Jump to content
Naimisiin.info

PANKKILAINAN OTTAJAT - Missä vaiheessa haette lainaa??


Aurinkoinen82

Recommended Posts

Viime vkolla soitimme nordeaan ja sieltä tupsahti häärahat tilille heti, eli vähän päälle 3 kk ennen hääpäivää. Osan laitoimme minun tililleni heti ostettavia varten ja osan säästötilille, jossa odottelee pitopalveluraha yms.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei!

Te jotka olette ottaneet lainan, niin mistä olette ottaneet ja kuinka nopeasti tuli laina päätös ja rahat??? Kiitos etukäteen vastauksista!!

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mekin miehen kanssa pankissa säästösopimusta tehdessämme kyseltiin mahdollisen lainan ottamisesta, jos se olisi ollut tarpeen. Nyt kuitenkin vanhempani avustavat häiden kustannuksissa, eikä meidän tarvitse lainaa ottaa. :)

Link to comment
Share on other sites

Otamme lainaa myöskin tässä muutama kuukausi ennen häitä, käytämme sitä mukaa kun tarvitaan. Kotiäiti ja pieniä lapsia ja miehen pieni palkka: ei riitä paljoa ylimääräiseen! Mietimme maistraattiakin, muttei niin ikimuistoista päivää haluaisi kahdestaan juhlia. Joten lainaa vaan kun sitä on jo ennestäänkin. Hyvään tarkoitukseenhan se menee. Säästäminen kun ei ole kaikille mahdollista vaikka halua olisikin. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni ei ole yhtään kummallista ottaa lainaa häitä varten. Ottaahaan ihmiset kulutusluottoakin yms. vaikka mihin tarkoitukseen (ostetaan vaikka taulu-tv, tietokone, stereot, huonekaluja, matkoja yms.), autolainoja (ja ostetaan ehkä kalliimpi/hienompi auto kuin tarvitsisikaan), käytetään luottokorttia... Onko siinä nyt sitten kovin kummoista eroa?

Harva tosiaan aloittaa avioliiton täysin velattomana, monella on jo asuntolainaa yms. (moniko ostaa asunnon pelkillä säästöillä?) Ja jos velan pystyy maksamaan vaikeuksitta, ei se avioliittoon vaikuta millään tavalla? Ylivelkaantuminen onkin sitten toinen juttu! Oli laina otettu mihin tarkoitukseen hyvänsä.

Itsekin olen yleensä säästämisen kannalla, mutta jos jotain tarvitsee heti, niin lainakin on ihan ok. JOS sen pystyy hyvin maksamaan takaisin. Joku mainitsi, että laittaa häihin 9000 euroa. Jos sen koko summan säästää vuodessa, pitää säästää 750 eur/kk. Kahdessa vuodessa 375 eur/kk. Jos on asuntolainaakin, eikä huippusuuret tulot niin aika vaikeata on? Kuinka kauan oikein häitä suunnittelette? Kaikki ei halua olla vuosikausia kihloissa. Mielestäni häät ei ole sen huonommat oli ne maksettu säästöillä, vanhempien rahoila tai lainalla.

Ja jotkut ehkä ihmettelee lainan ottoa, toiset taas kummastelee sitä, että joku viitsii ylipäätänsä laittaa hääjuhliin tuhansia euroja. Nekin rahat voisi jonkun mielestä käyttää johonkin paljon järkevämpään. Kukin elää tyylillään.

Mutta itse kysymykseen, riippuu tapauksesta, mutta joistakin paikoista lainan saa vartissa ja sen voi ottaa etukäteen ja käyttää sitten vasta kuin tarvitsee. Kannattaa kuitenkin vertailla eri lainoja keskenään ja niiden korkoja ja muita kuluja.

Link to comment
Share on other sites

Meillä piti olla "rahoitus" mutta rahoittajalle tulikin muita rahareikiä. Joten pankkiin siis hattu kourassa. Lainasta mennään keskustelemaan tasan kk ennen häitä/juhlia.

Taidetaan ottaa vähän ekstraa jotta saadaan muutama hankinta hommattua.

ei kyllä naurattanut yhtään kun tajuttiin tilanne mutta minkäs teet..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Pankkiin mekin marssimme, mutta asuntolainaa hakemaan. Häiden kustannukset ovat siinä konkurssissa kuin hyttysen kusi valtameressä, joten ei ihmeemmin kirvele nimenomaan se lainarahan häihin käyttäminen.

Itse asiassa hääjuhlat saamme kyllä itsekin kasaan, mutta tarvitsemme rahaa häämatkaa varten. Kyseessä ei nimittäin ole mikään "viikko Kyproksella" -keikka, vaan lähdemme kauas kaukoitään kuukaudeksi. Sellaista reissua ei tule toista kertaa eläessä tehtyä, ei ainakaan siihen maahan.

Velkaa on jo ennestään (kummallakin omansa) ja jos jonkinlaista kodinlaitetta osamaksulla. Järkevämpäähän sitä on maksaa sillä yhdellä rahalla nekin pois, ettei tarvitse monia korkoja maksella. Siitä voi taas olla montaa mieltä että kuinka järkevää on ylipäänsä ostaa oma asunto, mutta se on jo asia erikseen.

Ja ei, emme todellakaan maksata aikuisina, työssäkäyvinä, itsenäisinä ihmisinä häitämme tai mitään muutakaan vanhemmillamme. Ei tulisi mielen viereenkään.

Jokainen tyylillänsä, ja todella hyvä niin.

Muokattu: , käyttäjä: Nanam
Link to comment
Share on other sites

Meiänkin oli tarkoitus ottaa hiukan lainaa häitä varten, mutta sitten tuli taloyhtiän pihatyölasku. Siihen piti ottaa koko summan edestä lainaa (2500€). Samalla kertaa yhdistettiin mun kulutusluotto ja miehen autolaina yhteen. Kolmesta lainasta tuli siis yksi. Nyt sitä sitten asuntolainan yhteydessä lyhennetään ja häämatkaan ja häihin säästetään rahaa hulluna. Lisää lainaa ei kuulemma käydä pyytämässä. Tiukkaa meinaa tekee nyt laittaa joka kuukausi 500€ säästöön. Voi pojat, sulho ei tykkää yhtään euroja venyttää; mä taas olen opiskeluaikana siihen tottunut.

Link to comment
Share on other sites

Lainanhaun ajoitus riippuu paljon siitäkin, mitä lainaa on mahdollista saada.

Osalla laina on opintolainaa tai vaikka lyhennysvapaa kuukausi asuntolainaan tms. Näiden haussa on omat sääntönsä, esim. opintolainaa ei kai voi saada enempää kuin jäljellä olevien tukikuukausien määrän. Näissä lienee myös nykyisin niin edulliset ehdot, että homma saattaa jopa kannattaakin.

Kulutusluotot kannattaa tietenkin ottaa mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa, jotta maksettavan koron määrä olisi pienin mahdollinen. Luottokortin (Visan) käyttöajalla ei sinänsä ole väliä, koska siinähän ei joudu maksamaan korkoja lainkaan. Pikavippiä ei kai kukaan oikeasti edes harkitse häälainaksi, niissähän on ihan tolkuttomat vuosikorot.

Henkilökohtaisesti en koskaan ota kulutusluottoja tai vastaavia, mutta voisin teoriassa kuvitella muuttavani asuntolainan maksuaikataulua häiden vuoksi. Vaikea sanoa, kun ei asuntolainaakaan vielä ole.

Aika jännää, että jotkut pitävät etukäteissäästämistä ja lainanmaksua samana asiana. Niissä kun on se merkittävä ero, että lainasta pitää maksaa myös korot. Jos aina ottaa lainaa, luottoa ja osamaksua, niin tulee lopulta maksaneeksi paljon enemmän kuin etukäteen säästänyt. Ei mikään ihme, jossei rahat silloin tunnu riittävän.

Yksi hyvä vinkki säästämiseen on nostaa omaa veroprosenttiaan. Tällöin verottaja säilyttää säästöjä veronpalautukseen asti eikä niitä pääse tuhlaamaan :-)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on nyt vielä onneksi tässä aikaa häihin,joten kerkee vähän säästämäänkin,mutta jos tarve vaatii niin aijon käydä hakemassa lainaa.

Mietin tässä vain,että riittääkö pankkiin "syyksi" se,että on häät,vai pitääkö olla joku parempi "syy" miksi hakee lainaa?

Link to comment
Share on other sites

Kulutusluotot kannattaa tietenkin ottaa mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa, jotta maksettavan koron määrä olisi pienin mahdollinen. Luottokortin (Visan) käyttöajalla ei sinänsä ole väliä, koska siinähän ei joudu maksamaan korkoja lainkaan.

Pakko tähän kommentoida hieman että kyllä Visallakin korko juoksee jossei sitä käytettyä luottoa pysty heti seuraavana eräpäivänä (yleensä seuraavan kuukauden alkupäivinä) maksamaan takaisin.

Link to comment
Share on other sites

Mietin tässä vain,että riittääkö pankkiin "syyksi" se,että on häät,vai pitääkö olla joku parempi "syy" miksi hakee lainaa?

Jos pankista hakee normaalia kulutusluottoa, sille ei tarvitse esittää mitään syitä tai käyttötarkoituksia, mutta toisaalta lainasummakin on pienempi kuin esim. auto- tai asuntolainassa (jotka siis ovat tiettyyn tarkoitukseen annettuja luottoja).

Link to comment
Share on other sites

Luottokortin (Visan) käyttöajalla ei sinänsä ole väliä, koska siinähän ei joudu maksamaan korkoja lainkaan.

Pakko tähän kommentoida hieman että kyllä Visallakin korko juoksee jossei sitä käytettyä luottoa pysty heti seuraavana eräpäivänä (yleensä seuraavan kuukauden alkupäivinä) maksamaan takaisin.

Totta, voihan visaa nykyään käyttää noinkin. Ei tullut mieleen, kun itse maksan aina eräpäivänä.

Lehdissä oli just viime viikolla juttua velkaantumisesta ja velkaneuvonnasta. Tarve neuvonnalle on kait räjähtänyt, kun ei ihmiset osaa mitoittaa lainojaan oikein ja luottoja on useita samaan aikaan. Myös pankit on antanut tosi löysästi rahaa viime vuosina, vaikka ovat koko ajan muuta väittäneet. Kannattaa siis olla tosi varma taloudellinen tilanne, jos ottaa kulutusluottoa häihin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laskeskeltiin että lainaa on ilmeisesti pakko ottaa, ellei sitten käy mäihä ja lotto poikii voittoa ;) Lainasta aiotaan maksaa pelkästään juhlapaikka ja pitopalvelu, joten laina haetaan hieman ennen h-hetkeä ja nostetaan häiden jälkeen kun juhlapaikan ja cateringin maksut lankeavat maksettaviksi. Kaikki muu irtoaa kyllä säästöistä, joten laina ei tule olemaan valtava vaan max. 3000 euroa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meilläkin rahoitetaan osa hääkuluista lainarahalla. Mieheke käy töissä, mutta minä elän opiskelijana kädestä suuhun -periaatteella. Toki yritämme jakaa kuluja pitkin vuotta, mutta esim. tilavuokrat ja häämatka tulee väkisin yhtenä isona menona kerralla. Mieluusti maksan pari vuotta pieninä erinä takaisin pankille, jos vaihtoehtoisesti joutuisimme luopumaan jostain haaveestamme vain rahanpuutteen vuoksi. Mukavaahan se olisi jos olisi ulkopuolinen maksaja, mutta minun luonteeni ei anna periksi sitä että pyytäisin vanhempia maksamaan MEIDÄN juhlat.

Mielestäni laina häitä varten ei eroa mitenkään esim. auto- tai asuntolainasta. Odottaisitteko parikymmentä vuotta ennen omaan kotiin muuttamista että saisitte säästettyä sitä varten, eikä tarvitsisi rahoittaa lainarahalla? :)

Itse otamme lainan sitten kun se on tarpeen, ja tulee isompia kuluja. Tietysti mahdollisimman myöhään. Ja itseni tuntien laitamme rahat yhteiselle häämatkatilille, koska tiedän mitä rahoille tapahtuisi jos ne olisivat vain minun käsissäni (olen aina ollut huono rahojen kanssa). :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mirachun kanssa samantyyppinen tilanne: mies käy töissä, minä kituutan opintotuella ja pyrkimys on, että itse maksetaan hääkulut. Nimenomaan pyrkimys, saa nähdä miten oikeesti käy... ;) Opintolainaa nostin häitä varten 1500e, lisäksi on säästelty rahaa pitkin vuotta ja vielä kesän aikana saadaan miehen palkoista aika paljon laitettua syrjään, jos nyt ei mitään katastrofia iske (fingers crossed!). Jos vielä näiden säästötoimenpiteiden jälkeen ei meinaa rahat riittää, nostetaan mun opintolainaa lisää. Erillistä kulutusluottoa tms. en missään nimessä lähtisi neuvottelemaan.

Link to comment
Share on other sites

Meillä minä olen opiskelija/kotiäiti, joten tulot eivät päätä huimaa. Tarkoituksena olisi saada 10 000 € kasaan, josta kolmasosa on jo säästössä. Mulla on opintoja jäljellä vuoden loppuun, enkä ole ikinä nostanut opintolainaa. Ajattelin sitten syksyllä (eli puoli vuotta ennen häitä) sen 1500 € nostaa ja laittaa häätilille suoraan, niin saadaan hääkassa ilman hirveätä kituuttamista kuntoon. Opintolaina on tarkoitus maksaa takaisin heti valmistumisen jälkeen, ja toisaalta siinähän on niin pieni tuo korkokin, että ei juuri tappiota tule. Ja jos hääkassaan kertyy ylimääräistä niin hyvä hyvä, ne rahat käytetään sitten remonttiin.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mekin varmaan joudumme ottamaan lainaa häitä varten. Vanhempani kyllä auttavat ja maksavat suurimman osan ruuista (ei mitään halpaa lystiä kun laadukasta naudanlihapaistia tarjotaan yms. hyvää ruokaa), ja toivon mukaan sulhasen vanhemmat osallistuvat esim. maksamalla hääpaikan vuokran ja jotain muuta, tai sitten antamalla vaikka häämatkarahaa lahjaksi.. Tasapuolista olisi jos molempien vanhemmille tulisi kustannuksia n. 400 e, kuten aiemmissa perheemme häissä on ollut käytäntönä, mutta en oleta että se välttämättä niin menisi (häät ovat tosi alkusuunnitteluvaiheessa, joten en ole ehtinyt keskustella asiasta sulhasen perheen kanssa).

Olen itse opiskelija ja sulho käy töissä mutta on pienipalkkaisessa työssä ja ollut vastikään lomautettunakin. Eli säästöjä ei kummallakaan oikein ole. Aion sitten todennäköisesti ottaa opintolainaa ensimmäisen kerran, jotta saan unelmieni häät ja hääpuvun. :) En usko että se kenellekään muille kuuluu, jos opintolainani siihen käytän. Enemmän harmittaisi, jos ei saisi kutsuttua itselleen tärkeitä ihmisiä häihinsä vain rahan takia. Kaikessa toki säästetään ja tehdään itse, mutta jotkin jutut ovat pakollisia. Tuskinpa häitä pystyy n. 70-100 hengelle mitenkään järjestämään alle 1500-2000 euron kustannuksilla.

Link to comment
Share on other sites

^ Miten tuon opintolainan kanssa menee ne nostot? Saako nostaa paljon kerralla vai pitääkö olla välissä joku tauko? Ei ole tuttu asia enkä ota Kelan sivuista selvää taaskaan.

Link to comment
Share on other sites

Opintolainaa voi nostaa puolivuosittain, kuussa se on 300 €, eli 1500 € saa kerralla. (jä mä voin olla täysin väärässäkin, mutta näin olen asian itselleni uskotellut.. ;) )

Link to comment
Share on other sites

me ei oo ajateltu lainaa ottaa mutta en mee vannomaan, minkälaisia lainoja te ootte ottanu? siis kulutusluottoo vai? ja minkälaisia summia?

Link to comment
Share on other sites

Oho... eikä siihen nostosummaan vissiin voi jemmata ns. käyttämättä jääneitä kuukausia?

Sehän pitää alkaa kohta nostelemaan, jos ei rahoitusta kuulu muualta :o

Link to comment
Share on other sites

Eikös sen opintolainan kans mee niin että ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa olevat saa sen puolivuosittain ja ammattikoulussa olevat kahden kuukauden välein eli 600 euroa kerralla. Näin mä oon ymmärtänyt.

Link to comment
Share on other sites

^ siis mä puhuin vain korkeakouluopinnoista, en tiedä yhtään miten se menee ammattikoulussa. Opintolainaa voi nostaa aikaisintaan hakukuukauden alusta, ei siis takautuvasti.

Link to comment
Share on other sites

itse nostin opintolainan (amk-opiskelija olen) juurikin tuossa kesäkuun lopussa, koko vuoden summan (2700€)

hain valtiontakaustakin vasta tuossa hmm.. olisko ollut huhtikuussa.

Kelan sivuillakin sanotaan näin:

Korkeakouluopiskelijat Lainaerän nosto aikaisintaan

Syyslukukauden lainaerä 1.8.

Kevätlukukauden lainaerä 1.1.

Lukuvuoden nostamatta jääneet lainaerät voit yleensä nostaa myöhemmin saman lukuvuoden (1.8.-31.7.) aikana. Nostamatta jääneitä lainaeriä et voi kuitenkaan enää nostaa, jos esimerkiksi

* valmistut opinnoistasi

* keskeytät opintosi tai

* opintotukesi on lakkautettu, koska opintosi eivät ole edistyneet tarpeeksi.

..että mikäli joku meinaa vielä tämän lukuvuoden (syksy+kevät) opintolainat nostaa, niin kohta tulee kiirus ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...