Jump to content
Naimisiin.info

Kuinka mainita asuvalinnasta kutsussa?


Heinämorsian09

Recommended Posts

Riippuu vähän, onko pukukoodin käyttö ylipäätään tuttu, kun Suomessa sen käyttöä kovasti arastellaan - niin kuin tästäkin keskustelusta voi päätellä:

http://www.naimisiin.info/yhteiso/index.php?showtopic=21455

--> toisaalta eiköhän suurin osa nykyään osaa kurkata Googlesta, mitä jokin tuollainen tarkoittaa, mikäli tulee vastaan ensimmäistä kertaa ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Eli mulla on päinvastainen ongelma kuin muissa pukukoodiketjuissa. Me pidetään syyskussa ulkoilmahäät, joissa tapahtuu asioita ulkona kelistä riippumatta, mutta syödään kyllä sisätiloissa. Jokaisella on tietysti vapaa valinta sen suhteen, kuinka paljon haluaa ottaa osaa makkaranpaistoon, pihapeleihin tai "suunnistusrataan", mutta emme haluaisi, että kenenkään osallistuminen tyssää siihen, että jalassa on korkokengät ja metsä on märkä. Me mennään siis vähän mökkihääperiaatteella, vaikkakaan ei pidetä häitä mökillä. Vihkiminenkin tapahtuu jo edellispäivänä maistraatissa.

Itse aion pukeutua johonkin ronskiin hameeseen ja maihareihin, sulhanen vetää päälleen farkut ja kauluspaidan. Kuinka seikkaperäisesti meidän kannattaa kutsuun tai sen liitteeseen selittää, että älkää hyvät ihmiset tulko iltapuvuissa? Ja että lapsilla ainakin pitäisi olla hyvät ulkoiluvaatteet? Riittääkö "pukukoodi: rento vapaa-ajan asu", vai pitääkö avata meidän tarkoitusperiä enemmänkin? Me ollaan mietitty kaikkia vaihtoehtoja alkaen meidän kuvasta varustettuna tekstillä "morsiuspari pukeutuu näin; älä tule ylipukeutuneena" virallisempiin ratkaisuihin, mutta kaikki tuntuu kököltä. Onko ideoita?

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa ihanan erilaisilta kemuilta :)

Laita tarpeeksi selkeästi, että ohjelma painottuu ulkona olemiseen. Tai voihan siihen liittää kuraiset maiharit jotenkin. Älä tosiaan laita mitään tuollaista "älä ylipukeudu" -juttua, sillä se on ehkä vähän loukkaavaa lukijaa kohtaan.

Link to comment
Share on other sites

Entä jos kutsussa mainitsee, että "ohjelmassa mm. ulkonaoloa, joten säänmukainen pukeutuminen" tmv... joten ihmiset myös huomioivat sen, että ulkona saatetaan olla pidempäänkin kuin "kättelyjonon" verran. Itse vilukissana, en ehkä tajua aina varustautua tarpeeksi lämpimästi..

Musta tästä voi käsittää asian vähän väärin ts ei sitä, että tarkoitus on tehdä juttuja ulkona, rymytä. Eli ihan tuon henkisesti en ehkä itse asiaa esittäisi vaan nimenomaan jotenkin niin, että viestistä ilmenee häissä olevan reipasta ulkoilmaohjelmaa, johon vieraiden toivotaan osallistuvan.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos, juuri tämänkaltaisia kommentteja kaipaan! Eli että mikä fiilis mistäkin sanamuodosta tulee. Toi Roman lausahdus "Juhlissa rapa roiskuu ja runsaasti toimintaa. Pukeutuminen menon mukaan" vaikuttaa hyvältä, ja sopii meidänkin suuhun.. Jos siihen vielä lisää, että "Muistathan ulkovaatteet!", niin sit varmaan tyhmempikin tajuaa? Luulisin.

Toisaalta en halua kieltää ihmisiä pukeutumasta, jos katsovat niin tarpeelliseksi. Mutta ei ainakaan tarvii tulla sit mulle itkemään, että ei tarennu osallistua mihinkään, jos on itse valinnu ja jos on varoitettu. Esim. mun sisko ilmoitti jo ostaneensa uuden hörhelömekon meidän häihin ja aikoo pukeutua siihen joka tapauksessa. No, oma valinta! :blink:

Ja hyvä, että joku huomautti, että ylipukeutumiskommentti voi olla jotakuta kohtaan loukkaava! Se ei käyny ees mun mielessä, aattelin vaan et se ois keskimääräistä huonompi läppä... :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

Mä laittaisin ihan selvästi, että tarkoitus on olla ulkona (lähes) koko illan ajan, että ihmiset osaa laittaa tarpeeksi lämmintä päälle/mukaan. Mitä selvemmin sen saa sanottua, sen parempi. Kaikki tommoset "kelin mukaan " ja "rapa roiskuu" kuulostaa hienoilta, mut niissä on aina väärinkäsityksen vaara ja ei oo kivaa kun joku sit kuitenkin tulee rimssumekossa ja paleltuu. Muistelisin joskus nähneeni synttärikutsun, jossa sanottiin jotenkin, että "juhlakalu aikoo pukeutua farkkuihin", joka selvästi ilmaisee toivotun pukeutumistason, miksei tätä tyyliä voisi käyttää hääkutsussakin.

Link to comment
Share on other sites

Ihmiset kun sitten soittelevat ja ilmoittelevat tulemisistaan, minusta siinä on vielä hyvä sauma tarkentaa tätä pukeutumista ja todeta että juhliin on todellakin tarkoitus pukeutua rennosti. Yksi pariskunta toimi näin, kun halusivat rennot mökkihäät, missä ei pukeuduttaisi tummaan pukuun ja iltapukuun ja suurinosa vieraista oli myös ymmärtänyt yskän. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Yhdessä kutsussa luki aikoinaan näin: "Wear whatever makes you happy".

Jos tätä käyttäisi metsähäiden kutsussa, kannattaisi varmaan mainita myös selkeästi, että happy = kuiva ja lämmin. Muuten ainakin minä ilmestyisin paikalla korkkareissa ja koktailmekossa :girl_haha: . Sitten olo olisi vähemmän happy.

Minusta on myös hyvä pointti, että kun ihmiset ilmoittavat tulostaan, voi heitä vielä muistuttaa olosuhteista. Jos joku on niin tökerö, ettei ilmoita tulostaan ja pukeutuu sitten väärin tulkittujen ohjeiden mukaisesti, se on oma häpeä (Nämä "yllätysvieraat" ovat ymmärtääseni aika yleisiä).

Muokattu: , käyttäjä: Viljaana
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Itse olen alkanut myös miettiä tätä ilmaisua. Ajattelin jotenkin laittaa että "Kesäinen "lavatanssivaatetus" - ei korollisia kenkiä. Mukaan myös säähän sopivat lämpimät vaatteet." Onneksi meillä on vielä aikaa miettiä tätä ennen kutsujen lähettämistä - ja kutsuttuja on sen verran vähän että saadaan viidakkorummulla ihmisille kuitenkin se tieto että mukaan otetaan vaikka ne 25 vuotta vanhat neonväriset tuulipuvut kunhan se tarkoittaa että vieraalla on niin lämmin että voi loppuillasta viettää aikaa ulkona makkaraa paistaen (jne.).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...