Jump to content
Naimisiin.info

Sukunimivalintanne (yhdistetty)


Ella

Recommended Posts

  • Replies 290
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Me ei olla vielä päätetty 100%, mutta joko tehdään niin että otetaan minun sukunimi tai sitten mies pitää omansa ja minä omani. Minä en vaihda omaa nimeäni, sillä se on suht harvinainen ja mielestäni kaunis, tosin on miehenkin sukunimi ihan kaunis.

Perinteet eivät merkkaa meille tällaisessa asiassa mitään, eli sen vuoksi ei vaihdeta nimeä. Mielestäni, jos nyt sanon ihan suoraan, se että nainen vaihtaa nimensä vain sen vuoksi että "niin on aina tehty" on maailman typerin selitys! Muoks: Siis jos nainen itse haluaa vaihtaa nimensä niin sehän on enemmän kuin OK, mutta sitä en ymmärrä että tippa linssissä vaihdetaan vaikka oikeasti haluaisikin pitää oman nimensä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku todella kauniin sukunimen omaava nainen on vaihtanut nimensä joksikin Räkäjärveksi... Sori, toivottavasti täällä ei liiku tän nimistä porukkaa ;)

Muokattu: , käyttäjä: Diora
Link to comment
Share on other sites

En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku todella kauniin sukunimen omaava nainen on vaihtanut nimensä joksikin Räkäjärveksi... Sori, toivottavasti täällä ei liiku tän nimistä porukkaa ;)

Heheh, joo mulle on itse asiassa aina ollut selvää että otan miehen nimen ELLEI se just ole joku Känkkäränkkä-Räkäjärvi :girl_wink:

Muokattu: , käyttäjä: Ginamaria
Link to comment
Share on other sites

Perinteet eivät merkkaa meille tällaisessa asiassa mitään, eli sen vuoksi ei vaihdeta nimeä. Mielestäni, jos nyt sanon ihan suoraan, se että nainen vaihtaa nimensä vain sen vuoksi että "niin on aina tehty" on maailman typerin selitys! Muoks: Siis jos nainen itse haluaa vaihtaa nimensä niin sehän on enemmän kuin OK, mutta sitä en ymmärrä että tippa linssissä vaihdetaan vaikka oikeasti haluaisikin pitää oman nimensä.

Ihan samaa mieltä! Itse olen melko varma, että tulen ottamaan miehen nimen, lähinnä koska miehen nimi on kaunis (omani ei niinkään) ja haluaisin meille yhteisen sukunimen. Tätä on kuitenkin pohdittu pitkään ja hartaasti.

Link to comment
Share on other sites

meijän nimet on jotain tyyliin Nieminen ja Virtanen (ts. miehen nimi on top-10 listalla ja mun taitaa olla top-30) ja kumpikaan ei ole mitenkään kiintynyt nimeensä niin päätettiin sitten ottaa jotain muuta :) Jos siis tuo nimenvaihtoprosessi onnistuu. Onko kyllä kovin kankea tuo nimenvaihtosysteemi Suomessa, varsinkin kun eletään tietoyhteiskunnassa :-p

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulle tulee myös miehen nimi. Muuttuupahan sit nimi aika radikaalisti. nyt ihmisille aiheutta etunimeni hämmennystä ja kysellään olenko ulkomaalaista sukujuurta, mutta kunhan sukunimen kuuleevat niin sitten se tenttaaminen vasta alkaakin :girl_haha: Toisaalta hyvä. jää ihmisten mieliin kun on erikoinen nimi ja siks toisekseen olen ainakin nyt kun etsin ja asian varmistin ainut sen niminen suomessa..(varauksella että kesäkuuhun mennessä kastetaan saman niminen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Otan miehen nimen.

Päätös ei ollut mulle itsestäänselvyys, eikä helppo ja muiden painostuksesta tai perinteistä en päätöstäni tehnyt. Vaikka viimeiset 8 vuotta olen sitä miettinyt, niin vasta pari päivää sitten tein päätöksen. Meidän lapset on jo miehen nimellä ja kun eka lapsi syntyi sanoin miehelle, että haluaako hän lapselle oman sukunimensä vai oman uskonnon (molempia ei saa tasapuolisuuden nimissä), hän valitsi sukunimen ja lapset saivat minun "uskomattomuuteni" eli ei kastettu kirkkoon :) Nyt minä otan hänen nimensä ja se on tavallaan minun lahja hänelle. Tuo yhteinen sukunimi on miehelle tärkeä ja hän luuli loppuun asti, että säilytän oman sukunimeni :girl_sigh:

Muokattu: , käyttäjä: Mettika
Link to comment
Share on other sites

Minulle tulee miehen nimi.. luultavasti.

Olemme myös puhuneet vaihtoehdosta, että ottaisimme miehekkeen papan vanhan sukunimen, mutta epäilen, ettei mieheke todellisuudessa tahdo nimeään vaihtaa.

Onko muuten totta, että jonnekin 1984 (tai 1986) asti naisella ei ollut muita vaihtoehtoja, kuin ottaa miehen nimi?

Lueskelinkin tuon alueen ensimmäisen viestin ja siinä oli tieto, että -86 eteenpäin on ollut muut vaihtoehdot mahdollisia.

Muokattu: , käyttäjä: Aamukahvi
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onko muuten totta, että jonnekin 1984 (tai 1986) asti naisella ei ollut muita vaihtoehtoja, kuin ottaa miehen nimi?

Lueskelinkin tuon alueen ensimmäisen viestin ja siinä oli tieto, että -86 eteenpäin on ollut muut vaihtoehdot mahdollisia.

Vuosina 1929-1986 naisella oli tasan kaksi vaihtoehtoa: Ottaa pelkkä miehen nimi tai kaksoisnimi. Miehellä oli tasan yksi vaihtoehto: pitää oma nimensä. Sitä en tiedä, oliko tähän mahdollista saada hakemalla poikkeusta.

Minusta on siis aika mielenkiintoista, että miehen nimen ottaminen (joko yksinään tai kaksoisnimen osana) on ollut naiselle pakollista Suomessa vain 56 vuoden ajan. Melko lyhyt aika historiassa. Erikoiselta tuntuu myös, että tuo 56 vuoden ajan voimassa ollut laki koetaan nykyään niin vahvana "perinteenä", että vaikka lain muuttumisesta on reilusti yli 20 vuotta, siis melkein puolet lain voimassaoloajasta, naisiin edelleen kohdistuu sosiaalisia paineita nimen vaihtamiseen.

Link to comment
Share on other sites

Mua mietityttää aika paljon, tykkäisin etunimeni ja miehen nimen yhdistelmästä, mutta tykkään nykyisestä nimestänikin tosi paljon. Kaksoisnimi olisi aika pitkä, vaikka sekin on vaihtoehtona.

Todennäköisesti pidetään kumpikin nimemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...