Guest Susannaliinis

Listataan tähän piheimmät häälahjat :)

147 viestiä aiheessa

Huh, kuulostaa aika mielenkiintoiselta kaveriporukalta! Ehkä olen sinisilmäinen, mutta VOISIKO olla, että tässä on käynyt joku fiba? Mulle tuli ekana vaan mieleen, että olisiko korissa esim. kuulunut olla joku kirjekuori vaahtokarkkien pohjalla esim? Ja se on jostain syystä kadonnut tms? Siis eihän kukaan VOI olla noin moukkamainen!!? En odottaisi tuollaista lahjaa edes yhdeltä pariskunnalta, saati sitten kahdeksalta! Vai oliko se kori 18 karaatin kultaa? ;) (vitsi vitsi)

Totta puhuen, tosi ikävä & omituinen juttu, mutta toivottavasti se on vain pikkuriikkisen pieni harmitus ihanien häidenne rinnalla!

Minulle tuli kans mieleen, että vaahtokarkkien lisäksi siellä oli myös shekki 1600 eurolle, jonka sitten joku susirajalainen meni ja varasti ja osti itselleen omakotitalon.

Minusta se taas ei kuulosta todennäköiseltä skenaariolta, kun ottaa huomioon tämän: "rouva lähtiessään totesi että voimme _halutessamme_ käydä heidän kaupastaan hakemassa itsellemme häälahjan". Se implikoi aika selkeästi, että henkilöt selkeästi tietävät jättäneensä häälahjan antamatta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Mutta sehän oli joku miljardööri, joka varmaan ajatteli että rahalahja on niin tunteeton ja sen lisäksi voi hakea kaupasta jotain konkreettista muistoksi :girl_haha:

Ehkä tosiaan. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hihii, loistava ketju! Vaahtokarkkikori naurattaa kyllä vieläkin. :D

Meillä häälahjoihin ihmiset olivat tuntuneet panostavan, mutta pakko toimittaa pihein kihlajasilahja ikinä. :) Saatiin joltain (en tiedä onneksi keltä) kihlajasilahjaksi kaks pientä punaista kasvopyyhettä ja tarkemman tarkastelun jälkeen totesin, että niiden lapussa lupi "Persil" eli ne oli peräisin sellaisesta "osta 2 pakettia persiliä, niin saat kasvopyyhkeen"-kampanjasta. Mä en kyllä ole loukkaantuvaa sorttia, huvittaa lähinnä tuommoset. Hyvä luoja kun naurattaa vieläkin, aina kun käytän niitä pyyhkeitä. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajattelin kirjoittaa hääkutsuun että "ei lahjoja" kun kaikkea tavaraa on muutenkin liikaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hihii, loistava ketju! Vaahtokarkkikori naurattaa kyllä vieläkin. :D

Meillä häälahjoihin ihmiset olivat tuntuneet panostavan, mutta pakko toimittaa pihein kihlajasilahja ikinä. :) Saatiin joltain (en tiedä onneksi keltä) kihlajasilahjaksi kaks pientä punaista kasvopyyhettä ja tarkemman tarkastelun jälkeen totesin, että niiden lapussa lupi "Persil" eli ne oli peräisin sellaisesta "osta 2 pakettia persiliä, niin saat kasvopyyhkeen"-kampanjasta. Mä en kyllä ole loukkaantuvaa sorttia, huvittaa lähinnä tuommoset. Hyvä luoja kun naurattaa vieläkin, aina kun käytän niitä pyyhkeitä. :grin:

No onpahan ainakin ikimuistoinen kihlajaislahja! :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hihii, loistava ketju! Vaahtokarkkikori naurattaa kyllä vieläkin. :D

Meillä häälahjoihin ihmiset olivat tuntuneet panostavan, mutta pakko toimittaa pihein kihlajasilahja ikinä. :) Saatiin joltain (en tiedä onneksi keltä) kihlajasilahjaksi kaks pientä punaista kasvopyyhettä ja tarkemman tarkastelun jälkeen totesin, että niiden lapussa lupi "Persil" eli ne oli peräisin sellaisesta "osta 2 pakettia persiliä, niin saat kasvopyyhkeen"-kampanjasta. Mä en kyllä ole loukkaantuvaa sorttia, huvittaa lähinnä tuommoset. Hyvä luoja kun naurattaa vieläkin, aina kun käytän niitä pyyhkeitä. :grin:

kiitos muistutuksesta taas.. saan viihdyttää itseäni taas tovin :girl_haha:

Muokattu: , käyttäjä: millamilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me saimme lahjaksi Pentikin talouspaperirullatelineen, jota olimme kyllä toivoneetkin, mutta kun antajalla ei tiettävästi todellakaan ole rahasta pulaa, niin ihmetytti hieman. Lisäksi lahja oli kortin mukaan sekä tältä miehen kaverilta perheineen että tämän vanhemmilta. Eli siis kahdelta perheeltä 12 euron arvoinen talouspaperirullateline. :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Marmatan vielä tässäkin ketjussa, että veljeni ei antanut mitään, ei edes korttia. Tiedän että mielenosoituksena, mutta vituttaa silti. Tänään justiin tuumasin kun kiitoskorttitilausta kävimme tekemässä, että pitää kirjoittaa siihen vielä piruillessaan että "kiitos ihanasta lahjasta". :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huh, kuulostaa aika mielenkiintoiselta kaveriporukalta! Ehkä olen sinisilmäinen, mutta VOISIKO olla, että tässä on käynyt joku fiba? Mulle tuli ekana vaan mieleen, että olisiko korissa esim. kuulunut olla joku kirjekuori vaahtokarkkien pohjalla esim? Ja se on jostain syystä kadonnut tms? Siis eihän kukaan VOI olla noin moukkamainen!!? En odottaisi tuollaista lahjaa edes yhdeltä pariskunnalta, saati sitten kahdeksalta! Vai oliko se kori 18 karaatin kultaa? ;) (vitsi vitsi)

Totta puhuen, tosi ikävä & omituinen juttu, mutta toivottavasti se on vain pikkuriikkisen pieni harmitus ihanien häidenne rinnalla!

Minulle tuli kans mieleen, että vaahtokarkkien lisäksi siellä oli myös shekki 1600 eurolle, jonka sitten joku susirajalainen meni ja varasti ja osti itselleen omakotitalon.

Mulle tuli ihan sama mieleen, joko joku on varastanut rahat tai sitten ne on ollut tarkoitus laittaa teidän tilille, mutta jotain on käynyt. Ei voi olla mahdollista, että näin moni kehtaisi tulla ilman lahjaa :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huh, kuulostaa aika mielenkiintoiselta kaveriporukalta! Ehkä olen sinisilmäinen, mutta VOISIKO olla, että tässä on käynyt joku fiba? Mulle tuli ekana vaan mieleen, että olisiko korissa esim. kuulunut olla joku kirjekuori vaahtokarkkien pohjalla esim? Ja se on jostain syystä kadonnut tms? Siis eihän kukaan VOI olla noin moukkamainen!!? En odottaisi tuollaista lahjaa edes yhdeltä pariskunnalta, saati sitten kahdeksalta! Vai oliko se kori 18 karaatin kultaa? ;) (vitsi vitsi)

Totta puhuen, tosi ikävä & omituinen juttu, mutta toivottavasti se on vain pikkuriikkisen pieni harmitus ihanien häidenne rinnalla!

Minulle tuli kans mieleen, että vaahtokarkkien lisäksi siellä oli myös shekki 1600 eurolle, jonka sitten joku susirajalainen meni ja varasti ja osti itselleen omakotitalon.

Minusta se taas ei kuulosta todennäköiseltä skenaariolta, kun ottaa huomioon tämän: "rouva lähtiessään totesi että voimme _halutessamme_ käydä heidän kaupastaan hakemassa itsellemme häälahjan". Se implikoi aika selkeästi, että henkilöt selkeästi tietävät jättäneensä häälahjan antamatta.

Oliko sinulla tai miehelläsi erityisen kalliit polttarit? Joillakin on tapana vähentää polttarikulut lahjasta. Itse odotin kavereiltani suhteellisen pieniä lahjoja, koska kaikkien piti matkustaa monta sataa kilometriä hääpaikalle ja maksaa majoittuminen. Emme itse saaneet mitään niin pihiä lahjaa, jota tässä ketjussa voisi mainita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ai niin, tuli mieleen yksi kimppalahja, johon emme kehdanneet osallistua. Kaveripariskuntamme meni naimisiin ja muistaakseni 6-7 pariskuntaa antoi yhdessä noin satasen kahvinkeittimen. Mukana oli 2-3 opiskelijaa tai työtöntä, mutta muut olivat työssäkäyviä lapsettomia ihmisiä, jotka asuivat samalla tai naapuripaikkakunnalla kuin hääjuhla pidettiin. Jos emme olisi hankkineet toista kimppalahjaa, meitä olisi ollut yli 15 ihmistä antamassa tuota satasen lahjaa. Polttaritkaan eivät olleet erityisen kalliit ja kyseessä eivät olleet mitkään jatkobileet vaan kunnon hääjuhlat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tää ei nyt vedä vertoja vaahtokarkeille, mutta saatiin miehen sedän perheeltä 20e(yht. 6 täysi-ikäistä ihmistä ja yksi teini). Eihän lahja oo pääasia, mutta tää nyt on kuitenkin pienellä ihmetyksellä jäänyt mieleen 5½v takaisista häistä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toinen miehen parhaista ystävistä: Tilaamamme häälahja ei ehtinyt tulla, saatte sen sitten. Ollaan oltu nyt naimisissa 6 kk. Niin, ja tyttäreni isä, joka oli häissä: Annan jootain persoonallista, saatte sen myöhemmin. :girl_haha:

Muuten kyllä kaikki lahjat olivat ihania ja sopivia, enimmäkseen tuli rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olimme laittaneet sekä häälahjalistan että tilinumeron häälahjoja varten ja molempia saatiinkin eikä sikäli ole valittamista. Yksi juttu vaan hieman jäi häiritsemään, vaikka hävettääkin olla näin pikkumainen. Saimme nimittäin eräältä pariskunnalta puolet pienemmän rahasumman, kuin mitä olimme heille antaneet ja heidän häidensä takia jouduimme myös matkustamaan monta tuntia ja majoittumaan muualla eli kokonaiskustannukset nousivat aika isoiksi, vaikka saatiinkin majoitus edullisesti. Nämä häät olivat juuri ennen meidän häitä ja taloudellinen tilanne heillä oli myös samanlainen kuin meillä. Tosin he olivat juuri ennen häitämme ehtineet kertoa meille, kuinka tyytyväisiä he olivat häälahjaksi saamaansa kokonaisrahasummaan, joka oli useampia tuhansia.

Tietenkään peräkkäisien häiden idea tai velvollisuus ei ole vaihtaa täsmälleen samaa summaa hääparien kesken, mutta itse en olisi kehdannut vastaavassa tilanteessa antaa niin pientä summaa pariskuntana (ellei rahat olisi todella tiukassa). Olen sitten miettinyt, että ehkä heidän logiikallaan vähensivät polttarikuluja häälahjasta, koska muuten kyllä ovat olleet onnellisia puolestamme eikä ole jäänyt sellaista vaikutelmaa, että eivät olisi arvostaneet naimisiinmenoamme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo vaahtokarkkiporukka on ollut kyllä ihan mielettömän tökerö! Itse en ole ollenkaan vieraana rahalahjoja vastaan sillä säästääpä ainakin kaupoissa juoksemisen vaivan. Monella täällä lahjasummat on kyllä mielettömän tökeröjä kun miettii, että ihan esimerkkinä meidän työporukka kerää joka joulu rahaa n.10-20€/hlö jolla ostetaan lahja meidän pomolle. Jos olisi ystävän häät tiedossa niin kyllä mä antaisin vähintään sen 50€ eli minä+mies 100€. Niin ja olen itse osa-aikaisena eli yhtä "köyhä" kuin opiskelun ohella töissä käyvä opiskelija :P En siis näe mitään syytä miksei töissä käyvä pariskunta voisi tällaista summaa antaa.

