Ella

Sukunimivalintanne (yhdistetty)

291 posts in this topic

Täällä on aika monessa ketjussa keskustelua nimiasioista vähän joka kantilta ja kyselyä ihmisten ratkaisuista, mutta tehdäänpäs tähän vielä "tilastogallup" naikkarien nimivalinnoista. Vastatkaa tähän siis kaikki, joilla nimivalinta on jo tehty - avioliitto joko solmittu tai nimiasia päätetty varmasti.

Kokonaan uudet yhteiset nimet eivät taida näkyä virallisissa tilastoissa, koska ne tilastoituvat aina jompaankumpaan perusvaihtoehtoon eli joko omien nimien pitämiseen (mikäli yhteinen nimi saadaan käyttöön vasta avioliiton aikana) tai jommankumman nimen ottamiseen (mikäli jompikumpi ottaa uuden nimen käyttöönsä ennen vihkimistä). Siksi halusin tähän laittaa nämäkin vaihtoehdot näkyviin, jotta saadaan jotain käsitystä siitä, miten yleistä uusien nimien ottaminen on ainakin täällä naikkareissa. (Tai kaipa näistäkin jotain tilastoa on olemassa?)

Aloitin äänestämällä omasta puolestani, että pidämme omat nimet.

Edited by patrika
muokkasin otsikosta tupla-gallupin pois - mode-patrika

Meillä on se perinteinen, elikkä miehen nimi tulee yhteiseksi nimeksi. :)

Itse otin miehen sukunimen, tosin en tätä -nen aatelisuuttani mihinkään vaihtanut :girl_blum:

Otan mieheni nimen.

Miehen nimi tulee mullekin.

Miehen nimi yhteisenä + naisella kaksoisnimi

Miehen nimi yhteisenä. Harkitsin oman nimeni pitämistä myös, mutta kaksoisnimeksi yhdistelmä olisi ollut huono.

Miehen nimi tulee yhteiseksi, se on sen verran harvinainen mun sukunimeen verrattuna, ettei edes tarvii hrkita (niitä on 16, mun sukunimi on jollain 10 000:lla...)

Minä vaihdoin miehen nimeen. Halusin perheelle yhteisen, siis meille kahdelle nyt ja lapsillekin jos sellaisia joskus on. Ihan käytännön syistä näin. Jos olisin saanut päättää molempien puolesta, olisimme kumpikin nyt Leppävuoria mummuni tyttönimen mukaan, mutta mies ei halunnut vaihtaa. Ei kyllä edellyttänyt sitä minultakaan, vaan tämä oli puhtaasti oma päätökseni.

Pidän oman nimeni, mies omansa. En edes harkinnut sukunimen vaihtamista. Kaksoisnimeä en halua, se tuntuu jotenkin hankalalta.

Me otetaan mun nimi yhteiseksi nimeksi. Halusin pitää oman nimeni ja kaksoisnimi ei onnistu, koska miehen nimessä on jo väliviiva. Tulisi hassu nimi xx-xx-xxxx. :) Miehelle oli ok, että otetaan mun nimi.

Meillä on miehen sukunimi yhteisenä nimenä - tosin nyt ajattelen sen jo olevan yhtä paljon minun kuin hänenkin sukunimensä. Muita harkinnassa olleita vaihtoehtoja olivat molemmilla omat nimet tai uusi nimi mun suvusta.

Meille tulee miehen sukunimi. Tähän olemme päätyneet vuosien saatossa, asiasta on keskustelu useaan kertaan.

Vanhempien kohdalla äitini tyttönimi on koko perheen yhteisenä sukunimenä, joten kai minä sitten voin mennä miehen suvun puolelle. :P

Me päädyimme kokonaan uuteen sukunimeen. Nimi liittyi miehen sukuun, mutta ei ole siellä aiemmin kuitenkaan sukunimenä käytössä.

Otan miehen nimen minäkin

Minä otin miehen nimen "perinteen takia", koska olen pienestä asti kuvitellut tekeväni niin ja koska en koskaan ole erityisemmin pitänyt omasta sukunimestäni. Viimeisinä viikkoina, ja nyt ensimmäisinä uudella nimellä, vanha nimi kuitenkin muuttui yllättäen kovin rakkaaksi ja tuntui tosi oudolta kuvitella itseään jollain muulla nimellä...

Tänään esittelin ensimmäistä kertaa itseni uudella sukunimellä ja ensimmäistä kertaa se kuulosti hyvältä.. Siltä, että näin sen kuuluukin olla :-X .

Otan miehen nimen. Meillä on yhteinen vauva, joten tuntuu sillä lailla luontevalta olla sitten kaikki samannimisiä :) Oma sukunimeni on minulle tietysti rakas, mutta miehenkin sukunimi on oikein kaunis ja ehkä vähän samanhenkinen kuin minun "vanha" sukunimeni niin luulen, että opin siihen varmasti nopeasti.

Otan mieheni nimen, koska se on hyvin kaunis ja suhteellisen harvinainen. Haluamme lisäksi, että meillä ja tulevilla lapsillamme on kaikilla sama nimi. :-X

Me pidetään molemmat omat sukunimet. Minun sukunimi on sen verran harvinainen (9 henkilöllä), että haluan pitää oman nimeni.

Molemmat pitävät omat nimensä. Ekalla kerralla avioituessani mä otin yhdysnimen ja toista kertaa en jaksa enää siihen nimenvaihtorumbaan lähteä.

Miehen nimi yhteisenä nimenä, ehdottomasti. Olen aina inhonnut sukunimeäni sen yleisyyden vuoksi, joten en edes harkitse sen pitämistä.

En ole koskaan edes harkinnut muita vaihtoehtoja kuin miehen nimen ottamista.. Olen kai sitten niin perinteinen ihminen :)

Mulle on alusta asti ollut selvää, että otan miehen nimen. Haluan, että meillä on yhteinen sukunimi.