Guest Pintaliitaja

Valko- vai keltakulta?

289 viestiä aiheessa

Mä pidän valkokullan lisäksi punakullasta. Mennään la sovittamaan liikkeisiin sormuksia, joten jos punakultaisia näkisi, niin olisi erinomaista. :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on kihlat keltakultaa ja haluan vihkisormuksenkin olevan samaa materiaalia. Keltakullan väri miellyttää enemmän, siinä syy valintaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valokulta on mulle täysin itsestäänselvä valinta. En tykkää keltakullasta ollenkaan ja kaikki korut ovat mulla muuten hopeaa, joten sekä kihla- että vihkisormus ovat valkokultaisia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kertokaapa arvon naiset minulle, miten valkokulta materiaalina kestää KOVAA kulutusta? On nimittäin materiaali minun makuuni mutta... Molemmat teemme raskasta työtä, ja vaikka itse pystyn varjelemaan sormusta paljonkin "ylimääräiseltä" rasitukselta, niin tiedän että mies ei paljoakaan sormusta varo :P

Olisiko sitten aivan kauheeeta jos sulholla olisikin samanlainen sormus, mutta keltakultana? Olen vatvonut sekä kelta- että valkokullan välillä, kummat otettais sitten joskus. Vaikeaa! Itse pidän kovasti kylmistä sävyistä ja hopeasta, mutta sen tiedän että hopea nyt viimeisenä meidän käytössä kestäisi. Valkokultaa olen ajatellut niin, että kävisin vaikka vuosittain viemässä huoltoon korun... :girl_smile:

Jos jollain on omakohtaista kokemusta siitä, miten valkokulta kestää kovankin kulutuksen niin ilomielin kuulisin mielipiteen :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hiljaisuus laskeutui, kuten aavistelinkin. Harmi. Oonko mie niin pelottava?Vai seikkailenko hölmönä untuvikkona väärässä ketjussa? Murr! Olisin ollut kiitollinen tiedoista jos jollain olisi ollut kokemuksia... Kyselin kylläkin kaveripiirin valkokultasormilta (hehheh... :girl_wink: ) miten heitä on opastettu sormusten kanssa. Ja suurin osa sanoi, että ei mitenkään. Eli kaipa ne valko- ja keltakullat sitten kestää mitä kestää.. :girl_sad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itseasiassa hopea on kovempaa metalliseosta kuin kumpikaan kulta, joten sen kestävyys ei kai ole perusteena kihla- ja vihkisormusten valintaan, vaan sen arvo suhteessa kultaan.

Käsittääkseni kelta- ja valkokullan kulumisella ja kestävyydellä ei ole pahemmin eroa, mutta naarmut yms. näkyvät valkokullassa helpommin sen pinnassa olevan rodinoinnin takia. Rodinointihan antaa valkokullalle se "hopean" värin, ja sen kuluessa alta paljastuu harmaampi valkokullan oma väri. Tämän vuoksi valkokultaisia koruja pitää käydä huoltamassa ja rodinoimassa 1-2 vuoden välein, jos haluaa korun kirkkauden säilyvän.

Keltakulta puolestaan on huolettomampi materiaali, eli sitä ei tarvitse huoltaa normaalia puhdistusta kummemmin.

Mutta siis vastauksena edelliseen ^ kysymykseen, sekä valkokulta että keltakulta kuluvat yhtälailla. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos :girl_smile: Tuota en tiennytkään hopeasta, että se on noinkin kestävä. Hopea ja valkokulta ovat kyllä minun makuuni, keltakultakin on nätti mutta ei iske niin lujaa. Meidän hommissa tosiaan valkokultasormuksia täytyisi huoltaa varmasti usein ja säännöllisesti, mutta senhän näkee sitten käytännössä parhaiten minkälaisella aikavälillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Se rodinoinnin kuluminen ja valkokullan oman värin esiintulon näkyminen riippuu myös ihan sen valkokullan seostuksesta. Kannattaa kysyä myyjältä (varmempaa kysyä kultasepältä), mikä on seos ja minkä värinen se luonnossa on. Mitä valkeampaa valkokulta on, eli ei niin keltaista, sen vähemmän kuluminen näkyy :) Ja olen itse sitä mieltä, että kunnon seoksesta valmistettu valkokultasormus ei näytä niin kuluneelta kuin keltakulta.

Ainoa ero tosiaan kelta ja valkokullan välillä on se pinnoite. Jos on rodinoitu valkokulta, niin se pinnoite kuluu tietysti ajan kanssa ja käytössä pois, siksi valkokultasormusta tulee huoltaa ja rodinoiduttaa useammin kuin keltakultaista tulisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on sileä keltakultanen kihla missä on yks timanttim, vihkisormus on malliltaan smanlainen kapea, sileä ja pyöreä, mutta se on valkokultainen kolmella timantilla.

Musta ne sopii ihan hyvin yhteen :)

Vähän jännittää toi huoltaminen, ku oon niin aikaansaamaton muutenkin. No valkokullan rodinointi sitten "pakottaa" aina välillä huoltamaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voithan ostaa valkokultasormuksen ilman rodinointia, jolloin rodinoinnin poiskulumisesta ei ole huolta. Käsittääkseni hyvälaatuinen (korkea palladiumpitoisuus?) valkokulta on erittäin kaunis ihan sellaisenaan, ilman rodinointia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^

Sama täällä, valkokulta on nätimpi. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toi rodinointihan tuossa valkokullassa näkyy olevan se pieni käytännön ongelma, eli vuodessa kihlasormus muuttui jo vähän kellertäväksi. Onneksi nyt pienennyksen ja rodinoinnin jälkeen molemmat sormukset on taas yhtä kirkkaat! :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Otsikosta siis selvisi tärkein. Tuntuu että valkokulta olisi mennyt keltakullan edelle. Kumpaa itse suosit?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valkokultaa ehdottomasti. Johtuen siitä, että pidin nuorempana hopeakoruista ja nyt olen siirtynyt valkokultaan. Kaikki koruni sointuvat valkokultaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valkokultaa.. En oo koskaan osannu keltakultaa käyttää, ja mullakin tosiaan kaikki muutkin korut pääasiassa hopeaa ja jonkin verran myös valkokultaa. Ja mun mielestä valkokulta on jotenkin kauniimman näköistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos vaohtoehtoja on vain nuo kaksi, niin valitsen valkokullan. Mutta mieluiten platina

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näistä vaihtoehdoista valkokulta, mutta itse pidän enemmän titaanin tummemmasta ja harmaammasta sävystä. Keltakulta ei oikein näytä miltään minulla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Keltakulta ehdottomasti, vaikka valkokultakaan ei minusta mitenkään ruma ole. Kaikille mieleisensä! Itse pidän keltakultaa tyylikkäämpänä, mutta on valkokultakin trendikäs! Omassa vihkissänikin on hieman valkokultaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Keltakulta ehdottomasti. Voisin toki ottaa esim. kaksivärisen vihkisormuksen, mutta todellakin vain tehostevärinä. Valkokulta ei sovi hopean tavalla mulle ollenkaan ja kyllä se keltakulta on se ainoa oikea sormusparin väri! :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Keltakultaisista koruista en ole ikinä erityisemmin tykännyt, nuorempana käytin hopeaa ja siitä onkin luonnollinen siirtymä valkokultaan :) Kaksivärinen sormus (keltakulta/valkokulta) ei saa kannatusta täältä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valkokulta ehdottomasti - en edes harkinnut keltakultaisia sormuksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään