluaa ehdottomasti muutoksen, olisi se muutos oltava morsiammen valmis maksamaan.

Nyrkkisääntö on, että häävieraat (ei edes kaasot/bm:t) pukeudu koko valkoiseen (tämä siis koskee kokonaan ja vain ja ainoastaan valkoista), ellei se sitten ole hääparin toive.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvänen aika, aika moukkamaista on jos kaaso vetää ylleen valkoisen puvun! Sehän on yleinen etikettisääntö, että vain morsian pukeutuu kokovalkoiseen! Ja vaikka kaasoa tai morsianta ei haittaisi (epäilen kyllä vahvasti, että ainakin morsiantai haittaisi!) niin kyllä muut häävieraat ihmettelee, miksi ihmeessä kaasollakin on valkoinen puku.

Muokattu: , käyttäjä: annika27

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luin tuossa äsken juuri jonkin perinnekoosteen häistä ja siellä oli maininta, että ennen vanhaan kaasojen ja morsiusneitojen puvut olivat samantyylisiä kuin morsiamen, jotta paholainen erehtyisi morsiamesta ja huono onni ei iskisi häneen. Eli mikäs se kaason tärkein tehtävä olikaan?!? :grin::D

Jos kaasolla on vapaat kädet valita oma juhlapukunsa ja hän päätyy lähes valkoiseen pukuun, niin mitä väliä sillä on? Jos kaaso tuntee olonsa juhlavaksi ja mukavaksi juuri ko. puvussa, niin minä en ainakaan stressaisi siitä puvun väristä. Eiköhän morsian kuitenkin tunnisteta morsiameksi... ;)

(ja joka etiketistä sitten haluaa puhua, niin kaasohan sen etikettimokan on tehnyt, jos valkoisissaan on)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo on vähän hankala tilanne..Toisaalta häihin ei saisi pukeutua valkoiseen (mutta taitaa koskea lähinnä koko valkoista).Mutta toisaalta jos on antanut täysin vapaat kädet pukeutumiseen,on aika vaikea mennä jälkikäteen siitä ketään moittimaan :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En antais kaasoni laittaa sellaista, joka on lähes valkoinen, se on mun väri! :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sain uuden vielä tarkemman kuvan puvusta kun kummastelin puvun väri valintaa, ja se puku osottautui hyvin vaalean liilaksi. Ihan ok, kun puku ei ollut kokonaan valkoinen. En missään nimessä olisi käskenyt kaasoa ostamaan uutta pukua, vaan olisin "tyytynyt" tähän vaaleaan pukuun. Loppujen lopuksi on ihan kiva, että kaasoilla on puvut missä he itse viihtyvät, ja jos se puku olisi ollut ihan oikeasti viti valkoinen olisin luultavasti ehdottanut jotain värillistä nauhaa, huivia, tai muuta vastaavaa.. Kiva kumminkin lukea teidän muiden mielipiteitä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen kans tiukan vanhoillisesti sitä mieltä että valkoinen (ja muut tosi vaaleat "lähellä" olevat värit) väri häissä on varattu morsiamelle, ellei muuta ole mainittu :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun toisella kaasollani oli haaleanvaaleanpunainen pitkä juhlapuku, joka näytti monissa kuvissa valkoiselta. Olisi ihan hyvin voinut olla simppeli hääpuku. Tosin mun hääpuku oli ihan eri tyylinen ja kyllä kaikki tiesivät, kuka on morsian. :grin: En oikein tykännyt valinnasta, enkä vieläkään tykkää, mutta kun en kaasojen pukuja ostanut/mitään erityisehtoja sanellut, ei mulla musta ollut nokan koputtamista asiasta.

Muistelee lähes kaksi vuotta sitten rouviintunut. :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pyh pah sanon minä. Mulle on ihan sama onko vierailla valkoisia vaatteita, kunhan ei laita tiaraa ja huntua päähän. Se ois jo liikaa, ja sitäpaitsi musta ne on lähinnä rumia..

Mutta oikeesti, nää on niin aikansa eläneitä juttuja mun mielestä. Harva vieras varmasti täyspitkään _koko_valkoiseen edes päätyy, ja se on ihan sama mulle jos jollain ihan vitivalkoinen, vähän lyhyempi mekko tai vaikka sitten se valkoinen iltapuku. Usein nekin kuitenkin eroavat morsiuspuvusta tyyliltään, jos saan luvan hieman kärjistää. Onhan niitä tietenkin hyvin yksinkertaisia hääkolttuja ja myös muhkeahelmaisia, laahuksellisia ja swarowski-kirjailtuja iltapukuja, mutta siis periaatteessa ymmärrätte varmaan pointin. JA sitäpaitsi, oletettavasti kaikki häävieraat osaavat tunnistaa morsiamen, oli hän sitten ainoa valkoiseen pukeutunut tai ei.

Itse asiassa ajattelin jopa että kaasollehan sopisi vallan mainiosti asteen yksinkertaisempi ja vähän lyhyempi (moniko edes haluaa elokuussa pitkää?!) ja valkoinen mekko. Jokuhan tuolla ylhäällä mainitsikin että ennen vanhaan tämä oli ihan perinne. Ja vielä tukkaan joku kukka, samaan tyyliin kuin mulla mutta hillitympi. Jos vieraat eivät meitä erota niin ovat mahdollisesti tulleet vääriin juhliin :huh:

Itse häävieraana kyllä kunnioitan sitä että _muut_ saattavat olla täysin erimieltä kanssani, enkä pukisi valkoista päälleni jos en tuntisi hääparia niin hyvin että tietäisin varmaksi että se olisi ok. Mutta periaatteessa en kannata tällaisia "sääntöjä", mutta kunnioitan kuitenkin muiden mielipidettä sen verran että en lähtisi omalla pukeutumisellani ehdoin tahdoin loukkaamaan toisia. Mutta meidän häihin kokovalkoiset ovat kyllä tervetulleita! Pitääkin varmaan mainita jo kutsussa että tämä morsian ei ole varannut mitään väriä pelkästään omaan käyttöönsä :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mua olis kans "haitannut" ja harmittanut tapaus joka kävi Galaxylle kaason puvun kanssa...

Eli mitä tästä opitaan :) jos sillä on morsiamelle väliä mitä kaasoilla on päällä, kannattaa toiveesta kertoa reilusti etukäteen tai tehdä kuten itse tein, teetin ja maksoin kaasojeni puvut.

Ja muiden häävieraiden pukeutumsesta sellainen kiva esimerkki, että mieheni sisko meinasi laitta viime keäsänä häihimme omissa (toiseen kertaan avioitunut) talvihäissään käyttäneensä tumman punaisen olkaimettoman ja muhkeahelmaisen puvun. Siis what. Kyseessä oli päiväjuhla joten muhkea tumma iltapuku on mun mielestä aika no-no. Onneksi kohtelias suostutteluni tehdä itselleen "kesäisempi" puku meni läpi :D Mutta siis kuten todettu, kaikkia ei kiinnosta tietyt tavat ja etiketti, jolloin voivat omissa häissää tehdä niin kuin haluavat kuten ipanakin yllä sanoo että vähät värivarauksista jne...

Muokattu: , käyttäjä: Jona

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielipiteeni on, että jos morsian haluaa vaikuttaa kaasonsa pukeutumiseen, hän silloin myös ostaa elikkäs maksaa kaason puvun. Hääpari tekee häistä näköisensä ja jos pienillä yksityiskohdilla on niin suuri merkitys, niin he kai ovat valmiita myös laittaamaan rahaa likoon. On tärkeää, että päivästä ei jää kellekään paha maku suuhun. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tähän on nyt pakko komentoida. Itse myyn juhlapukuja ja aina muistutan häihin puketuvia muistamaan, että kyseessä on häät ja siihen liittyy tietty etiketti. Tarkemmin ei koko valkoista eikä koko mustaa, mutta pitää ottaa huomioon kaikki pukeutumis seikat jotaka hääpäri on kortttiin laittanut. Kutsu on lahja ei velvollisuus. Eli morsiuspari voi pyytää vaikka kaikkia pukeutumaan liilaaseen jos sinusta tuntuu ettei väri käy älä vastaa kutsuun myöntävästi tai kysy parilta mikä heille sopeisi parhaiten. Samoin jos itse olisi vaikka mitä mieltä kokvalkoisesta tai siihen viittaavasta puvusta pidä ne mölyt mahassasi ja kunnioittaa hää paria ja häiden etikettiä vältäämällä kyseistä asua tai vaihtoehtosesti kysy hääparilta mielipide. :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhasen äiti soitti ja kysyi, minkä värisen puvun hän ostaa häihin. Olin ihan hämmentynyt, että minkäs värisen sinä nyt tahtoisit... No, hän oli työpaikalla kuullut, että monien häissä on äideille vaadittu keskenään samanväriset puvut.

Ei ollut tullut mieleenkään! Omalle äidilleni tulee sinivihreä puku. Hän on itse sen valinnut. En nyt halua alkaa lastaamaan tulevan anopin harteille sitä murhetta, että etsii jotain samanväristä.

Miten teillä? Pukeutuuko koko lähisuku samaan väriin? Meillä ei edes kaasoilla ole samanlaisia vaatteita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaikki saivat pukeutua juuri niin kuin halusivat, mutta ohjenuorana oli tumma puku.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten teillä? Pukeutuuko koko lähisuku samaan väriin? Meillä ei edes kaasoilla ole samanlaisia vaatteita.

No ei todellakaan! :D Äitini halusi kyllä tietää, mihin väriin sulhasen äiti pukeutuu, jotta hän ei vahongossa pukeudu samaan (osti sitten toisen mekon, kun kuulemma alkuperäinen beigen värinen mekko olisi ollut liian lähellä sulhasen äidin lilan väristä mekkoa ;)) Kaasoillakaan ei ollut mitään "värikoodia", vaan saivat pukeutua niin kuin parhaaksi katsoivat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä taas tuleva anoppini kysyi että "täytyykö sinne laittaa mekko päälle vai voiko tulla housuissa" - olin ihan että :girl_impossible: ja sanoin vain että kyllähän se juhlaetiketin mukaan pitäisi olla mekko päällä... itsellä tietysti nousi kauhukuvat päähän joissa anoppi on liian lyhyissä ja kapeissa suorissa housuissaan ja kukkapaidassaan ja meistä otetaan kuvia yhdessä. Hänellä varmasti tulisi myös alipukeutunut olo koska omat vanhempani ja muut vieraat pukeutuvat siisteihin juhlavaatteisiin. Nyt alkoi pelottaan että laittaakohan appiukko edes pukua päälle :blink: täytyy varmaan varmistaa tämäkin asia :grin: Siis periaatteessa minun mielestä jokainen voi pukeutua miten haluaa, en väreistä valittaisi mutta mulla ainakin menee raja tossa mekko/housu -asiassa, varsinkin jos kyseessä hääparin vanhemmat!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä ajattelin että äiti tai anoppikin saa laittaa housut jos tahtoo :o

Tosin mä en kyllä etiketeistä tiedä, mutta ihan housuillakin kyllä saa mun mielestä asusta erittäin juhlavan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^ ja ^ Etiketin mukaan myos nainen voi pukeutua housupukuun. Etiketin mukaan nainen voi jopa pukeutua smokkiin.

Edit. pitaisikohan tassa lahtea ajamaan miesten tasa-arvoista oikeutta saada pukeutua virallisiin tilaisuuksiin leninkiin niin halutessaan! :lol:

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tosin kaikki etiketit on tehty rikottaviksi, mutta tietysti kaikilta toivotaan sopivaa juhlapukeutumista että tietää tilaisuuden olevan arvokkaampi kun nakkikioskilla käynti :D Noin muuten mulle on ihan sama onko naisilla hattuja (eikös näihinkin liittynyt jokin sääntö..?) tai että käyttääkö ne mekkoa vai ei.

Itsehän en etiketeistä huolimatta mekkoa päälleni laittaisi edes toisten häihin, koska reidet hiertyy rikki todella nopeasti ilman housuja, siispä oman hääpukuni allekin tulee aina niin täydellisen ihastuttavat shortsimaiset housut..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oletan, että meidän isät pukeutuu tummiin pukuihin (omalle isälle voisin toki yrittää sujauttaa teemaväreihin sopivan krakan, apelle en) ja äidit (+plus lisä-äiti) jollain muotoa juhlavasti. Mun äiti varmaan pukeutuis mielellään housupukuun, mutta uskon hänen kuitenkin hommaavan jonkunsortin mekon. Anopeista en tiedä, en todellakaan... En kuitenkaan ajatellut vaatia mitään yhteinäistä pukeutumista, kun en vaadi sitä muultakaan hääseurueelta.

Muokattu: , käyttäjä: kaylan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tosin kaikki etiketit on tehty rikottaviksi, mutta tietysti kaikilta toivotaan sopivaa juhlapukeutumista että tietää tilaisuuden olevan arvokkaampi kun nakkikioskilla käynti :D Noin muuten mulle on ihan sama onko naisilla hattuja (eikös näihinkin liittynyt jokin sääntö..?) tai että käyttääkö ne mekkoa vai ei.

Itsehän en etiketeistä huolimatta mekkoa päälleni laittaisi edes toisten häihin, koska reidet hiertyy rikki todella nopeasti ilman housuja, siispä oman hääpukuni allekin tulee aina niin täydellisen ihastuttavat shortsimaiset housut..

Ellen ihan väärin muista, niin naisilla olisi jopa suotavaa käyttää hattua häissä. Siis etiketin mukaan. Ja naisten ei tarvitse ottaa hattua pois kirkossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään