Tuu-tikki

Koekampaus vai ei?

69 viestiä aiheessa

yleensähän morsiamet käyvät koekampauksessa ennen hääpäivää, mutta itse olen ajatellut, että en koekampaukseen menisi. onko täällä muita jotka eivät ole koekampauksessa käyneet? ajattelin, että en edes kampaajalle sanoisi, että kyse on "hääkampauksesta", koska haluan osittain auki olevan (kihara)kampauksen, joka ei ole liian "laitettu".

miinuksena tässä on se, että pidämme häämme lähellä syntymäpaikkakuntaani enkä sieltä päin tiedä kampaajista mitään... täytyy siis vain ehkä tuttujen mielipiteitä kysellä hyvistä kampaajista ja yrittää valita niistä jokin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en käynyt koekampauksessa, kun tiesin kampaajan taidot tehdä kampauksia ja pääsimme suunnittelupalaverissa niin hyvin yhteisymmärrykseen, etten kokenut tarvetta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mäkin mietin, että en välttämättä tarvitsisi koekampausta, koska itse hääjuhlakin tapahtuu maistraatin jälkeen kotona... Ei sen kampauksen siis niiin ihmeellinen tarvitse olla ja kestää hyvänä ikuisuuksia.

Mietin vaan sitä, että jos se koekampaus olisi kampaajan mielestä hyvä juttu, että hän pääsisi testaamaan, miten hiuksiani pystyy laittamaan. Mulla on siis hyvin liukkaat hiukset, joten siinä voi olla ihmettelemistä, miten ne saa pysymään aloillaan.. Eli itse hääpäivänä ei sitten tarvitsisi taistella hiusten kanssa, kun on jo valmiiksi testattu. Ehkäpä sitä kampausaikaa varatessa voi sitten sanoa, että itse ei tunne koekampausta tarpeelliseksi, mutta jos kampaaja sitä kaipaa, niin sitten. Tosin saattaahan ne sitten haluta sen koekampauksen, että saavat lisää rahaa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen käynyt nyt yhdessä koekampauksessa, koska häät ja kampaaja eri paikkakunnalla, kun olen asunut, joten paikkakunnan kampaamoista ei minkäänlaista kokemusta. Eli en tahtonut pilata tulevaa hääpäivääni sillä, että summa mutikassa varaan vain ajan jollein????

Joten jos itsellä tai kellään tutulla ei ole paikasta kokemusta suosittelen edes käyntiä paikan päällä, vaikka ei koekampausta tekisikään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle sanottiin, että koekampaus on hyvä jotta nähdään kuinka hyvin hiukset kihartuvat, miten pysyvät kiharassa jne. Jos kiharoita ei tule niin ei koekampaus ole varmaankaan välttämätöntä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mäkin mietin, että en välttämättä tarvitsisi koekampausta, koska itse hääjuhlakin tapahtuu maistraatin jälkeen kotona... Ei sen kampauksen siis niiin ihmeellinen tarvitse olla ja kestää hyvänä ikuisuuksia.

Mietin vaan sitä, että jos se koekampaus olisi kampaajan mielestä hyvä juttu, että hän pääsisi testaamaan, miten hiuksiani pystyy laittamaan. Mulla on siis hyvin liukkaat hiukset, joten siinä voi olla ihmettelemistä, miten ne saa pysymään aloillaan.. Eli itse hääpäivänä ei sitten tarvitsisi taistella hiusten kanssa, kun on jo valmiiksi testattu. Ehkäpä sitä kampausaikaa varatessa voi sitten sanoa, että itse ei tunne koekampausta tarpeelliseksi, mutta jos kampaaja sitä kaipaa, niin sitten. Tosin saattaahan ne sitten haluta sen koekampauksen, että saavat lisää rahaa... ;)

Kannattaa käydä koekampauksessa, ettei tule yllätyksiä kampaajalle eikä itsellekkään. Kampaaja tietää sitten hääpäivänä, miten hius käyttäytyy ja saa varmuuden että kampaus on sellainen kuin asiakas haluaa.

Varsinkin hääkampaukset on sellaisia, mitä halutaan kokeilla ennen virallista päivää. Häissähän yleensä otetaan kuvia ja jos kampaus on syystä tai toisesta epäonnistunut (esim. kampaaja on ymmärtänyt väärin, kampaus ei oikeasti sovi morsiamelle tai kampaus on sittenkin asiakkaan mielestä aivan kauhea, hiukset ei ollukaan helposti käsiteltävät, tms...), morsianta varmasti ketuttaa katsella hääkuvia loppuelämän. Siksi kannattaa käydä koekampauksessa.

Jos kuitenkaan ei halua rahoja "tuhlata" koekampaukseen, vaikka kampaaja sitä suosittelisikin, lopputulos on yksin asiakkaan vastuulla. Onhan toki niitäkin, jotka alkavata "kylmiltään" tekemään kampauksia, mutta käsittääkseni heitä on harvassa ainakin täälläpäin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minne minä menen hääkampaukseen ei edes "suostuta" tekemään koekampausta. Kuulemma on kuitenkin hieman eri näköinen sitten seuraavalla kerralla kun tekee. Käyn paria viikkoa ennen hääpäivää samalla kampaajalla ottamassa pidennyksen ja samalla suunnitellaan kampaustani. Jos siinä huomaankin etten missään nimessä haluakaan kyseistä kampaajaa niin olen aika pinteessä. En ole kyseisellä kampaajalla enkä koko kampaamossa edes käynyt.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No hyvä kuulla ettei kaikki mene koekampaukseen. Minä nimittäin menen naimisiin ulkomailla ja lennämme sinne tiistaina kun häät ovat perjantaina. Siinä ei siis paljon ole edes aikaa mihinkään koekampauksiin. Meinaan tulostaa muutaman kivan hiusmallin kuvan mukaani ja näyttää niitä kampaajalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ mietin ihan samaa, että tulostan muutaman mallin netistä ja vien ne mukanani kampaajalle. pitäisi varmaan kyllä alkaa tilaamaan sitä aikaa, että ei käy huonosti...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla kuuluu koekampaus hääkampauksen hintaan ja aion mennä, kun ei ole ihan selvää kuvaa mitä haluan/mitä mun hiuksista saa aikaan (lyhyet). Tulee kokeiltua eri vaihtoehtoja ja materiaaleja (kukat, kampaajan tekemät koristeet).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla kuului koekampaus hintaan, ja katsoin sen kyllä tarpeelliseksi, kun ei ollut tuttu kampaaja. Ei kampausta toki tehty yhtä loppuun ja viimeistellyksi kuin hääpäivänä, mutta kampaaja tutkaili, saisiko mun ohuista ja lyhyistä hiuksistani sitä, mitä olin suunnitellut. Samalla myös värjättiin ja leikattiin tukka varta vasten siihen kuosiin, mistä hääpäivän kampaus tehtiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä tilasin kampausajan vakkarikampaajaltani näyttämällä kuvan ja että tartteis tämmösen aamuysiin mennessä. En maininnu häistä mitään sillon, kun meillä yllätyshäät, ajattelin ettei merkitystä.

Tänään kuitenkin kävin kampaajalla värjäilemässä taas hiuksia ja kampaaja sitten kysyi, että mitä varten kampausta pitäis tehdä. Kerroin sit häistä, ni se innostu ihan totaalisesti :D Vaati sitten, että saa tehdä koekampauksen (vaikka kuinka yritin selittää, ettei kiharoiden tartte kestää kovin kauaa, viralliset juhlat vasta kesällä, virallisia valokuvia ei vielä oteta jne), myönnyin sit koekampaukseen lähinnä sen vuoksi, että osaa sitten suunnitella sen vihkimisaamun aikataulun kun tietää kauan kiharoitten väkertämiseen menee aikaa. Kampaaja lupas vielä tehdä koekampauksen jo aiemmin sovittuun hintaan, joten ei tartte miettiä kustannuksiakaan :) Näin siis meillä. Toisaalta ihan hyvä näin, pääseepähän hemmoteltavaks yhen ylimääräsen kerran :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on lyhyt tukka, enkä halua mitään kummoisia kiharoita. Kampaukseni tulee olemaan perinteistä "kampaus-kampausta" halvempi, kulki jollain "pesu + föönaus" -nimikkeellä. Siihen ei koekampausta sisälly. Eipä tuo erityisemmin haittaa, olisin minä voinut periaatteessa väsätä tukkani itsekin. En kuitenkaan halua ottaa bad hair day -riskiä ja siitä johtuvia raivareita ja kiukuttelua juuri sille päivälle, joten laittakoon ammattilainen tukkani...

Meikkaus tehdään samassa paikassa kuin kampauskin, mutta heillä ei ole tapana tehdä koemeikkiä. Perusteet olivat juuri tässä ketjussa aikaisemmin mainitut, että se lopullinen meikki tulee kuitenkin olemaan erilainen kuin koemeikki (siihen sisältyi siis suunnittelu, jossa katsoimme yhdessä värejä, keskustelimme mieltymyksistäni ja meikkaaja kokeili muutamaa meikkivoidetta iholleni).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun nyt varasin kampausajan, mulle sanottiin, että nykyään aika harvat ottaa koekampauksen. Siihen kampauksen hintaan kuuluu itse kampauksen lisäksi noin 30 min suunnittelupalaveri, jossa katsotaan kuvia ja millainen hääpuku on, tuleeko huntua tai tiaraa jne. Sitten jos haluaa koekampauksen, se maksaa erikseen 50e. Näin siis I.L.O.ssa Tampereella. En ottanut koekampausta. Kampaaja on sama, jolla käyn muutenkin, joten hän kyllä tietää, miten mun hiukset käyttäytyy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
No hyvä kuulla ettei kaikki mene koekampaukseen. Minä nimittäin menen naimisiin ulkomailla ja lennämme sinne tiistaina kun häät ovat perjantaina. Siinä ei siis paljon ole edes aikaa mihinkään koekampauksiin. Meinaan tulostaa muutaman kivan hiusmallin kuvan mukaani ja näyttää niitä kampaajalle.

Sama täällä. Aion ottaa vain joitain mallikuvia mukaan, joiden perusteella kampaus tehdään. Ja eihän se koekampaus aina välttämättä olisi täsmälleen samanlainen kuin se varsinainen juhlakampaus. Olen sitäpaitsi kerran käynyt otattamassa kampauksen erästä juhlatilaisuutta varten ja kampauksesta tuli todella hieno! Luotan siis, että hääkampauskin tulee onnistumaan ilman kalliita koekampauksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on tänään koekampaus (ja häät parin viikon päästä). En ole tällä kampaajalla koskaan käynyt, joten oman mielenrauhan takaamiseksi päätin satsata koekampaukseen. Tänään se sitten nähdään kuinka käy. Tosin tuskin kauheasti on tehtävissä, jos kampaaja tuntuu olevan ihan eri maailmasta. Tuskin meinaan tällä aikataululla uuttakaan mistään saa. Mutta näillä mennään :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en käynyt koekampauksessa vaan kampauksen suunnittelu tapahtui samalla kun kävin värjäämässä ja leikkauttamassa hiukset. Sain onneksi todella upean kampauksen! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viime viikolla menin mukamas koekampaukseen, joka paljastuikin puolen tunnin juttelutuokioksi kampaajan kanssa. Hän kyseli toiveitani kampauksen suhteen ja tunnusteli hiuksiani. Hyvin hän kyllä pääsi jyvälle ajatuksistani ja kampauskin mielikuvissamme syntyi. :girl_smile: Luottavainen olo jäi kaikin puolin, vaikka oikeaa kampausta ei tehtykään. Nyt hääpäivän aamua ja kampausta odotellessa. :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajattelin etten mene koekampaukseen, mutta päätin sittenkin mennä ja samana

päivänä menin myös sovittamaan pukua ja onneksi tein näin. Kampaus oli hieno

ja oli teknisestikin hyvin tehty, mutta jokin ei sitten toiminutkaan kun laitoin puvun

päälle. Yksinkertaisesti puku ei päässyt niin hyvin esiin. Otin kuvan ja näytin sen

kampaajalle ja hänkin totesi saman asian..

Joten nyt suunnittelimme sellaisen kampauksen joka varmasti sopii pukuun. Koekampaukseen

mennessä mulla oli kuvia kampauksista ja kampaaja oli nähnyt kuvan myös puvusta,

mutta eihän se ole sama asia kun ei ole nähnyt puku livenä..

Joten suosittelen koekampaukseen menoa. Itsellä on vahva tyyli ja tiedän mitä haluan

ja kampaajakin tuntee mut ja tietää tyylin, mutta silti kävi näin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun äiti tekee mun kampauksen, joten todennäköisesti erilaisia kampauksia kokeillaan useita ja testaan puvun kanssa, miten ne sopivat. Ajattelin koemeikkipäivänä kokeilla miten kampaus, meikki ja puku sopivat yhteen, ja sitten mietitään vielä muutoksia kampaukseen jos on tarvetta.

Harvoin koekampaus ja juhlapäivänä tehty kampaus ovat täysin samanlaiset, koska kampaaja kuitenkin tekee jokaisen kampauksen yksilöllisesti käsityönä. Toki pääperiaatteet pysyvät samoina. Mun äiti monesti manaa sitä, kun joku asiakas tulee jonkun kuvan kanssa ja tahtoo juuri sellaisen kampauksen kuin siinä kuvassa. Vaikka kuinka yrittäisi selittää, että sun hiuksiin ei tällaista saa/se ei ehkä oikein sovi sulle, niin silti sellainen tahdotaan. (Ja sitten ei tykätä lopputuloksesta kuitenkaan.. ;) )Joten kannattaa viedä kuvia esimerkkinä halutusta tyylistä, mutta orjallisesti kuvien kampauksia ei ainata kannata/pysty noudattamaan.. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselleni ei tehty koekampausta ja se oli kyllä VIRHE. Keskustelimme kampaajan kanssa hyvissä ajoin tulevasta kampauksesta ja näytin kuvia, minkä tyyppistä haluaisin.

Häästressin vaikutuksen alaisena laitoin kampaajalleni viestin, että haluaisin sittenkin koekampaukseen. Kampaaja sai vakuutettua, ettei sellaista tarvita ja että hänellä on varsin hyvä kuva tulevasta kampauksesta.

Hääpäivänä sittten aika loppui melkein kesken ja lopputulos oli -no, ihan kiva. Mutta ei yhtään sellainen kuin halusin. Halusin siis puolivallattoman kihara-nutturakampauksen, josta valuisi vapaana osioita. Sain säännöllisen, tavallisen kiharoihin perustuvan nutturakampauksen, jota ei edes kohotettu valkeilla, vaikka niin oli puhe.

Eli siis kannatan kyllä koekampausta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta asia on aika simppeli: jos kampaaja on tuttu ja on tehnyt sinulle ennenkin samantapaisin juhlakampauksen ja olit tyytyväinen tulokseen, voit jättää koekampauksen väliin kunhan sinulla on edes jonkinlainen suuntaa antava kuva tms mukava siitä, mitä haluat.

Jos taas em. ehdot eivät täyty, on suoranainen katastrofin resepti olla käymättä koekampauksessa. Toisin kuin sukkahousuja tai kynsiä joita tuskin kukaan huomaa, kampausta ja meikkiä katsoo joka IKINEN juhlavieraasi. Koekampaus on väärä paikka säästää IMHO.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ehdottomasti halusin koekampauksen. Ei ole tuttua kampaajaa, joka kampauksen tekee, joten halusin et voin kertoo mitä oon aatellu ja voidaan keskustella siitä. No, täydellinen koekampaus tuli tänään!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin koekampauksessa kuukausi sitten ja tositoimiin päästään lauantaina. Koin koekampauksen tosi hyvänä juttuna, koska nyt näin miten se kestää ja pystytään tekemään myös ulkonäöllisesti muutoksia varsinaiseen hääkampaukseen :)

Ei mennyt koekampaus edes hukkaan, kun se tehtiin ihan kunnollisena kampauksena kaverin häihin. Etuhiukset vaan viritettiin vähän eri tavalla..

Haluttiin kaasojen kanssa porukalla kampaajalle ja meidän ykköspaikassa ei oo kukaan töissä nyt lauantaina, joten varasin ihan tuurilla kampaajan tästä ihan vastapäätä. Oli oikeen mukava kampaaja ja kemiat kyllä toimi, joten sinänsä kiva :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näillä näkymin mulle ei tule koekampausta, vaan menen viikkoa ennen värjäämään ja leikkuuttamaan hiukseni kyseiselle kampaajalle. Enkä ole ikinä siinä kampaamossa käynytkään, kun ei ole hyvää vakipaikkaa oikein koskaan löytynyt. Siinä yhteydessä oli sitten puhe suunnitella kampaus, ja myös meikki alustavasti. Ja kyllä tässä vaiheessa jännittää!! Varsinkin kun mun tukkakin on tällä hetkellä ihan ylikasvanut pöheikkö eli jo pelkkä leikkaus ja väri voi muutttaa ulkonäön perusteellisesti :) No, mutta eipä meillä isot häät olekaan, vihkiminenkin eri päivänä joten kyllä kait sitä tutulla porukalla kehtaa hääjuhlaa viettää vaikka kampaus ei niin iki-unelma oliskaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään