Ulpukka

Kirkon koristelu?

49 viestiä aiheessa

En ole varma onko tätä aihetta jo täällä käsitelty.....

en ainakaan nopeesti tutkimalla löytänyt :-?

Onko teillä morsmaikuilla suunnitteilla koristella myös kirkko?

Itse olen ajatellut jättää sieltä koristeet pois jo siitäkin syystä

että kirkko itsessään on kaunis ja siellä on vihkimiset tasasesti

tunnin välein, eli ne pitäsi jonkun ehtiä kerään poiskin seuraavien

tieltä.....mutta onko sitten ihan tyhmää jättää koristelematta???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meikätyttö ajatteli laittaa jotain ihan pientä, kukkia tms. esmes alttarille (jos pappi vaan suostuu) ja ehkäpä pariin kolmeen etumaiseen penkinpieleen. Meidän vihkimistä seuraa myös hetiperään toinen, joten ei mitään kovin kummoista kannata alkaa väsäämään.

Jos kirkko on jo itsessään kaunis, niin kyllä sekin riittää. Ja morsianhan se on kaikkein kaunein koriste siellä kirkossa!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei tuu muuta kun kahteen maljakkoon kukkia alttarille, musta se riittää, koska kirkko on kaunis ja ei oo sitten niin paljon pois korjattavaa ja itse ainakin aina katselen vaan hääparia, että en juuri muista onko jossain häissä ollut kirkko koristeltu vai ei... ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei koristella kirkkoa. Se on ensinnäkin kaunis ilman koristelujakin eikä sitten tarvitse kenenkään olla siellä höösäämässä koristeiden kanssa ja miettiä niiden pois siivoamista.

Omasta mielestäni se on vähän turhaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille en ole ajattelut ihmeempiä koriteita kirkkoon laittaa. Kaunis se on jo itsessään kuten muutkin ovat todenneet.

Tiedän, että meidän kirkossa on seurakunnan puolesta vihkiryijyn molemmin puolin jotkin kukat korkeissa jalallisissa maljakoissa. Toki joissakin häissä olen nähnyt myös teeman mukaan tuotuja kukka-asetelmia alttarilla. Myös penkkirivien päissä olen koristeita jonkin verran nähnyt. Kauneimmat niistä olivat pieniä, itse sidottuja kielokimppuja. Normaalilla kaavalla nuo yksinkertaiset koristeet yleensä ennättää laittaa paikoilleen ja kerätä pois. Vaatiihan se  tietysti jonkin verran viitseliäisyyttä läheisiltä ihmisiltä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun tuleva anoppi on jo tehnyt kirkkoon penkinpäätykoristeet, mutta onneksi vain kahteen ekaan penkkiriviin.

Eikä meille muita koristuksia sinne sitten tulekaan, paitsi ne jotka tulee seurakunnan puolesta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

me emme koristele kirkkoa. se on kaunis ja idyllinen pelkästään niin kuin on. :) lisäksi, vihkimes on kesällä liukuhihnamenetelmällä kolmen vartin välein, niin ei sitä oikein ehtisi koristella ja siivota. mutta en siis edes halua. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me haluaisimme kirkkoon penkkien paahan kivat koristeet tyllista tai muusta vastaavasta. Olisko kenellakaan kuvia ja ohjeita miten tehda kivat koristeet. Paniikki iskee kun en saa loihdittua mitaan kivaa..apuuaaa!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole vielä edes nähnyt kirkkoa sisältä, mutta haluan ehkä penkkien päihin jotain pieniä kukka-asetelmia. Jos kirkkoon tulee kukkia, niin joku valtuutetaan sittten siirtämään ne kirkolta juhlapaikalle koristukseksi. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

joo ei mekään aiota koristella kirkkoa. kirkoissahan on aina automaattisesti leikko- tai luonnonkukkia alttarilla, joten ne saavat riittää. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

samoilla linjoilla kuin moni muukin, eli ei laiteta kirkkoon mitään ekstraa. kirkko on todella johlava muutenkin ja koska vihkimiseen menee joku 20 min tuntuu hullulta ruveta sitä varten väsäämään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ma edelleen kaipaan vinkkeja kirkon koristeluun ja etenkin kuvia...

