Paljonko kavereille häälahjaksi rahaa?


Cizu

Recommended Posts

Mun mielestä kavereille voi antaa lahjarahaa oman tunnon mukaan. Itse saatiin Kavereilta rahaa 50-150 euroon. Tosin meillä oli vain ihan läheisimmät kaverit häissä, kaverit jotka ovat olleet ystäviämme jo monen monta vuotta. Mutta eniten ylätti että ystäväni tarha-ajoilta tosiaan antoi tuon 150 euroa, se oli meidän mielestä todella iso summa ystävältäkin jonka on tuntenut melkein koko iän.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 255
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mä just viikonloppuna kuulin ja olen vieläkin kauhusta sekaisin, kun kaaso sanoi että heidän toissavuoden häihinsä kaverit oli antanut häälahjaksi rahaa 30€/per pariskunta :o siis korkeintaan 15€ per nenä... siis miten kitsasta porukkaa??? :angry:

Tästä vois jo vähän loukkaantuakin, siis jos viittis... Meidän häälahjat sukulaisille JA kavereille on ollut noin 20e luokkaa pariskuntana ja se on meille iso raha. Nekin rahat tulevat suoraan opintolainasta. Häitä on alkanut viime vuosina olla useammat vuodessa ja se ihan todella näkyy jääkaapin sisällössä/sisällöttömyydessä. Rahana ei olla tuota kehdattu antaa vaan ollaan valittu listasta joku tuon hintaluokan lahja tai kyselty muuten mitä hääpari toivois. Suurin osa lähipiirin hääpareista on toivonut listoillansa rahaa vain isovanhempia ajatellen, muilta se on aika kylmä lahja. Ja kyllä tuolla rahalla saa vaikka mitä, muutakin kuin kippoja ja kuppeja!

*Muoks*

Niin siis meillä päin mennään nuorena naimisiin, yhdessä ei olla asuttu ja suurin osa serkuista ja kavereista on opiskelijoita. Siispä lahjalistoilla on palapeleista lähtien kaikkea, niin, että hintahaitari lähtee 5 eurosta. Viimeisimmissä häissä listalta löytyi pesuaineista lähtien, sitä edellisissä oli vain maininta "jotain kivaa esim. Enkelin eväspussista". Hääpari osaa siis ottaa huomioon ne, joilla ei ole suuria summia varaa antaa.

Muokattu: , käyttäjä: kirppu11
Link to comment
Share on other sites

Mä myös pohdin tota kehtaako laittaa lahjatoiveeksi rahaa, tai siis häämatkaa varten, mutta pakko se on kehdata koska vieraita kuitenkin tulee jonkinmoinen määrä joista suurin osa sukulaisia. Mä taas ajattelen niin, etten kehtaisi missään tilanteessa tehdä lahjalistaa. Mulle tulee siitä mieleen, että pakottaisi ihmisiä ostamaan jotain.

En myöskään halua yhtäkään kippoa tai kuppia tai roinaa. Kuitenkin varsinkin sukulaiset haluavat jotain varmasti antaa lahjaksi, joten häämatkatili on siis ajateltu siitä lähtökohdasta. En oleta, että kaverit kartuttavat juurikaan tuota tiliä, joten oli se summa sitten 0 euroa tai enemmän, olen kiitollinen kunhan vain paikalle saapuvat.

Itse jos menisin kaverin häihin ja rahaa olisi toiveena en kehtaisi kyllä alle 50 e antaa, koska olen kuitenkin työssäkäyvä ja suht hyvin toimeentuleva. Mutta ymmärrän myös sen, jos on opiskelija/vähävarainen tms. niin tuollaisiin summiin ei ole varaa ja se on ok. Jokainen antaa tilanteensa mukaan tietenkin. :lol:

Link to comment
Share on other sites

mitäs sitä sitte antais kummisedälle ja sen vaimolle... kun heillä on toiveena just häämatkaa varten rahaa... enkä tie kuin "vähän" kehtaan antaa... mä en kyllä alkais arvostelemaan toisilta saatua määrää itse... koska omasta kokemuksesta tien että elämäntilanteesta riippuen annetaan sitte sen verran ku pystyy, eikä meille tarvii antaa mitään, kunhan pääsisi juhlaan. :) mutta siis kyllä muaki just pohdituttaa että mitäs sitä itte sitte kehtais antaa... :D ja just kummisedälle. :P

Link to comment
Share on other sites

meillä oli just omat häät ja toivottiin matkarahaa... ystävät oli laittanu 30-50e ja läheisemmät esim eno,80-100e. me oltiin todella iloisia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sit vielä mun polttari porukka omien lahjojen lisäksi oli laittanu 95e,en tiedä missä olivat keränny tai jäikö polttareista tms mut oli hauska yllätys :)

nyt me sit lähdetään ylihuomenna reissuun... :)

Link to comment
Share on other sites

meille ei ollut niin väliä minkäverran kukakin laittoi, rahaa tuli 20- 300e /henkilö. mutta se mikä kyllä TODELLA kummastutti oli muutama vieras jotka eivät tuoneet rahaa tai lahjaa, ei siinä mitään, mutta eivät edes korttia olleet saaneet aikaiseksi... aika tökeröä minun mielestä.

Eihän lahjojen saaminen pitäisikään olla häissä itsestään selvyys tai mitenkään merkittävä juttu muutenkaan. Eihän se liity mitenkään koko häiden tarkoitukseen! Olivathan nämäkin ihmiset häissäsi onnittelemassa teitä, olisitte onnellisia, että tulivat edes paikalle. Poisjääminen lahjan takia on minusta vielä typerämpää kuin lahjatta tai edes kortitta häihin tulo. Nyt jos vielä syyllistätte heitä tästä, voitte olla varmoja, että samaiset henkilöt tuskin tulevat koskaan enää mihinkään juhliinne.

-Kirppu11

Link to comment
Share on other sites

tosin nämä kyseiset henkilöt ovat muutenkin sen verran siipeiliöitä etten kyllä kovin vapaaehtoisesti heidän kanssaan olekkaan tekemisissä... ja kuten ehkä? osasitkin sen verran lukea niin tuossa tekstissäni nimenomaan en ollut pahoillani lahjattomuudesta, vaan siitä, etteivät edes korttia jaksaneet hommata. (kaiken lisäksi kyseiset henkilöt ovat rikkaita, joten rahasta ei ole pulaa)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minustakin edes kortti olisi syytä olla mukana. Jos jää juhlista pois vain siksi, ettei ole varaa korttiin (näin tuskin on), niin eipä se poisjäämisen kynnys kovin korkea ole.

Tokihan hääpari haluaa kutsutut vieraat paikalle onnittelemaan ja juhlimaan avioitumistaan, mutta kyllä vierailtakin sopii odottaa edes jotain käytöstapoja ja kohteliaisuutta hääparia kohtaan. "Ole kiitollinen että me edes TULIMME" on varsin moukkamaisesti ajateltu.

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan annettu häälahjaksi rahaa kavereille ja ystäville n.50e ja sukulaisille n.100e pariskuntana.

Kai sitä voisi laittaa enmmänkin jos olisi mistä laittaa, mutta viisihenkisenä perheenä ei hirveästi ylimääräistä rahaa ole. Mieluiten kuitenkin ostaisin lahjalistalta jotain kun annan vain rahaa. :D

Enkä kyllä yhtään laittaisi pahaksi jos joku meidän häihin tulisi vain itse paikalle ilman lahjaa tai korttia. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_kirppu11_*
tosin nämä kyseiset henkilöt ovat muutenkin sen verran siipeiliöitä etten kyllä kovin vapaaehtoisesti heidän kanssaan olekkaan tekemisissä... ja kuten ehkä? osasitkin sen verran lukea niin tuossa tekstissäni nimenomaan en ollut pahoillani lahjattomuudesta, vaan siitä, etteivät edes korttia jaksaneet hommata. (kaiken lisäksi kyseiset henkilöt ovat rikkaita, joten rahasta ei ole pulaa)

Nämä taitavatkin olla sitten oma lukunsa ;) Onneksi näitä ihmisiä ei istu ihan joka oksalla. Todennäköisesti eivät vain osaa olla kohteliaita tai eivät näe siihen mitään syytä... Ja kyllä mä ton kortittomuuden harmituksen ymmärsin, ajattelin sen vain niin, että voi jonkun mielestä olla vielä nolompi tuoda vain kortti kuin olla tuomatta mitään...

-Kirppu11

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tuosta "kenen pitää olla kiitollinen kenellekin" -asiasta muistuttaisin, että perinteisesti se kyllä menee niin, että vieras on kiitollinen kutsusta juhliin - ei niin että juhlien järjestäjä on kiitollinen siitä että kutsuttu viitsii raahautua paikalle syömään ja juomaan isäntien kustannuksella!

Juhlien järjestäjä ei siis kiitä vieraita siitä, että he osallistuvat - vieraat kiittävät kutsusta ja kunniasta osallistua juhlaan. Jos vieras tuo mukanaan lahjan tai kortin, niin siitä häntä tietysti vuolaasti kiitetään, mutta siis lahjasta, ei siitä että hän vaivautui paikalle.

Oikeastaan aika selkeä asia kun vähän miettii, mutta tuppaa usein unohtumaan kun kiistellään siitä, kuka on enemmän kiitollisuudenvelassa kenelle. :)

Ja kavereille antaisin "kahdelta hengeltä" n. 30 euron arvoisen lahjan, läheiselle ystävälle tai sukulaiselle 40-60 euron arvoisen.

Muokattu: , käyttäjä: Nemona
Link to comment
Share on other sites

Itse kävin täällä kirjoittelemassa pitkiä pätkiä ennen häitä, ja nyt kun on häät ohi voin sanoa, että hienoja lahjoja saimme, vaikka emme mitään toivoneet. (Rahaa ei ystäviltä tullut, ehkä myös voin ajatella että onneksi ei tullut.) Olen tyytyväinen ettei meillä ollut lahjalistaa. Lahjojen joukossa oli kyllä niin yllättäviäkin juttuja, mitä ei olisi pieneen mieleenkään juolahtanut pyytää, joten ei voi kun olla kiitollinen. Yhtään samanlaista tavaraa emme kuitenkaan saaneet! :) Onko kuppi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä, sehän riippuu henkilöstä joka kuppiin tuijottaa. Lahjalista tarkoittaa minulle, että jotain uskomattoman kivaa voi jäädä saamatta, eikä sitä, että jotain kamalaa voi ilman sitä tulla. Itse en kyllä uskalla kaikkien aviomieheni ystäville ohi listan ostella, mutta meille sopi parhaiten lahjalistattomuus.

(Enpä voi käydä osallistumassa KAMALIN häälahja keskusteluun ainakaan. :P )

Miksi siis vieläkin täällä mekastan? no koska haluan ja on sellainen fiilis ;) Ystävälle voi antaa mielestäni sellaisen lahjan kuin haluaa. Jos se on rahaa, niin silloinkin on monen monta vaihtoehtoa. On vain yksi oikea tapa antaa lahja. Lahja tulee antaa hyvällä mielellä!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

no kyllähän se nyt on niin että jokainen toimii oman varallisuutensa mukaan. Jos tuntuu siltä että voi irrtoittaa viiskymppiä, satkun mitä vaan, niin sen tekee. Ellei, antaa sen kaks-kolmekymppiä.

Mä olen ainoastaan yhden häälahjan ostanut - ystävälle lahjakortin miehensä kanssa kylpylään hoitoineen. Maksoi hitosti, mutta koin sen jotenkin tarpeelliseksi että häntä muistan, koska en suostunut kaason pyyntöön sallistua polttareiden järjestelyihin (välimatkaa 150km) enkä osallistunut koko häihin, vaikka tiesin että olin odotettu vieras. Halusin siis muistamisella osoittaa että he ovat mielessä ja tärkeitä ja rakkaita.

Ja jälkikäteen asiasta kun keskusteltiin, he olivat todella otettuja muistamisestani ja käyttivätkin sen heti, koska häiden järjestely oli ollut raskasta.

Me ei "huolita" ketään ihan vihkimiseen mukaan, paitsi todistajat. Pari päivää h-hetken jälkeen viemme sukulaiset ja tärkeimmät ystävät syömään - tosin ajankohta on niin myöhään illalla että olemme karsineet "lapselliset" ystävämme kokonaan listalta pois.

Sukulaisille on sanottu että rahaa saa tuoda. Lahjoja ei. Ystäville on sanottu että mitään ei saa tuoda. Jos ihan pakosta haluaa muistaa, otamme mieluusti rahaa vastaan. Mutta ystävät on kutsuttu periaatteella, haluamme viettää illan heidän kanssaan.

Link to comment
Share on other sites

Me annettiin viimeksi rahalahja 50€ pariskuntana. Päädyttiin siihen kun mieheni oli silloin pankissa töissä ja kertoi että 50€ on asiakkailla tavallisin summa hääparin lahjashekkiin ;)

Polttareihin kumminkin kului moninkertainen summa, niin ajateltiin että ei siihen häälahjaan tarvii hirveitä summia enää panostaa.

Ajattelisin että sopiva summa voisi vaihdella 50-100€ välillä kaverihäihin, riippuen sitten rahatilanteesta ja myös polttarikustannuksista.

Link to comment
Share on other sites

On ihan totta, että jos polttariseurueeseen kuuluneena on jo laittanut rahaa paljonkin polttareihin, niin ei varmaan tee mieli antaa enempää lahjaksi.

Mielestäni voisi kuitenkin miettiä, että hääparin on ollut "pakko" kutsua tietty määrä ihmisiä -älkää nyt ymmärtäkö väärin- ja jokaisen vieraan kestitsemiseen menee tarjoiluista riipuen vähintään 25 euroa, jos ei nyt ihan itse kasvatettuja porkkanoita tarjoile. B) Silloin on mielestäni aika noloa viedä lahjaksi pariskuntana 30e ! Me ainakin nuorina aikuisina viedään jo sen hintaisia tuparilahjoja. Ja häiden tarjoilu on yleensä jotain ihan toista luokkaa kun muiden juhlien.

Tässäkin asiassa voisi hieman asettua hääparin asemaan ja miettiä mitä itse toivoisi. Haluaako, että polttarikustannukset korvataan sitten häälahjan puuttumisena? Kaveripariskunnalta 50e on ihan hyvä summa, mutta ei todellakaan kata niitä kustannuksia, mitä yhden pariskunnan kutsumiseen on mennyt. Sukulaiset onneksi yleensä kompensoivat sitten toiseen suuntaan tässä asiassa.

Tämä siis minun mielipiteeni.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä 50e on hyvä summa rahalahjalle (pariskunnaltakin). Ei mielestäni liian vähän, mutta ei liian paljonkaan.

Itse en ajattele niin, että lahjan tulisi kattaa esim. häävieraan ruokailu. Onhan se ruokailu usein aika tyyristä, mutta mielestäni täysin hääparin oma asia miten he sen meinaavat rahoittaa. Jos he katsovat, että heillä ei ole varaa ruokkia vieraita kalliilla hääateriolla, niin siinä tapauksessa olisi varmaan syytä harkita edullisempaa ruokavaihtoehtoa tai karsia vieraita.

Häälahjan tarkoitus on mielestäni vain hääparin muistaminen. Eihän tuolla 50e summalla vielä häämatkalle lähdetä (tai ostella mitään kovin suurta), mutta kyllähän se on eteenpäin ja hyvä lisä mahdollisten muiden rahalahjojen joukossa.

Link to comment
Share on other sites

En nyt ihan tarkoittanut sitä, onko "parilla varaa ruokkia" vieraita vai ei... :huh:

Tässä topicissa taisi olla kyse siitä, mitä vieraan tulisi ottaa huomioon kun pohtii sopivaa summaa lahjaksi. Tuo tarjoilu nyt vaan on yksi asia, mitä voisi miettiä.

Se on ihan mukavaa, että joukossamme on niin jaloja morsiamia joille pääasia on lämmin käsi vierailta ja juhlien kustannukset ei huoleta tippaakaan.

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan yleensä viety pariskuntana 100 € tai lahjalistalta suurin piirtein saman arvoinen lahja. Meillä tosin lähipiirissä on niin harvoin häitä, että olen ikionnellinen jokaisesta kutsusta jonka saan :D Eri asia, jos häitä olisi joka viikonloppu, silloin varmaan joutuisi vähän pihistelemään.

Link to comment
Share on other sites

Ostettiin kimppalahja kavereiden kanssa, jokainen laittoi 50e pariskuntana. Meidän budjetissa se 50e tuntuu sopivalta summalta. Ehkä sellaiselle parille, joiden kanssa ei juurikaan olisi missään tekemisissä harkitsisin 30e summaa. Näissä häissä kuitenkin tarjotaa lämpimät ruuat ja vielä illalla grilliherkut ja juomingit, niin kyllä sitä haluaa oman mättönsä kustantaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Juhlija

Mä olen kanssa ajatellut, että on kohteliasta antaa esim. 50 €, pariskuntana hiukan enemmänkin. Itse olen pyrkinyt siihen, että lahjan summalla katetaan ainakin oma syöminen ja juominen juhlassa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...