Olimme laittaneet sekä häälahjalistan että tilinumeron häälahjoja varten ja molempia saatiinkin eikä sikäli ole valittamista. Yksi juttu vaan hieman jäi häiritsemään, vaikka hävettääkin olla näin pikkumainen. Saimme nimittäin eräältä pariskunnalta puolet pienemmän rahasumman, kuin mitä olimme heille antaneet ja heidän häidensä takia jouduimme myös matkustamaan monta tuntia ja majoittumaan muualla eli kokonaiskustannukset nousivat aika isoiksi, vaikka saatiinkin majoitus edullisesti. Nämä häät olivat juuri ennen meidän häitä ja taloudellinen tilanne heillä oli myös samanlainen kuin meillä. Tosin he olivat juuri ennen häitämme ehtineet kertoa meille, kuinka tyytyväisiä he olivat häälahjaksi saamaansa kokonaisrahasummaan, joka oli useampia tuhansia.

Tietenkään peräkkäisien häiden idea tai velvollisuus ei ole vaihtaa täsmälleen samaa summaa hääparien kesken, mutta itse en olisi kehdannut vastaavassa tilanteessa antaa niin pientä summaa pariskuntana (ellei rahat olisi todella tiukassa). Olen sitten miettinyt, että ehkä heidän logiikallaan vähensivät polttarikuluja häälahjasta, koska muuten kyllä ovat olleet onnellisia puolestamme eikä ole jäänyt sellaista vaikutelmaa, että eivät olisi arvostaneet naimisiinmenoamme.

Minusta tuossa teidän tapauksessa on ollut vähän hassua antaa rahaa toisilleen kun häät on ollut noin lähekkäin...siis jos miettii että olisitte antaneet saman summan niin sehän olisi ollut kummallekkin plusmiinusnolla. Olisitte vaikka sopineet antavanne esim. lahjakortin tai muun vastaavan tai ettette anna lahjaa ollenkaan.

Oisihan se pariskunta voinut sitten vaikka antaa teiltä saamanne rahat teille häälahjana takaisin :girl_haha:

Muokattu: , käyttäjä: Kitty*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli muuten tästä mieleen... Mä olen tosi usein nähnyt toimittavan niinkin, että joku käy napsimassa kuorista rahat ja lahjakortit talteen (kai siksi, että kortteja yms on vieraiden helpompi selailla?), eikä hääpari välttämättä edes itse ehdi näkemään, keltä minkäkin verran tuli. En siis tarkoita ketään näpistelevää yksilöä vaan jotain bestmania tai kaasoja. :grin: Mikä tässä on yleinen käytäntö? Pidetäänkö ne rahat jne useimmiten kuitenkin ihan kuorissa korttien kanssa ja napataan sitten paikalta mukaan samalla kun muutkin lahjat ylipäätään?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Minua pyydettiin veljen häissä melko alkupuolella keräämään kuorista rahat, lahjakortit jne. kasaan jotta vieraat voi lueskella kortteja. Siinä samalla kun kuoria avasin niin kirjasin erilliselle paperille mitä keltäkin tuli joten hääpari tiesi tarkkaan keneltä ja mitä. :)

Sitä en tiedä miten muut ovat toimineet tuossa tilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huh, kuulostaa aika mielenkiintoiselta kaveriporukalta! Ehkä olen sinisilmäinen, mutta VOISIKO olla, että tässä on käynyt joku fiba? Mulle tuli ekana vaan mieleen, että olisiko korissa esim. kuulunut olla joku kirjekuori vaahtokarkkien pohjalla esim? Ja se on jostain syystä kadonnut tms? Siis eihän kukaan VOI olla noin moukkamainen!!? En odottaisi tuollaista lahjaa edes yhdeltä pariskunnalta, saati sitten kahdeksalta! Vai oliko se kori 18 karaatin kultaa? ;) (vitsi vitsi)

Totta puhuen, tosi ikävä & omituinen juttu, mutta toivottavasti se on vain pikkuriikkisen pieni harmitus ihanien häidenne rinnalla!

Minulle tuli kans mieleen, että vaahtokarkkien lisäksi siellä oli myös shekki 1600 eurolle, jonka sitten joku susirajalainen meni ja varasti ja osti itselleen omakotitalon.

Minusta se taas ei kuulosta todennäköiseltä skenaariolta, kun ottaa huomioon tämän: "rouva lähtiessään totesi että voimme _halutessamme_ käydä heidän kaupastaan hakemassa itsellemme häälahjan". Se implikoi aika selkeästi, että henkilöt selkeästi tietävät jättäneensä häälahjan antamatta.

Oliko sinulla tai miehelläsi erityisen kalliit polttarit? Joillakin on tapana vähentää polttarikulut lahjasta. Itse odotin kavereiltani suhteellisen pieniä lahjoja, koska kaikkien piti matkustaa monta sataa kilometriä hääpaikalle ja maksaa majoittuminen. Emme itse saaneet mitään niin pihiä lahjaa, jota tässä ketjussa voisi mainita.

Meillä kaaso keräsi kaikki kirjehuoret, erilliseen rasiaan ettei noita rahavarkauksia vaan tapahtuisi. Ja merkkasi kuoren ja lahjan samannumeroisella tarralapulla. Oli kiva ja "kiva" sitten häiden jälkeen tietää mitä sai keneltäkin.

Meidän polttareista; Minun polttarini järjesti työpaikan tyttöporukka ja siskoni joista nuo työkaverit eivät erinäisten ikävien episodien takia (töissä alalla jossa varallaolovelvollisuus ja kaikki neljä joutuivat lähtemään hätäkeikalle yllätyksenä pe-iltapäivänä pari tuntia ennen junan lähtöä, toinen pari Tornioon ja toinen pari muistaakseni Tallinnaan) päässeet edes koko juhliin tulemaan. Lahja heiltä tuli kuitenkin. Miun polttarini oli mukava tyttöjen ilta morsiusaunalla, hyvässä seurassa , hyvää ruokaa ja jumaa nauttien ja muutaman ylläriohjelman sisältäen, vamasti tähän rahaa kuluui, ei tolkuttomasti mutta minä en mitään maksanut. Ihana päivä, kaikenkaikkiaan. Mies taas järkkäsi ITSE kaveriporukalle poikien illan jolloin kävivät keilaamassa ja sen jälkeen syömässä. Mies maksoi koko lystin ruokailun jälkeisiä juomia lukuunottamatta. Pari kaveriaan kyseli mieheltä tuon illan jälkeen tilinumeroa jonne voisi laittaa osuutensa illan kustanuksista, mies sitten laski paljonko keskimäärin kului rahaa henkilöä kohti ja ne maksoivat joita kiinnosti.

Miusta (tietenkin) meidän häät oli varsin tyylikkäät, ruoka ja juoma hyvää ja molempia riitti, bändi loistava jne. Ennakko-odotukset varmaankin meidän "susirajahäitä" kohtaan oli jotain muuta. Mutta jotenkin tulkitsen tuon vaahtokarkkipoppoon erään rouvan "tulkaa hakemaan hääälahjanne"-kommentin ja ne puhelut heti häiden jälkeisenä päivänä ainakin jonkinasteiseksi hävetykseksi.

Ja kiitos, ihanaa että sain nillittää tuosta vaahtokarkkikorista saamatta yhtään "ei niitä häitä lahjojen toivossa järjestetä"- kommenttia lipsrsealed.gif.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Minua pyydettiin veljen häissä melko alkupuolella keräämään kuorista rahat, lahjakortit jne. kasaan jotta vieraat voi lueskella kortteja. Siinä samalla kun kuoria avasin niin kirjasin erilliselle paperille mitä keltäkin tuli joten hääpari tiesi tarkkaan keneltä ja mitä. :)

Sitä en tiedä miten muut ovat toimineet tuossa tilanteessa.

Meidän häissä toimittiin myös näin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen miettinyt muutamaan otteeseen jotta onko mulla oikeutta olla närkästynyt miehen kamujen piheydestä... Ei, ei mulla ole oikeutta, mutta suurta ihmetystä herättää silti se, että viisi kaveria keräsivät shekin, johon jokainen oli panostanut 20e. Eli saimme 100e shekin. Se on iso summa kyllä, juu. Mutta lukuunottamatta yhtä näistä kavereista he ovat vakituisissa, hyväpalkkaisissa duuneissa. Itse ajattelen, etten ehkä kehtaisi laittaa vain 20 euroa, vaikka yhteispotti oli niinkin suuri kuin 100e. Häät on kuitenkin niin iso ja tärkeä juhla... Noh, turhaa nillittämistä tämä lienee nyt kuitenkin. Mutta meitä odottaa yksien ystävien häät kesäkuussa ja jos rahaa annamme, annamme varmasti enemmän kuin 20e/nenä, ihan tämän oman kokemuksen kautta. Mulla ja miehellä ei vielä 40e/nenä tuntuisi sinänsä missään, tuostahan tulee jo puolet isompi summa heti. No juu.. semmosta vaan.

Ai niin, saatiin me myös sillipurkki ja sillihaarukat. Kumpikaan ei meistä kyseistä tuotetta syö missään muotoa. Onhan se hieno purkki ja jokusen euron sekin maksanut. Ei vaan hajuakaan, keneltä se mahtaa olla.. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt hävettää, en ole koskaan edes ymmärtänyt miettiä häälahjan arvoa, enemmänkin sitä että häälahja on mieluinen hääparille! Lähes aina ollaan osallistuttu onneksi kimppalahjaan, joten toivottavasti lahjan kerääjä on osannu laskea sopivan hinnan per pää, mullakun ei oo mitään muistikuvaa mitä ollaan maksettu niistä. Omat häät oli viime kesänä ja me laitettiin lahjalistaan tavaroita joiden arvo oli 5-100 euroa eikä olla erityisemmin edes katsottu minkä hintasia lahjoja keneltäkin tuli. Vieraissa kuitenkin oli sekä hyvä palkkaisia, että opiskelijoita ja työttömiä. Kaikki mitä saimme, oli mieluista ja taloudellisesti plussaa, koska meidän molempien vanhemmat ehdottivat, että maksaisivat häälahjaksi puoliksi meidän häät. Häät ei kuitenkaan olleet mitenkään kalleimmasta päästä vaikka olivatkin sadan hengen ruokahäät. Häävieraista koottu bändi, kummisedän äänentoistolaitteet, tuttu kokki jolla muutama apulainen tuntipalkalla, hääauto tuttavapiiristä, koristelut ym. itse askarreltu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^No mutta eihän siinä mitään jos pyytää lahjaksi jotain jonka arvo on 5€. Sehän on sitten vain hyvä jos sen saa. Minä en kuitenkaan lähtisi sen hintaista lahjaa antamaan, jos sitä ei lahjalistalla olisi. :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

20€ lahjakortti 6 henkiseltä perheeltä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jotkut näistä häälahja -toilailuista naurattaa ja jotkut itkettää. En oikein tiedä miten reagoida. :D

Minut itse on kutsuttu vain kerran häihin, ja lahjaksi vein hääparille muumimamma ja -pappa mukit sekä lautaset.

Mielestäni ne olivat oiva lahja, joista on varmasti hyötyä ja kun kummisetäni juo aamulla kahviaan, voi hän muistella sekä hääpäiväänsä että minua. En todellakaan osannut miettiä kuinka paljon lahjan tulee maksaa, halusin vaan viedä jotain kaunista, hyödyllistä ja kivaa, vaikka olenkin opiskelija!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään