Jump to content
Naimisiin.info

Bestmanin valintaan puuttuminen


Sweetpea

Recommended Posts

Minäkin olen hieman huolissani sulhaseni BM-valinnasta. Ystävyyden laatua en epäile, mutta sitäkin enemmän sitä, miten pystyy tehtävänsä hoitamaan. Tosin sulho miettii sitä itsekin... Nyt meillä on mietinnässä että pyytäisimme sulhasen toisen ystävän seremoniamestariksi vetämään juonnot ym, ilmeisesti niinkin voi tehdä. Tämä 'alkuperäinen' BM on tosin vakuutellut osaavansa hoitaa homman, joten tilanne on hieman nolo. Miten kannattaisi hoitaa?

BM ei ole vielä tavannut kaasoa, minulle tuo kohtaaminen aiheuttaa jo nyt painajaisia. Kaasoa olen tosin varoitellut, mikä sekin on varmaan väärin että 'mollaan' BM:ä ennen kuin ovat tavanneetkaan... Kaaso on erittäin pystyvä ja näppärä, BM:n epäilen olevan enemmän 'antaa mennä vaan'-tyyppiä. Törmäyksiä luvassa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joo, mullakin on bestmanina sellainen mies, joka syö suu auki ja suunympärys on milloin missäkin....mitä nyt lautasella olla saattaa. Tässä taannoin, kun kävimme syömässä, rupesin jo kertomaan hieman varovasti, että siellä häissä sitten, Björn, sinun pitäisi jotenkin syödä rauhallisesti ei-eläimellinen ilme kasvoillasi, suu kiinni syödessä, ei kamalasti puhumista tai nauramista suu auki jne. Että kyllä jännittää. Mutta kun tämä ihminen on ollut merkittävä...ihminen...elämässäni, meinaan bestmanina hänet pitää. Seremoniamestariksi onkin tulossa toinen ystävä, joka on ammattilainen näissä asioissa. Ei tarvitse itse jännittää. Ja voithan toki sanoa sulhasellesi, että jos bestman ei vaihdu, morsian saattaa vaihtua.  ;) Kiristys on aina hyvä keino naiselta miehelle, mutta se pitää tehdä kauniisti!  ::):P;):-X

Link to comment
Share on other sites

Mä en puuttunut, koska BM oli sulhasen pitkäaikaisin ystävä, vaikka tiesin (tiedettiin molemmat) ettei se oo juurikaan luotettava... Sälytettiin sitte mahd. vähän vastuuta sinne suuntaan. Kyllä siinä vaiheessa, kun oltiin kirkon eteisessä odottamassa ja bestmania ei näy missään ja sillä on sormus!! :o kirosin sen maan rakoon. Onneks kyse olikin vain virheellisestä sijoittumisesta ;) ja BM odotti edessä kun saavuttiin alttarille (ja sormuskin oli vielä tallessa :D).

Muutenkin oli aika mielenkiintoinen tapaus, oli käyny hääpäivän aamuna ostamassa puvun, ja ilmestyi vielä puol kaks juhlapaikalle farkuissa ja teepaidassa seurailemaan kuvausta kaikessa rauhassa -vihkiminen alkoi 14.45 ::) Mut kun tiedettiin kaikki toi jo etukäteen, ei siitä tarvinnu liikaa stressata. :)

Kandee puhua sulhasen kanssa ja varmistaa, että hän tietää mitä BMltä voi odottaa ja on miettiny "backup planin" takataskuun.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kyllähän sitä voi kauniisti sulhaselta kysyä, että mahtaako valitsemasi bestman suoriutua tehtävistä ja antaa sitten olla jos sulhanen on luottaa ystäväänsä. Mä en henkilökohtaisesti olisi puuttunut bestmanin valintaan, tosin yhdessä keskustelimme sekä kaasojen että bestmanien valinnasta etukäteen... Mutta se on silti miehen oma valinta. Sama kuin kaasojen valinta mulle. Mutta onneksi kaikki meidän lähimmät ystävät ovat jokatapauksessa luotettavia ja ihania ihmisiä (ja bestmanejakin olis voinu olla vaikka kolme kahden sijasta, mutta se on jo liikaa), joten sen osalta on huoli pois meillä  :-X

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan ainakin keskusteltu yhdessä BM:n valinnasta, samoin kuin kaasojen, ja samaa mieltä ollaan oltu onneksi molemmista. En ymmärrä, miksei morsian saisi sanoa mielipidettään BM:n valintaan (olettaen, että myös sulhanen saa sanoa mielipiteensä kaason valintaan), sillä BM on kuitenkin monesti vastuussa paljosta ja hän vaikuttaa merkittävästi juhlan onnistumiseen. Me olemme ainakin lähteneet häiden järjestelyyn sillä asenteella, että yhdessä mietitään ja päätetään kaikki, sillä se on meidän molempien juhla, tietenkin.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielesta mulla ei ole mitaan sanomista bestmanin valintaan eika miehellakaan mun kaasoihini, ei miehet ole mitaan lapsia joita taytyy kadesta pitaen opastaa joka asiassa!

Bestmanin tehtava on on olla henkisena tukena sulholle ja siihen mies on varmasti se kaikista patevin henkilo nimittamaan juuri sen parhaan henkilon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä käytiin keskustelua aiheesta, tosin sulhoni aloitteesta. Minä sain sanoa oman mielipiteeni mutta jätin päätösvallan hänelle itselleen. Perustelin kyllä miksen erästä tiettyä hänen ystäväänsä halua hääpäivämme hyvin keskeiseksi kantavaksi voimaksi. Hääpäivä on kuitenkin tärkeä ja iso juttu ja ainakaan minä en halua joutua miettimään kaiken keskellä nolaako BM itsensä ja muut missä vaiheessa juhlaa. Tilanne kun on se ettei kyseinen ystävä osaa huolehtia omistakaan asioista kunnialla, eikä häneen voi luottaa edes pikkuasioissa niin miten häneen voi luottaa elämän tärkeimpänä päivänä? Onneksi sulho itse päätyi luotettavaan lapsuudenystäväänsä.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. minä toivon että EI tarvitse puuttua. Miehen ns. paras kaveri meni naimisiin viime syksynä - mua ei kutsuttu häihin morsiamen toiveesta, mut miehen piti silti olla bestman. Ei ehkä kauheen kiva fiilis ollut. Toivon, että ko. henkilö ei tule meidän häihin bestmaniksi, tai sit on ehkä eri morsian.

Link to comment
Share on other sites

Niin, tosta 'parhaan ja sopivimman yksilön' rekrytoinnista.. Ei sen bestmanin tai kaason tarvitse olla mielestäni mikään superyksilö, mutta kyllä jotakin voi odottaa: jonkunsortin sivistynyttä käytöstä muita ja varsinkin morsianta kohtaan, varmuutta siitä ettei kyseinen henkilö esim nolaa itseään tai ketään muutakaan, ja ennenkaikkea luotettavuutta. Jos bestman sitten pelkästään kantaa sormusta ja taskumattia, se on ihan okei, jos niin on kerran sovittu bestmanin vastuuksi. Ei bestmanin tarvitse tosiaankaan puheita pitää tai suuria järjestelyvastuita kantaa, se on ihan ennakolta päätettävissä ja sovittavissa.

Oman kaverini häissä viime vuonna ainut kaaso oli ihan hälläväliä-asenteella liikkeellä. Ei käynyt hääkokouksissa, ei tutustunut hääpaikkaan tai tarjoiluihin tai ylipäänsä mihinkään etukäteen. Itse aika pitkälle hoidin asioita, jotka mielestäni olisivat tuolle kaasolle kuuluneet. onneksi bestmanit (2 kpl) olivat hyvin tehtäviensä tasalla. Ja tuo kaverini eli morsian antoi minulle samanlaisen kiitoslahjan kuin kaasollekin, mikä kyllä lämmitti mieltä..  :)

Onneksi Nuppu valitsi luotettavan mukavan bestmanin, sen parhaan kaverin lapsuudesta asti. Ei tartte mun siitä hermoilla :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

meillä avokki kysyi multa silloin kun päätöksiä BM:istä piti ruveta tekeen, että voiko hällä olla 3 BM:ä. Hänestä se tuntui vähän hassulta varsinkin kun mulla on vaan yksi kaaso. Mä sanoin ettei sitä mikään estä, ihan vapaasti. Hän si pyysi turvakseen pikkuveljensä ja kaksi lapsuuden aikasta kaveriaan. Hyviä tyyppejä kaikki, hyvin valitsi. Ei tarvitse murehtia.

Link to comment
Share on other sites

Meillä sulho valitsi bestmanikseen lapsuudenystävänsä. Mulla ei onneksi ole syytä huoleen, koska luotan tähän tyyppiin täysin ja tiedän, että hän kyllä hoitaa hommansa  :D  :D

Minustakin on tärkeää että bestmann on luotettava. On inhottavaa murehtia suuren juhlapäivän alla että mitenkähän ne hommat oikein menee.

Mutta miehet on kuitenkin miehiä ja ne ei yleensä hirveästi tykkää kun niiden asioihin puututaan.

Ja jos ihan suoraan sanon niin en minäkään pitäisi siitä että mieheni valitsisi minulle kaason.

Vaikeita nää miesten ja naisten väliset asiat.

Mitenkähän sitä saisi juhlapäivän onnistumaan? Ja ne polttaritkin saisi mennä aika lailla kivasti.  :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä sulhanen valitsi oman bestmaninsa ihan vapaasti ilman mun vaikutusta. Hänellä valintaan vaikutti nimenomaan pitkä ja kestävä ystävyyssuhde, eikä se suostuuko BM esim. pitämään puhetta. Sulhasen BM on myös sellaista raikulityyppiä, mutta en ole lainkaan huolissani sulhaselle runsain määrin tarjotuista viskipaukuista, koska hän tietää omat rajansa alkoholin suhteen ja osaa taatusti käyttäytyä järkevästi.

Link to comment
Share on other sites

Kun näyttää monissa tapauksissa olevan niin, että sulhanen ei saa valita itselleen bestmania, kannattaa koittaa pitää mielessä, että sulhanen saa viimekädessä kuitenkin aina valita morsiamensa. Tai olla valitsematta.

Voi nimittäin käydä niin, että sulhanen hoksaa yhtäkkiä kesken vimmaisten häävalmisteluiden, että hän ei saa päättää mistään, mikä liittyy häihin. Ja jos hän on fiksu, hän tajuaa, että on suuri riski, että hän ei saa häiden jälkeenkään päättää mistään. Ja sitten voi olla, että hän ottaa ja häipyy (jos sattuu olemaan fiksu).

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minäkin hyvin varovaisesti puuttuisin bestmanin valintaan.

Toisaalta taas se mitä tehtäviä bestmanille annetaan on syytä miettiä tarkkaan.

Meillä esimerkiksi bestmanin tehtäviin kuului vain ja ainoastaan sulhasen tukena oleminen kirkossa. Kyse ei ollut siitä etteikö häneen olisi luotettu, mutta hän vaan asui sen verran kaukana, että muuten osallistuminen olisi ollut vaikeaa.

Omasta alotteestaan hän kyllä järkkäsi vielä polttaritkin vaikka niitä ei kyllä odotettu.

Muita on tietty hankala neuvoa, mutta voisin silti ehdottaa että keskustelisitte ennemminkin sulhasen kanssa siitä mitä vastuuta ja tehtäviä BM:lle voisi antaa, kuin siitä kenet sulhanen valitsee.

Ja täytyy myöntää että sen verran olen Abruksen kanssa samaa mieltä että olisi itselläkin voinut sulhanen vaihtua jos olisi minun kaasostani tullut jotain negatiivista kommenttia tai vaihtoehdotuksia!! Miksi asia olisi yhtään kummempi toisinpäin?!

Link to comment
Share on other sites

Noh, meillä molemmat bestmanit tulevat häihin suoraan lauantaina Jyväskylän suurajoista kun me kehtasimme samalle viikonlopulle häät järkätä. Että siinä se ilo niistä. Mies pyysi ensin serkkuaan, pitkäaikaisin lapsuudenystävä jne. Tämä serkku on ns. "lokki" eli tulee aina paikalle kun on ilmaista ruokaa ja juomaa mutta ei ikinä järjestä itse mitään. Eikä aio häiden suhteen tehdä sen enempää. Polttaritkin hän onnistui melkein teettämään eräällä toisella henkilöllä joka onneksi kieltäytyi kun olisi pitänyt varata kaikki uusiksi, kun suunnitelma a ei kelvannut. Pyysin miestä pyytämään toisenkin bestmanin ja yritin vakavasti vihjailla tämän ystävämme suuntaan mutta ei, hän pyysi toisen lapsuudenkaverin joka on täsmälleen yhtä saamaton.

Eli tiedän tasantarkkaan että nämä bestmanit eivät tee mitään ennen häitä, eivätkä häiden aikana. Ne könyävät lauantaina iltapäivällä hääpaikalle krapulassa rallireissulta ja alkavat korjaamaan alkumaljoista ja pääasiallisesti dokaavat minkä kerkeävät. Minkäs teet. Minä ja kaasot hoidamme sitten shown.  >:(

Asiasta ei ole riidelty koska mieheni vaan totesi että hän kyllä tietää ettei tule polttareita tai muuta kun nämä kaksi eivät saa aikaiseksi mutta hän haluaa heidät. Miehen polttareiden osalta minä mm. kasasin listan polttarihenkilöistä ja lähetin sen bestmanille jne. Se mitä nämä krapulaiset herrasmiehet sitten paikalla hoitavat on varmaan sama juttu, eli ei mitään.

Noh, meni vähän OT mutta vastauksena, jos pystyy vaikuttamaan niin varmasti kannattaa. Minun mielestäni bestmaninkin hommiin kuuluu muutakin kun se viskinaukkujen tarjoilu ja jos bm ei tee mitään, hommat kaatuvat kaasojen niskaan. Eipä sekään kovin reilulta kuulosta?

Link to comment
Share on other sites

Enpä tullut miehen valintoihin puuttuneeksi eikä käväissyt edes mielessä. Meillä homma meni niin, että molemmat tahoillamme valitsimme tukihenkilömme, jonka jälkeen mietimme jotta mitäs vastuita tälle parivaljakolle voisi lykätä. Onneksi molemmat ovat organisointikykyisiä ja sosiaalisia ihmisiä, joten he saivat duunikseen yhdessä suunnitella illan viihteellisen osuuden (ruuan ja tanssin välissä n tunti) ja toimia seremoniamestareina.

Mielestäni tässä(kin) asiassa pitäisi toisen tahtoa kunnioittaa ja antaa toisen tehdä tasan niin kuin itse parhaaksi kokee. Eivät ne ole vaan morsiamen häät vaan sen sulhasen myös  ;) Ja ei kai ole olemassa mitään kiveen hakattuja sääntöjä siitä, mitä kaason ja bestmanin pitää tehdä. Kai ne hommat voi katsoa ihan persoonan mukaan ja pyytää avustaviin tehtäviin useampiakin ihmisiä jos tuntuu tarpeelliselta?

Link to comment
Share on other sites

Ja jos hän on fiksu, hän tajuaa, että on suuri riski, että hän ei saa häiden jälkeenkään päättää mistään. Ja sitten voi olla, että hän ottaa ja häipyy (jos sattuu olemaan fiksu).

Aamen. Voi mies parat.

Link to comment
Share on other sites

Mies valitsi bm.nsä itse multa kyselemättä. Enkä mäkään kysellyt, et  kuka meille tulee kaasoksi. Mun mielestä Sulho saa valita kenet haluaa, sillä kyse on hänen bestmanistään ei meidän ilmaisesta orjasta jonka pitää olla tapojen mukaan sovelias tiettyihin tehtäviin.

Musta on väärin ajatella, että kaasojen ja Bestmanin kuuluu tehdä jotain ja niidne pitää käyttäytyä tietyn mallin mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest -rinsessa-

Meillä on tilanne se, että sulho ei vielä oikein ole herännyt tähän bestman-asiaan ;) Itselleni oman kaasoni valinta oli itsestään selvä (eikä sulhokaan taatusti asiaa ihmettele), mutta mutta... Sulhasen kaveripiiri on laaja eikä hänellä ole yhtään sellaista ns. parasta kaveria. On lapsuuden aikaisia, on koulukavereita, on lukiokavereita jne jne jne, mutta se paras puuttuu. Tosin sulho sanoikin, ettei näe tätä bm/kaaso-asiaa samalla tavoin kuin minä ja onhan meillä veljeni seremoniamestarina.

Olen koittanut sanoa, että jospa sulho vaikka tämän kesän aikana koittaisi bestmania miettiä ja vaikka kysäistäkin, jos siltä tuntuu. Pienen vinkin annoin myös, että miehekkeeni USA:n serkku ottaisi varmasti pestin mielellään vastaan :) Juuri heidän luonaan vietimme kaksi viikkoa ja miehet tulevat hyvin juttuun keskenään.

Olen senkin sanonut, että vaikka minä omia mietintöjäni ääneen höpisenkin tästä asiasta, ei sulhon tarvitse minua tässä asiassa pätkääkään kuunnella ;D Mutta että hänkin tosin sen myöntää, että homman on pelattava, kun aika koittaa ;)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on kanssa hieman mutkikas BM-tilanne. Sulho on vihjannut aikovansa pyytää bestmanikseen lapsuudentoveriaan, johon ei ole pitänyt juuri mitään yhteyttä vuosikausiin ja joka on melkoinen hulivili, harvoin pitää sanansa tai ilmaantuu paikalle, jos on sovittu. Toivottavasti tuulen suunta kääntyy... Sillä luotettavia ja mukaviakin ystäviä hänellä olisi!  :P

Link to comment
Share on other sites

Tulevana miehenä vetäisin kyllä erittäin pahasti herneet nenään, mikäli morsian millään tavalla yrittäisi puuttua bestmanin valintaani. Tätä foorumia lukeneena on jo muutenkin tullut sellainen olo, että paikalla on melkoisia bridezilloja ;) ..jos vielä siihen viimeiseen taatusti vain ja ainoastaan sulhaselle kuuluvaan asiaan yritetään puuttua morsiammen taholta, niin ei kyllä ennuste liian hyvältä näytä.

Link to comment
Share on other sites

..jos vielä siihen viimeiseen taatusti vain ja ainoastaan sulhaselle kuuluvaan asiaan yritetään puuttua morsiammen taholta, niin ei kyllä ennuste liian hyvältä näytä.

Minkä ihmeen takia miesten pitäisi alistua tässä hääasiassa kaikkeen? Eivät häät ole mikään tilaisuus, jossa mies tuomitaan vankeuteen tai orjuuteen! Jos on, niin morsian on väärä.  

Kaikkien sulhasten lienee syytä tarkistaa vaikka omin käsin, mitä housuissa heiluu ja esittää selkeästi, mitä häihinsä haluaa sen oikean morsiamen lisäksi.

Link to comment
Share on other sites

Tämä samainen ongelma on meikäläisten huushollissa juurikin tällä hetkellä tiukan keskustelun alla.emäntä on sitä mieltä ettei käy että mulla on niin monta bestmäniä ja seremonia mestariksi valittu on kuulemma kaveri josta hän ei pidä (muka juoppo),eivätkä myöskään appivanhemmat tai sukulaiset suurella todennäköisyydellä!nooh...nää on nyt taas näitä akkojen kotkotuksia..näihin on totuttu.periksen anna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...