Meidan kirkko on 1400 luvun kivikirkko ja sisalta melko kolkko. Edes kirkon kaytavalla ei ole mattoa, joten jos jollain on kuvia koristeluista, tanne kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näin varmaan meillä tulee olemaan:

MJOK-0049.jpg

Eli kirkkoon penkkien päähän koristeet, jotka kaasot (3 kpl:tta) kerää nopsasti pois ja kuljettaa hääpaikalle. Samoilla koristeilla koristellaan sitten itse hääpaikka eli tähän tyyliin:

MJOK-0445.jpg

MJOK-0450.jpg

(Kuvat Patrik Raskin ottamia ja hänen omilta sivuiltaan napattuja)

Isommat alttarin vieressä mahdollisesti olevat asetelmat tulevat juhlapaikalla meidän pöydän kummallekin puolelle tai sitten lahjapöydän tai vieraskirjan viereen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Todella kaunis koristelu, mutta luulen vain, etta tulee tosi kalliiksi meidan tehda noin hienot kukka koristeet..arvelen etta yhden kukkakoristeen hinnaksi tulisi taalla n. 40€..

Olisiko muita ehdotuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos noista kuvista ja kiitos lisää kuvia vaan! Haluaisin nähdä erityisesti itse tehtyjä koristeluja.

Ajattelin, että jonkinlaiset kukkakoristeet voisi aivan hyvin tehdä itsekin. Ajatus oli, että punottais pajusta sellainen rengas, joka olis helppo narulla kiinnittää kirkonpenkin päätyyn, johon punottais sitten kiinni kestävämpiä kukkia. Kukat olisi sitten siitä helppo nostaa mukaan ja siirtää hääpaikalle yläkerran portaikkoa koristamaan. Aion kokeilla tuota ideaa hyvissä ajoin ennen häitä, ja laitan sitten itse kuvia tänne, kun saan sen tehtyä. Pajua tosin pitää punoa keväällä niistä nuorista ja notkeista oksista, joten sitä ei voi tehdä kuin vasta alkukesästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm. meille ei kyllä pitänyt tulla koristeita kirkkoon, mutta mutta :)

Nyt aloin miettimään, josko itse edes muutamaan ensimmäiseen riviin tekisi jonkin näköiset koristeet. Ei varmaankaan kukkia (talvihäät), mutta jos esim. valkoisesta tyllistä sitoisi isot rusetit penkinpäihin, joihin laittaisi jotain ohuempaa vaaleanpunaista nauhaa sekaan ja liimaisi kiinni muutaman, esim. valkoisesta huovasta leikatun, lumihiutaleen. Meillä siis väreinä valkoinen, hopea, vaaleanpunainen ja teemana muuten lumihiutaleet. Voisi olla ihan suht helpot ja edulliset toteuttaa....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä luulen ettei me koristella kirkkoa oikeestaan yhtään. Sen verran, että kun tulemme ulos, niin siellä kirkon portailla ovien pielessä voisi olla muutamat pitkät kukat maitotonkkiin esim. laitettuina. Nämä voisi sitten pistää hääpaikalla ulos.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei tule koristeita, kun mun mielestä usein koristeet vaan häviää kirkon arkkitehtuuriin. Ja minähän se kaunein koriste siellä olen eikä sulhokaan ollenkaan huono! :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Salza08: Pajua voi tarvittaessa myös liottaa vuorokauden tai pari esim. vauvan ammeessa, jotta sitä voisi punoa myöhemminkin. Riippakoivun oksista voisi tulla myös hyviä kranssipohjia, kun ne sitoo kukkalangalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisää kuvia kirkkojen koristeluista. Vaikka sellaisia penkin päihin tehdyistä koristeluja, ei kukkia mutta muita materiaaleja :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toimisikohan semmonen pajupallo, johon olis pujotettu kukkia, ja kiinnitys narulla. Voisi olla ihan hieno ja yksinkertainen. Helppo siirtää. Onko kukaan koskaan nähnyt?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vielä kun näkis sellaisesta kuvan, niin ymmärtäis paremmin, vaikka toi mielikuvitus yleensä ihan vilkas onkin :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No tarkoitin näitä palloja, joita pidetään koreissa koristeinakin. Onko ne nyt rottinkia vai mitä lie. Googlen kuvahaulla esimerkiksi löytyy paljon kuvia hakusanalla pajupallo. Niitä voi tietääkseni myös ostaa, ei oo pakko osata tehdä itse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei aiota koristella kirkkoa millään tavalla ja mielestämme se on turhaa, sillä jokainen kirkkohan on jo itse sellaisenaan taideteos. Kirkon oma tunnelma katoaa, jos sitä aletaan koristella itse kaikenlaisilla koristeilla. Ja eipä ole minulle ainakaan jäänyt mistään häistä mieleen, oliko kirkko koristeltu vai ei. Eli vieraiden huomio keskittyy varmaan aika pitkälle itse hääpariin ja toimitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään