Jump to content
Naimisiin.info

Maininta valokuvien jakamisesta kutsuun tai infoon


Pähkinä.

Recommended Posts

Itselleni ehkä tulisi vähän "turhantärkeä" fiilis hääparista jos kutsussa lukisi ettei kuvia saa julkaista. Mutta jokainen saa omilta vierailtaan pyytää mitä tahtoo :)

Link to comment
Share on other sites

Mie oon miettiny, että äitini saa ainakin tehdä tädilleni selväksi, ettei pistele kuviamme facebookiin. Tää täti oli nimittäin laittanut fb:hen meidän lapsemme kuvan heti lapsen synnyttyä, vaikkei itse oltu ehditty kuvaa edes ajatella laittavamme. Olin siis äidilleni laittanut kuvan vauvasta puhelimella ja hän oli kuvan lähettänyt siskolleen ja yhtäkkiä kuva tosiaan oli myös Fb:ssä. Hiukan suututti ja kummastuttikin, Täti kun ei kuitenkaan kovin läheinen ole. On ehkä lapsemme nähnyt 2-4 kertaa.. :girl_mad:

Ja tosiaan ymmärrän hyvin ettei hääpari halua kuviaan nettiin heti eikä välttämättä ollenkaan.. Toiset ovat tarkkoja millaisia kuvia tulee julkaistua ja eivät ehkä halua ainakaan niitä huonoimpia otoksia kaikkien nähtäville..

Link to comment
Share on other sites

Meillä tulee juhlaohjesääntöön kohta "valokuvaus" ja aiomme siihen muun tiedon lisäksi laittaa, että toivomme ettei kuvia juhlistamme julkaista Internetissä. Minä haluan ettei kukaan muu julkaise kuvia minusta kuin minä itse ainakaan ilman, että minä olen nähnyt kuvan ensin ja antanut suostumukseni.

Tuohon Rimiinan lapsijuttuun. Minun mielestäni on lain vastaista julkaista alle 18- vuotiaitten kuvia ilman huoltajan suostumusta.

Link to comment
Share on other sites

Olen ajatellut, että me laitettaisiin hääjuhlan jälkeen nettiin salasanan taakse häissä valokuvaajan ottamat kuvat, kiitoskortin mukana lähtisi tunnukset. Itse emme aio kieltää mitään kuvien julkaisua, mutta muun valokuvaus-infon yhteydessä olisi mielestäni luontevaa se tehdä, tyyliin "hääpari toivoisi, ettei..." jne. Ei tuntuisi niin "nipolta" kuin jos pelkästään siitä asiasta tehtäisiin oma ilmoituksensa. Monet varmaan kumminkin silkkaa ajattelemattomuutta laittaa kuvia, niin siitä saisi nätin vinkin :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ajattelin muotoilla asian juhlainfoon näin: Valokuvaus

Juhlaa kuvataan sekä hääparin että vieraiden toimesta. Kuvia voi myöhemmin ihailla Facebookissa (kannattaa siis olla hääparin kaveri). Vieraiden toivotaan lataavan omia kuviaan nettiin vasta ”virallisten” otosten julkaisun jälkeen. Hääparilla on veto-oikeus juhlasta julkaistaviin kuviin, käytättehän siis kuvat ensin hääparilla katsottavana.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hmmm.. Mä ihan ymmärrän, jos toivotaan, ettei kuvia laiteta. En ollutkaan itse ajatellut tuota! Mutta tosiaan.. jos se on juhlaohjeessa tms. kohdassa tuolla tavalla nätisti ilmaistu, niin miksikäs ei.

 

Kun mä oon sellainen, etten tykkää itse, että musta laitetaan kuvia ilman mun suostumusta, tai että mua tägätään johonkin kuvaan tai paikkaan. Nyt yritän hillitä kavereita, että ystävällisesti älkää huudelko meidän häistä Facebookissa, kun me ei itse tehdä niin.

 

Ja toi vauvan kuvan laittaminen on musta tosi törkeää!

 

Tää asia pitääkin miettiä.

Link to comment
Share on other sites

On ihmisiä jotka jo työnsäkin puolesta eivät halua kuviaan someen. Ja muutenkaan ei ole minusta reilua varsinkaan mainita sellasia ihmisiä nimeltä somessa jotka eivät siellä ole, kun eivät pääse tarkistamaan mitä heistä puhutaan.

Link to comment
Share on other sites

Nykypäivänä tällainen ei luvatonta jakoa netissä -maininta kutsun yhteydessä on varmaan ihan järkevä. Kaikki eivät vielä ole kovin sisällä netiketissä ja ajattelemattomuuttaan saattavat jakaa kuvia ei-toivotuille yleisöille.

Link to comment
Share on other sites

Apua, tätä en ole huomannutkaan. Kutsut on lähteneet eikä hääinfossa ole mitään mainintaa tuosta. Tuosta on kyllä erinomaisen hyvä mainita vieraille, koska en todellakaan työni puolesta enkä yksityishenkilönä halua missään tapauksessa juhlista mitään päiväkirjaa tai kuvakoollasia nettiin omasta enkä muiden toimesta.

 

Olipa hyvä aloitus. Kiitso aloittajalle.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Me laitettiin tällanen teksti:

 

Muuta huomioitavaa
Haluaisimme itse päättää millaisia kuvia meistä julkaistaan sosiaalisessa mediassa. Toivomme, että vieraat eivät julkaisisi kuvia hääparista ilman lupaa.
Valokuvaaminen häissämme on kuitenkin erittäin suotavaa. Kuvia voi jakaa ja ladata osoitteessa... (tunnukset sivulle ja ohjeita)

Kiitos kun kunnioitatte toiveitamme!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä tulee kutsun liitteenä olevaan ohjelehtiseen (samassa on ajo-ohjeet yms.) myös teksti: "Arvoisa häävieras, ethän julkaise hääparista ilman lupaa. Kuvaaminen on sallittua, mutta haluaisimme itse päättää, millaisia kuvia meistä julkaistaan sosiaalisessa mediassa."

Link to comment
Share on other sites

Musta tän vois ajatella laajemminkin, ei hääpari ole ainoa joka ei halua tietämättään kuvia nettiin vaan muut vieraat kanssa.

Itse laittaisin ehkä ennemmin niin, että kunnioittavan kaikkien vieraiden yksityisyyttä ja kysyt luvan kuvissa esiintyviltä ihmisiltä. Ei mua niin pahasti haittaa jos joku pistää itsestään kuvia meidän häissä

Muokattu: , käyttäjä: Mänty
Link to comment
Share on other sites

Mä en ollut tullut ajatelleeksikaan koho aihetta, ja tämän luettuani innostuin kirjoittamaan koko muunkin hääinfon. Itse muotoilin asian näin:

 

"Vihkimisen ja hääjuhlan valokuvaamisesta huolehtimaan on palkattu ammattikuvaaja. Myös vieraat saavat halutessaan kuvata sekä vihkitilaisuudessa että hääjuhlassa sydämensä kyllyydestä. Vieraiden ottamat kuvat pyritään heidän luvallaan jakamaan osallistujien kesken häiden jälkeen. Kunnioitathan kuitenkin hääparin ja muiden vieraiden yksityisyyttä, etkä julkaise kuvia häistämme sosiaalisessa mediassa."

Link to comment
Share on other sites

Ja hääparin kannattaa toki noudattaa myös omaa neuvoaan, eli ei myöskään itse julkaise somessa vieraista kuvia jos ei ole varma, että se on kuvissa esiintyville vieraille ok.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Mä oon kans rankasti pohtinut tätä aihetta, vaikkei oo vielä järin ajankohtaista. Mun mielestä se olis kamalaa, että joku vieraista jakais heti häävalssin jälkeen videoinnin siitä esimerkiksi Instagramiin. En tiiä oonko ainut "herkkis", mut munsta se on niin henkilökohtanen hetki ei ainakaan salamana sosiaaliseen mediaan.

Link to comment
Share on other sites

Meille tuli nettisivuille tietona: "Juhlia on kuvaamassa kaksi ammattikuvaajaa, joille toivomme työrauhaa ja mahdollisuutta esteettömään työskentelyyn. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kuvaaminen olisi vieraiden osalta kielletty. Toivomme kuitenkin, että hääparista ei julkaista kuvia sosiaalisessa mediassa ilman suostumustamme. Jos jaat sosiaaliseen mediaan kuvia, joissa näkyy muita itsesi lisäksi, varmistathan heiltä, että kuvan jakaminen julkisesti on ok. Mahdollisesti jakamasi kuvat juhlista voi jakaa tunnisteella #äxäx"

Link to comment
Share on other sites

Hyviä muotoiluja! Maininta ammattikuvaajasta auttaa vieraitakin keskittymään juhlimiseen sen sijaan että näpräisivät kännykkäänsä koko ajan :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...